Surround mixing in Cubase 7

Beatbrother

Stamgast
Weet er iemand iets meer over het surround mixen en exporteren van 5.1 ?
Is dat nu standaard mogelijk in Cubase 7 of heb je daar nog altijd zo een dure dolby plugin
voor nodig ?

Na mijn weten kan dit al vanaf cubase 5. Nu weet ik niet meer zeker of dit ook via SX3 al kon.
Je hebt een geluidskaart nodig met 6 uitgangen en 6 versterkers die elk mono spoor aanstuurt. (Dit zou ook nog stereo kunnen!!)
Het belangrijkste om 5.1 te mixen is de ruimte. Je hebt een behoorlijke ruimte nodig om dit tot een goed resultaat te brengen. Voor hobby kun je het altijd proberen.
Veel succes.

het ligt eraan welk formaat je uiteindelijk wil opleveren. als dat iets in Dolby-land is, dan heb je daar een plugin voor nodig, maar daar zijn behoorlijk wat smaakjes in tegenwoordig. wat wil je precies doen?

Je kan i.d.d. Discreet x.1 mixen, maar voor de downmix zal je een (DTS/Dolby HD/MA) encoder voor nodig hebben

Het is al een tijd geleden dat ik dit gedaan heb maar er komt volgens mij een AC3 file uit. Deze op DVD branden en dan is de muziek surround.
Moet eens nakijken hoe ik dit gedaan heb.

Het ligt aan hoe je het uiteidelijk af wilt spelen/aan moet leveren.
Als je er een DVD van maakt, kun je van de 6 discrete sporen makkelijk een AC3 file maken mbv. bijvoorbeeld DVD studio.
Ga je voor een Dolby variant dan heb je idd een Dolby encoder nodig (Kijk eens op de Neyerinck of Minnetonka sites voor encoders en info daar over)
Maak je een DCP, dan kun je gewoon de 6 discrete sporen gebruiken.

Back