Reason: sample laten "uit faderen"

Rootical

Stamgast
Sommige softsynth geluiden hebben als eigenschap dat ze als "rauw" onbewerkte klankt abrupt afkappen en dus niet mooi aflopen.
Zo heb ik een bassgeluid die ik graag wil gebruiken maar niet uit fadert maar abrupt stopt naar het toetsen waardoor je dus een soort plof of klap hoort als die stopt.

Ik heb het niet over het laten uitlopen als bij een delay of reverb maar meer de kant op als het gebruik van een sustain maar dan dus digitaal in Reason.

Ik hoop dat iemand mijn vraag kan begrijpen. :)

No offence maar je geeft zelf al het antwoord. Adsr is het toverwoord.

No offence maar je geeft zelf al het antwoord. Adsr is het toverwoord.

had gezocht op youtube tutorials voor reason icm sustain, werd er niet wijzer uit.
maar iig weer wat geleerd, nooit eerder van de afkorting adsr gehoord. :okdan:

c719b79e82d4f515a5f68d397013c984.jpg

weet niet wat ik verkeerd doe maar in de virtuele sampler krijg ik het niet lekker voor elkaar.
bestaat er een externe plugin voor Reason die ergens te koop/downloaden is die ik er als aparte unit in het rack kan toevoegen?

Geluid zie ik voor me als een blok klei.
Met ENV/LFO's kan je snijden in het blok.

doe eens even van de amp eneveloppe de attack op 0, de decay en de sustain vol open en dan ga je aan de release schuiven tot je hebt wat je wilt.

Wil je dan je altijd dezelfde fade out hebt, dan kan je de attack op 0 zetten, de sustain op 0 en de release een beetje open en dan ga je aan de decay van de amp enveloppe schuiven.

doe eens even van de amp eneveloppe de attack op 0, de decay en de sustain vol open en dan ga je aan de release schuiven tot je hebt wat je wilt.

Wil je dan je altijd dezelfde fade out hebt, dan kan je de attack op 0 zetten, de sustain op 0 en de release een beetje open en dan ga je aan de decay van de amp enveloppe schuiven.
Maar als er geen loop points in de sample zitten (of niet kunt toevoegen) is er geen sustain of release gedeelte.

Maar als er geen loop points in de sample zitten (of niet kunt toevoegen) is er geen sustain of release gedeelte.
in dat geval moet het uitfaden plaatsvinden voordat de afgespeelde sampledata ten einde is anders heeft het weinig zin idd...
Ik heb het niet over het laten uitlopen als bij een delay of reverb maar meer de kant op als het gebruik van een sustain maar dan dus digitaal in Reason.
sustain op een synth is nutuulk iets anders dan dat op een piano (het pedaal)...
bij de laatste is het hetzelfde als een RELEASE (van de ENV die de VCA aanstuurt) op een synth...

Subtractor is een synth, geen sampleplayer.

closeup_subtractor_500.jpg
Dat weet ik, maar ik reageerde op dit bericht van de OP:
weet niet wat ik verkeerd doe maar in de virtuele sampler krijg ik het niet lekker voor elkaar.
bestaat er een externe plugin voor Reason die ergens te koop/downloaden is die ik er als aparte unit in het rack kan toevoegen?

Volgens mij staan de filters aan in die afbeelding.

Weet niet hoe en wat, maar de release van de filter envelope (ADSR dus) staat op nul, dat betekent > geen release > noot gaat op nul wanneer je de toets, pad of whatever loslaat > noot word niet afgerond > resultaat is een pop, tik of iets anders.

Vergeet ook niet amount van de envolpe omhoog te doen, anders heeft heel die envelope geen nut.

Het kan 1 van de andere envelopes zijn, een combinatie van envelopes, en anders weet ik het ook niet.

Dat lijkt mij ook. Dus goeie looppoints vinden is denk ik key hier.
Daarnaast zou ik in een sample editor kijken (of kan dat tegenwoordig in Reason zelf ?) naar hoe die sample is geknipt op het einde. Volgens mij is het het mooiste als die is geknipt op de nullijn.
Ik zeg dit allemaal wel (ik weet niet eens of het echt werkt) maar volgens mij gaan termen looppoints en samples knippen al ver boven de pet van de non-googlende/non-RTFM lezende topicstarter.
Jeuz wat word ik een ouwe lul, vroegàh ....toen we gvd nog zellulf nadachten en ons eerste woordje 'ADSR' was, toen ik nog Reason gebruikte en Katja Schuurman nog een lekker wijf was etc.

de jpg die ik geupload heb was de default setting, heb het nu redelijk voor elkaar om het te muten hoewel het een stuk gevoeliger gaat als met een hardwarematige sustain.
Er komt bij iets draaien aan de buttons en schuiven al vrij snel een afwijking in het geluid wat ik niet zou willen maar na een tijdje prutsen klinkt het nu al iets beter. de ploffen of tikken zijn nu iig weg.

Back