Is het einde van de loudness war nabij?

Is het einde van de loudness war nabij?

• He, wat zeg je?

Stemmen: 6 17,6%
  • Ja, overcompressie maakt muziek kapot.

Stemmen: 28 82,4%

• Totaal aantal stemmers
    34
LUFS, true peak en RMS doen me nog wel eens duizelen. Ik weet wel dat de broadcasting volgens mij gemiddeld op -12dBFS draait. Ik heb me laten vertellen dat er met commercials dus een regeling was waarin naar de gemiddelde luidheid werd gekeken. Een makkelijke manier van omzeilen was dus om een deel van je commercial zacht te houden zodat je het andere deel bruut tegen de 0dbFS kon knallen :D

Radio gebruikt geen limiters of compressors, maar hele dure normalizers toch?

Het zal per station verschillen. Maar als ik een sterk gelimite mix aanlever, dan wordt bij een harde drumknal de hele zang weggedrukt, of andersom. Als er vervolgens een ongelimite plaat uit de jaren 60 voorbijkomt, klinkt alles luid en duidelijk.
Dus is er wel sprake van een limiter of compressor die mijn gelimitede muziek verder onderuit drukt.

Veel internetstations doen het ook, maar daar is een limiter of compressor helemaal niet nodig. Bandbreedte is er op internet genoeg. Als je het volume van elk nummer gelijk wilt krijgen, kun je beter een programma als MP3gain gebruiken. Dan houd je de geluidskwaliteit in stand en ben je van de meestal amateuristisch ingestelde compressor/limiters af.

Neuh, zó hard gaat dat niet joh.. dB'tje of 6.02 ofzo...

Hij gaat uberhaupt niet harder, 0dbFS = het absolutie plafond, je verhoogt alleen de RMS loudness en verkleint daarmee de dynamische bandbreedte van instrumenten, die in dat soort tracks nog maar 1 setting lijken te hebben aan, of uit............

Uuuuh, dat radio compres ding werkt twee kanten op heh. Als je mix zachter is zal dat ding het volume omhoog trekken. En dan moet het geloof ik ook nog zo zijn om het de ether in te kunnen slingeren, maar dat kan ik totaal mis hebben. Radio gebruikt geen limiters of compressors, maar hele dure normalizers toch?

Orban Optimods zijn dat....

http://www.orban.com/products/radio/fm/8600/

LUFS, true peak en RMS doen me nog wel eens duizelen. Ik weet wel dat de broadcasting volgens mij gemiddeld op -12dBFS draait. Ik heb me laten vertellen dat er met commercials dus een regeling was waarin naar de gemiddelde luidheid werd gekeken. Een makkelijke manier van omzeilen was dus om een deel van je commercial zacht te houden zodat je het andere deel bruut tegen de 0dbFS kon knallen :D

dat is precies hoe de nieuwe norm werkt...
men heeft gekozen om de kans te bieden meer dynamiek in het geluid te creëren door niet meer naar de pieken te kijken maar naar het gemiddelde. en dus, ja je kan daar ook anders mee omgaan zoals je zegt.

het einde van alle commercials zou uberhaupt een stuk prettiger zijn

dat is precies hoe de nieuwe norm werkt...
men heeft gekozen om de kans te bieden meer dynamiek in het geluid te creëren door niet meer naar de pieken te kijken maar naar het gemiddelde. en dus, ja je kan daar ook anders mee omgaan zoals je zegt.

Nouja, het ligt er natuurlijk aan wat de tijdsspanne is waarin je naar een geluid 'kijkt'. Als je elke seconde een gemiddelde luidheid mag hebben gaat het feest niet door, ten opzichtte van 30 seconde (wat voor commercials belachelijk lang is natuurlijk)

Volgens mij schuilde daar het probleem in. Vroeger werd de RMS waarde over een te lange tijd genomen, volgens mij is dat nu veel korter.

Op zich wel, maar dan zou er ook een stuk minder te zien en te horen zijn op radio en TV. Het moet tenslotte ergens van betaald worden.

