hulp nodig bij aanschaf rack behuizing

Bestaat er soms ergens een link naar een "recept" voor de bouw van een Eurorack, in detail? Want jullie spreken over de verschillende onderdelen die jullie reeds kennen en weten waarvoor ze dienen, maar ik kan er soms geen touw aan vastknopen... Probleem is dat ik niet weet waar de boutjes voor gebruikt worden, waar de rails gaan, hoe ze gemonteerd worden, etc... