Is dit een oude oscillator of niet?

Inderdaad. Ik heb een oudere Hitachi V-222 (of één van zijn broertjes), absoluut niet "vintage" maar gewoon een gebruiksvoorwerp. Voordelen: groot scherm en geen zware bak. Die was tweedehands 60€ zonder probes, en dat vond ik een mooie prijs. Want veel duurder en je koopt ze beter nieuw. Voor 60€ voor ik nieuw geen betere (de Hitachi heeft best wel goede specs).

Jazeker, ik heb een paar jaar geleden een Telequipment d61a bak voor drie tientjes of zo gekocht. Ouderwets en niet bruikbaar voor LFOs, EGs en dat soort langzame signalen maar verder wel heel leuk en hendig bij de modulaire setup. Ja, kunt er mee zien dat er een blokgolf uit je synth komt maar hoe die dan klinkt hangt van kleinigheidjes af zie je niet zo 1-2-3 van het schermpje kan aflezen.
Ik zou wel iets voor op de iPad willen hebben maar dan heb je vast weer een hoop verloopkabels en adapters nodig....

Kan een oscilloscoop eigenlijk een toegevoegde waarde geven aan je setup? Ik weet dat bouwers en reparateurs van synthesizers niet zonder kunnen, maar kan je er ook iets aan hebben in je studio. Ik heb in mijn setup een analyzer en een fase meter die behoorlijk handig zijn soms, maar kan je ook iets hebben aan een oscilloscoop?

Ergens begin jaren 90 leende ik een of ander nederlands boek over MIDI en synths uit de bibliotheek (er was toen nog een internet enzo), weet de naam niet meer maar was erg Atari ST gericht en in dat boek stond dat iedere house producer altijd een oscilloscoop in zijn studio had voor de show en "house" licht effecten ofzoiets :D

Ik mis mijne wel, altijd relaxed om naar je geluid te kijken......wellicht weer eentje scoren.

dan nog moet je een oscilloscoop aansluiten met BNC connectoren, dus dat wordt weer solderen of verlopen kopen

Dus daar zal mijn Hitachi ook niet veel mee kunnen?

Piekwaarden bekijken kan natuurlijk wel, maar de vorm visueel zien zal niet lukken.

Dus daar zal mijn Hitachi ook niet veel mee kunnen?

Piekwaarden bekijken kan natuurlijk wel, maar de vorm visueel zien zal niet lukken.

Geen idee, ken die niet :) , probleem is dat de freq. zo laag is dat je inplaats van een vloeiende lijn een stipje over je beeld gaat, en dat je die moet volgen om enigzins iets te zien.
Sommige oudere scoops hebben een soort geheugen CRT, die eigelijk na-ijlt en die die stip tot een lijn uitsmeert, en nieuwere slaan het op in een emmertjes geheugen zoals een delay en digitale die sampelen de wave en maken daaruit een plaatje voor de CRT, ipv dat het plaatje in de CRT wordt gemaakt.

Geen idee, ken die niet :) , probleem is dat de freq. zo laag is dat je inplaats van een vloeiende lijn een stipje over je beeld gaat, en dat je die moet volgen om enigzins iets te zien.
Sommige oudere scoops hebben een soort geheugen CRT, die eigelijk na-ijlt en die die stip tot een lijn uitsmeert, en nieuwere slaan het op in een emmertjes geheugen zoals een delay en digitale die sampelen de wave en maken daaruit een plaatje voor de CRT, ipv dat het plaatje in de CRT wordt gemaakt.

Stipje volgen is goed genoeg voor het afregelwerk. Het is trouwens een 212, ik heb het gisteren even gecheckt.

Kan een oscilloscoop eigenlijk een toegevoegde waarde geven aan je setup? Ik weet dat bouwers en reparateurs van synthesizers niet zonder kunnen, maar kan je er ook iets aan hebben in je studio. Ik heb in mijn setup een analyzer en een fase meter die behoorlijk handig zijn soms, maar kan je ook iets hebben aan een oscilloscoop?
Naar wat ik vernomen heb vooral gebruikt om fase problemen te 'zien', maar aangezien je al een fase meter hebt lijkt mij weinig toegevoegde waarde.

De vraag is natuurlijk: kan een oscilloscoop op zichzelf gaan oscilleren? (klinkt vies hé):P Alsof hij als het ware zichzelf ziet???

Ja, ik heb een fase-meter op mijn Focusrite Mixmaster, maar ik zou niet weten wat het verschil zou zijn tussen deze fase-meter en het checken van de fase op een oscilloscoop.

't Verschil t.o.v. software-meters zal meer de fun-factor zijn. Functioneel hetzelfde, wrsch wel 45 graden gedraaid, maar naar computerschermen kijken we al genoeg... En mocht je het X-Y fase plaatje maken op bijv een oude Tek-scoop dan gaan de knoppen van TAK-TAK-TAK (tof) maar heb je wel een enorme sta-in-de-weg op je tafel ;-)

Back