hulp nodig bij aanschaf rack behuizing

taifun

Stamgast
Dag allen, ik ga mijn Cwejman S-1 wat gezelschap bezorgen in de vorm van de Expert Sleepers ES-3 en ES-5 modules. Ik ben niet echt ervaren met racks, de bijgaande power supplies etc. Ik ben dus op zoek naar advies om de juiste keuze te maken in mijn aankoop van behuizing en power supply. De Expert Sleepers modules ga ik kopen bij Schneidersladen, na enig prijsvergelijk. Zij hebben me een paar links gestuurd voor mogelijke behuizingen, waarvan ik deze het interessantst vond: http://www.schneidersladen.de/en/doepfer-mini-case-rohraw-32te-2

Is 75 euro een goeie prijs, of vind ik voor dit geld iets beters op de tweedehands markt?

De andere suggesties waren de Doepfer A-100 19 inch frame (6HU) http://www.schneidersladen.de/en/doepfer-a-100-standardrahmen-6he-2

en de Doepfer 3x84HP 9U cabinet http://www.schneidersladen.de/en/doepfer-3-x-84te-low-cost-suitcase-xl-2

Zij noemen deze laatste 2 behuizingen "low cost", maar ik denk daar toch anders over... 300 à 400 euro lichter voor wat tenslotte niet meer is dan een bakske met een voeding er in, vind ik niet echt low cost. Zou graag jullie suggesties horen. Heb al een rack/behuizing voor mijn overig gerief, heb dus enkel een hokje en voederbakje nodig voor de ES modules. Ben op zoek naar een betaalbare en toch degelijke oplossing. Mocht er iemand van tweedehands gerief weten dat in het plaatje past, hoor ik het ook graag, maar ik weet niet echt goed waar ik moet op letten. Ik post hieronder nog de links naar de details van de modules. Ik kan wegens mijn beperkte voorkennis mbt modular stuff niet echt de essentiële info eruit halen... Hoe maak je bijvoorbeeld dat de boven- en onderkant van die ES modules kan worden vastgeschroefd (de hoogte van de modules staat er precies niet bij, zie onderstaande links). Is dat met een soort van dwarsliggende rail die vooraan in de rackbehuizing wordt geschroefd met de juiste tussenafstand (in de hoogte)?

http://www.expert-sleepers.co.uk/es3.html

http://www.expert-sleepers.co.uk/es5.html

Alvast merci voor de hulp ;)

Supermoduul levert goede kasten en ook cheape blindplaten.........
1552.jpg

Voeding zal ik voor een doepfer DIY kit nemen: A-100 DIY Kit #1
A100_DIY_kit_1.jpg

En een 5V adapter: A-100AD5
a100AD5.JPG

Dan heb je voor twee kasten in ieder geval voeding en 5V.

Het geheel kan je in een 19 inch kast schroeven, of bij supermoduul een deksel en bodem erbij halen.
Als je nog vragen over Silent Way hebt vuur ze maar af.

Zo uit mijn hoofd heb je bij supermoduul ook deze boutjes voor het bevestigen van je modules en je busboard (powersuply):

1125 BOUT M3x6 € 0,42
bolkop kruiskop
gegalvaniseerd
per 10

Ik heb twee keer die power suply en nergens problemen mee, vanwaar liever niet?

Zo uit mijn hoofd heb je bij supermoduul ook deze boutjes voor het bevestigen van je modules en je busboard (powersuply):

1125 BOUT M3x6 € 0,42
bolkop kruiskop
gegalvaniseerd
per 10

Volgens mij heb je voor de rack de M2.5 boutjes nodig, iig die ik hier heb liggen wel. Voor de zekerheid ff checken.

hey jongens, ik lees met grote aandacht jullie berichtjes :) Ik ga de tips zeker checken! Indien er jullie nog iets te binnen schiet, laat me gerust iets weten.

DIY

DIY

ik vind 240 euro voor de Doepfer 6U Low Cost eigenlijk wel meevallen.
als je rekent dat de DIY PS kit al 119 euro is.
PSU2 is al 99 euro en daar moet nog busboard (s) bij (soms kan je ook best met 1 board doen, als je bv brede modules als A155, A127 er tussen hebt, kan je die andere busboard voor een volgend project gebruiken) en 4 stuks rails (die moeilijk los te verkrijgen zijn.

Ik heb iemand gevonden die voor mij kasten kan maken, gelakt en al
zie bijlages
en binnenkort heeft Schneiders mogelijk de rails te koop
ik weet overigens wel een adres voor 19inch rails (432mm)

als iemand een kast nodig heeft valt er wel wat te regelen

groet

Richard

Attachments

• DSCN4817.jpg
    DSCN4817.jpg
    44,5 KB · Bekeken: 169
  • DSCN4822.jpg
    DSCN4822.jpg
    48,8 KB · Bekeken: 164
  • DSCN4830.jpg
    DSCN4830.jpg
    40,9 KB · Bekeken: 172
Voor de mensen die geduld hebben;

Een metalen desktop/19"rack combi case voor de Ridrum modules incl. +/-12v psu. Natuurlijk ook voor overige eurorackmodules tot 60mm diep. :)
Mocht ik voldoende redenen hebben om 'm net iets dieper te maken dan ga ik dit overwegen in het ontwerp.

