Vraag : Waar komt deze sound uit ???

Bass

Gepokt en gemazeld
Het is van Cappella uit 1993/1994...
Heb er [jeugd]sentiment van...

Deze sound zal vast een preset zijn [of niet..]...maar uit welke synth komt dit ???
Vraag het me al jaren af...

iemand??

Laatst gewijzigd:
Ik heb de JV1080 nu en de JD990 gehad....

In geen van beide zat die sound....

Eeeh...

Ja maar die sound hadden ze al in 1992 met U got 2 know...

Toen waren de JD990 en JV1080 er nog niet...laat staan de Expansionboards...

:confused:

Ik gok een simpele (Alpha*) Juno (106*)

* doorhalen wat niet van toepassing is

Origineel geplaatst door OnAcid
Ik gok een simpele (Alpha*) Juno (106*)

Hmmm...hoe kan dat nou ?

Die klinken nooit zo dik! :erm:

Op m'n Jup 6 kan dat heel gemakkelijk:
Zaagtandjes op beide oscillators, oscillator 2 ook wat noise,
dat in unison mode, unison knop net over halfweg,
en klein beetje lfo naar de pitch van een van de 2 oscillatoren.

Maar ik zie me dit toch ook wel met een Juno 106 doen, en de
noise klinkt eigenlijk wel heel Juno 106, maar dan geen lfo naar
de osc, maar gewoon de vette Juno chorus eroverheen (beide
knoppen :D ).

Als je analyseert of de pitch modulatie op elke noot dezelfde offset
heeft, dan kan je ervan uitgaan dat ie gewoon lekker in een sampler
is gestopt...

Mvg.

CoolRunning

PS. Deze lijn is natuurlijk ook nog eens keihard geript van Siouxie and
the Banshees "Happy House" uit 1980

Laatst gewijzigd:
Welke single is dit, Bass? Ik heb hier in de MP3-collectie "U Got To Know", "Move On Up", "Take Me Away" en "I need Your Love".

Ze hebben 't zelfde geluidje ook gebruikt in "U Got To Know". Wat maakt dit geluid zo typisch? Even luisteren onthuld een chorus effect. Da's een. Verder is het aantal gebruikte oscillators groter dan 2 - 4 is stukken waarschijnlijker, zeker als we zo'n klassieke bak als de JD in gedachten houden die ook gaarne gebruikt werd - een andere optie is een JX-10 maar die klinkt niet zo (eigen ervaring - te langzame envelopes, onder andere). Het geluid heeft volgens mij een digitaal randje, en ik denk zo dat 't 4 zaagtandwaves zijn waarvan er 1 of 2 een octaaf hoger gepitch'd staan. Het geluid lijkt er zelfs op dat 't ook een soort Felix-orgeltje (Don't You Want Me) in zit, al kan dat misschien een gecombineerd effect zijn van een rotary speaker effect. Natuurlijk moet je dingen als EQ, mastering en compressie e.d. niet negeren, die zullen ook hun deel gedaan hebben met het geluid.

De XP-serie heeft iets wat er op lijkt in de Dance Expansion. Ook al heb je de beste van de JD's gehad, het kan natuurlijk dat de producers eens geen preset hebben gebruikt en voor de verandering zelf aan 't patch-bouwen zijn geslagen (wonderen zijn de wereld nog niet uit! :D).

Het is wel zo'n geluidje waar je toen (en nu nog) een gigantisch harde plasser van krijgt...net als dat felix-orgeltje (uit een M1 als ik me niet vergis)

Origineel geplaatst door bazziman
Het is wel zo'n geluidje waar je toen (en nu nog) een gigantisch harde plasser van krijgt...net als dat felix-orgeltje (uit een M1 als ik me niet vergis)

Was dat niet *boi-yoi-yoink* een JX-1? Die had er iets dergelijks scheurends in zitten.

En ja, daar zit je dan in de disco, terwijl je 15 bent en eigenlijk niet binnen mag, je probeert te dansen op Toe Unlimmittud en zo, te staren naar de meisjes.. jeugdsentiment, inderdaad :).

Back