Ook letterlijk, aangezien 50% v/d tijd op gaat aan leaders & commercials :D
Op zich wel, maar dan zou er ook een stuk minder te zien en te horen zijn op radio en TV. Het moet tenslotte ergens van betaald worden.

dat wordt een dure grap voor de kijkers dan... of het einde van bijna alle TV...

Nouja, het ligt er natuurlijk aan wat de tijdsspanne is waarin je naar een geluid 'kijkt'. Als je elke seconde een gemiddelde luidheid mag hebben gaat het feest niet door, ten opzichtte van 30 seconde (wat voor commercials belachelijk lang is natuurlijk)

Volgens mij schuilde daar het probleem in. Vroeger werd de RMS waarde over een te lange tijd genomen, volgens mij is dat nu veel korter.

gemiddelde is gemiddelde... dus niet per seconde opnieuw een gemiddelde nemen.
gewoon over de hele lengte alles meten en dan delen door de totale lengte.
dus heb je voor een 45 seconde commercial meer plek om met de dynamiek te spelen dan in 5 seconde

waarom kan BRT en de BBC dan wel zonder reclame?

en de commerciele zenders weg zou helemaal niet slecht zijn... dan blijft er tenminste nog wat kwaliteit over... behalve BNN dan

gemiddelde is gemiddelde... dus niet per seconde opnieuw een gemiddelde nemen.
gewoon over de hele lengte alles meten en dan delen door de totale lengte.
dus heb je voor een 45 seconde commercial meer plek om met de dynamiek te spelen dan in 5 seconde

Ja, zo werkt het alleen niet in de praktijk volgens mij.

Als eens goed naar VRT (BRT is zoooo jaren 80) gekeken? "Dit programma wordt mede mogelijk gemaakt door...", "met dank aan..." enfin VRT is al bijna net zo'n reclamezender als de commerciële omroepen.

License fees, oftewel meer bijdrage van de kijkers/belastingbetalers. Niet oncontroversieel in die regionen overigens.

en de commerciele zenders weg zou helemaal niet slecht zijn... dan blijft er tenminste nog wat kwaliteit over... behalve BNN dan
Je HOEFT er niet naar te kijken natuurlijk. Als je ze gewoon niet inprogrammeerd heb je er nooit last van.

Laatst gewijzigd:
Ja, zo werkt het alleen niet in de praktijk volgens mij.

in de praktijk? hoe bedoel je?

als ik een commercial bij de STER of IP aanlever dan wordt het audio automatisch
door een computer gecheckt.
de audiostudio's die mij 't audio aanleveren zorgen ervoor dat ze alles op deze norm
afmixen:
http://tech.ebu.ch/docs/r/r128.pdf

Hier staat van bv de STER beschreven hoe ze alles willen hebben:
http://www.ster.nl/uploads/media_items/engelse-nieuwe-aanlevervoorwaarden-aug-2011.original.pdf

dat lijkt me toch de praktijk of niet?

Je HOEFT er niet naar te kijken natuurlijk. .

nee, maargoed dat is dan ook het excuus van de media en alle mensen voor alle debielenmuziek en alle debielen tv programma's en debiele reclameblokken van 10 minuten waarmee we overspoelt worden het laatste decennium...
het wordt allemaal door onze strot geduwd maar je HOEFT niet te luisteren/kijken enz...

ik haal de film Zeitgeist nog maar eens aan...

Uitzendinggemist.nl

Dan krijg je geen reclameblokken meer en kun je uitkiezen naar welk programma je wilt kijken.
Ook die van BNN, want daar zit mi. veel interessants tussen.

het wordt allemaal door onze strot geduwd maar je HOEFT niet te luisteren/kijken enz...

Maar als je niet hoeft te luisteren/kijken, wordt er toch niets door je strot geduwd? Ik vind het overgrote deel van de TV ook zwaar klote, dus kijk ik gewoon weinig TV :)

in nederland is volgens mij de meeste mongolen tv te zien, op ruim 6 kanalen!
MTV ook natuurlijk

waarom is op de VRT en BBC dan bijna geen bullshit te zien?

Back