Zodra het prototype klaar is plaats ik hier een fotootje.

Richard, ik vind de foto's van behuizingen die je gepost hebt wel heel leuk! Ik zou dit gerust kunnen laten maken door een vriend van me die schrijnwerker is. Wat zijn de afmetingen van jouw behuizing? Ik denk dat men bij het kiezen van afmetingen bovenal moet opletten dat je onderaan genoeg plaats voorziet voor de diepte van de modules die je onderin de kast wil gaan plaatsen + ruimte voor eventuele connecties (kabels, voeding etc.) ? Wat zou ik daarnaast dan nog nodig hebben om van start te kunnen gaan met Expert Sleepers modules? Ik denk even hardop:

-19inch rails (432mm): bedoelde je hiermee horizontale rails waarop de modules geschroefd worden? Of vervullen die "blindplaten" waarvan brz een foto heeft gepost de functie van de modules vast te houden? Komt de tussenafstand in de hoogte dan gegarandeerd overeen met de modules die ik wil gaan kopen? Zijn de rails waarover Richard spreekt ook voor dezelfde functie (monteren van smalle modules) of bedoelt hij daar de rails die aan de zijkanten komen (de verticaal of schuin geplaatste in het geval van Richard's ontwerp van behuizing). Het zou leuk zijn mocht ik de kast groot genoeg maken zodat mijn Cwejman S1 er ook bij kan, maar in dat geval heb ik de correct geboorde rails nodig aan de zijkant.
-PSU: Doepfer PSU-2 of A-100AD5 als voeding voor de ES-3 en ES-5 modules. Aangezien ik geen klankgenererende modules bij installeer veronderstel ik dat de A-100AD5 misschien wel volstaat en dat het probleem van de hoge piep zich niet zou voordoen in mijn setup? Een gewone adapter op zich kan precies niet worden gebruikt voor modulars, er moet dan blijkbaar ook nog zo'n printplaat (=busboard?) bij zie ik, zoals bijv. de A-100 DIY Kit #1?

-boutjes: 1125 BOUT M3x6 - bolkop kruiskop - gegalvaniseerd

Waar gaan deze boutjes dan? Onderin om de busboard/printplaat te bevestigen? En waar worden die boutjes dan nog voor gebruikt? je ziet ik ken er nog niet veel van hé...

Richard, ik vind de foto's van behuizingen die je gepost hebt wel heel leuk! Ik zou dit gerust kunnen laten maken door een vriend van me die schrijnwerker is. Wat zijn de afmetingen van jouw behuizing? Ik denk dat je bij het kiezen van afmetingen bovenal moet opletten dat je onderaan genoeg plaats voorziet voor de diepte van de modules die je onderin de kast wil gaan plaatsen? Wat zou ik daarnaast dan nog nodig hebben om van start te kunnen gaan met Expert Sleepers modules? Ik denk even hardop:

-19inch rails (432mm): bedoelde je hiermee horizontale rails waarop de modules geschroefd worden? of vervullen die "blindplaten" waarvan brz een foto heeft gepost de functie van de modules vast te houden? Komt de tussenafstand in de hoogte dan gegarandeerd overeen met de modules die ik wil gaan kopen? Zijn de rails waarover Richard spreekt voor dezelfde functie (monteren van smalle modules of gaat het daar over de rails die aan de zijkanten komen? Ik bedoel de verticale, of schuine zoals in Richard's ontwerp van behuizing. Het zou immers leuk zijn mocht ik de kast groot genoeg maken zodat mijn Cwejman S1 er ook bij kan, maar in dat geval heb ik de correct geboorde rails nodig aan de zijkant.
-PSU: Doepfer PSU-2 of A-100AD5 als voeding voor de ES-3 en ES-5 modules. Aangezien ik geen klankmodules bij installeer veronderstel ik dat de A-100AD5 misschien wel volstaat? Een voeding op zich werkt blijkbaar niet voor modulars, er moet dan ook precies nog zo'n printplaat bij zie ik, zoals de A-100 DIY Kit #1?

-boutjes: 1125 BOUT M3x6 - bolkop kruiskop - gegalvaniseerd

UIt de posts van brz en BIAM:

"Zo uit mijn hoofd heb je bij supermoduul ook deze boutjes voor het bevestigen van je modules en je busboard (powersuply):

1125 BOUT M3x6 € 0,42
bolkop kruiskop
gegalvaniseerd
per 10
Volgens mij heb je voor de rack de M2.5 boutjes nodig, iig die ik hier heb liggen wel. Voor de zekerheid ff checken."

Waar gaan deze boutjes dan? Onderin om de busboard (dat is die printplaat veronderstel ik) te bevestigen? En waar worden die boutjes dan nog voor gebruikt? je ziet ik ken er nog niet veel van hé...

even een lang verhaal kort

zo'n 9 he goedkope kast van doepfer voor zo'n 260 euro - is dat nou een slechte koop?

volstaat die voeding voor een 9he kast vol modules?

het lijkt me dat je met voeding rails en kastje toch ook al gauw voorbij 200 gaat??

weet iemand een goedkoop adres voor patchkabeltjes en m3 schroefjes ?? (die laatste dan waarschijnlijk bij supermoduul ?!

Ik heb mijn M3 bouten vorige week gewoon bij Conrad (die ik normaal vanwege haar hoge prijzen hekel) besteld.
Mooie inbus bouten (600stuks) ringen (400x) en moeren (400x) kostte me 25 euro zonder verzendkosten.
Ik vond het wel meevallen eigenlijk.

Patchkabels heb ik ook een hele rits besteld bij: Ad Infinitum Music
Kost wel 18 dollar verzendkosten maar ik vond de prijs van de kabels de moeite waard en ook veel verschillende kleuren (vindt ik belangrijk) en de kwaliteit lijkt me ook wel in orde (na 2 weken gebruik).
Was voor 26 kabeltjes 75 dollar (incl verzenden) kwijt (wel allemaal verschillende lengtes dus die indicatie heb je eigenlijk ook niet veel aan)

volstaat die voeding voor een 9he kast vol modules?

Hangt ervan af wat voor modules en hoeveel stroom die vragen. Maar dat zal met één kastje wel los lopen.

zo'n 9 he goedkope kast van doepfer voor zo'n 260 euro - is dat nou een slechte koop?

Definieer slecht. Het is zeker niet de goedkoopste kast en ik moet die adapter voeding niet...
Wat wel mooi is aan die Doepfer kasten is dat de bevestegingpunten van de moertjes verstelbaar zijn. Bij mijn supermodul kast komen er wel eens kiertjes tussen de modules.

Hangt ervan af wat voor modules en hoeveel stroom die vragen. Maar dat zal met één kastje wel los lopen.
Definieer slecht. Het is zeker niet de goedkoopste kast en ik moet die adapter voeding niet...
Wat wel mooi is aan die Doepfer kasten is dat de bevestegingpunten van de moertjes verstelbaar zijn. Bij mijn supermodul kast komen er wel eens kiertjes tussen de modules.

maar, zit er dan een adapter bij die 9HE kast? ik zie toch op het plaatje achterin die kast een spoel zitten en nog wat, dat op een voeding lijkt? en op de foto van de 6HE low budget kast zie je ook de achterkant met een eurostekker aansluiting.

ik ben ook eigenlijk in overtreding want van Dennis moest ik een kastje maken dat in 3 of 4 rijtjes van horizontaal naar verticaal gaat ;) en dat lijkt me ook erg mooi, maar het is weer een paar dagen werk en dan moet ik verder ook nog achter alles aan en laten inbouwen (voeding dan) want ik heb niet voldoende (zeg maar geen) verstand van elektronica om zelf een voeding te bouwen.
zeker in de winter, als ik toch wat meer opzie tegen werk en het zo verrot koud is in de werkplaats en je ook niet even buiten gaat staan zagen of schuren, vind ik zo'n kant en klare kast wel aantrekkelijk: voeding klaar, rails klaar, even lakken en schroeven maar.

ik vind die kast voor 265 ook duur, als je ziet wat je krijgt, maar een losse voeding van doepfer is ook niet goedkoop en als dan weer alles ga optellen.... tja dan is het nog duur eigenlijk voor een stukje triplex.
daar heb je wel gelijk in.

Kneelz, nog maar even een domme vraag: waarom moeten er moertjes bij zitten ? je schroeft toch gewoon in de rails ? heb jij al je bestelde boutjes nodig? kan ik er van jou wat overnemen?
(ik maakte me ook niet zo'n zorgen om de prijs van de boutjes, meer van de kabeltjes, maar ja, het is niet anders.)
ik was hier bij de bouwmarkt, maar daar was m3-10mm het kortst en die zijn al te lang voor de rails.
(ik heb nu een mfb rekje, maar dat is sowieso te klein en bovendien wil ik het niet in een rek.)

Deze zijn het:

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/...--Inbus-cilinderkopbouten-DIN-912br---Zwartbr

Zijn er toch 100 i.p.v. 200 per set zoals ik dacht, dus ik heb 300 stuks.
Ik zou er wel 100 kunnen missen, maar ik zou wel nog ringen (liefst kunststof) halen ergens zodat je de modules niet beschadigd (ik heb zelf metalen ringen trouwens)

Mijn rails van doepfer (en de rest heb ik bij Schneiderlade bijbesteld, wel van doepfer maar die zijn toch iets breder) zijn van die inschuifprofielen. Daar moeten of strips, of moeren ingeschoven worden...vandaar. M3x10 is inderdaad te lang, dat probleem had ik ook al bij de bouwmarkt hier. Deze zijn M3x8 en die zijn (met ringetje i.i.g.) perfect.

Back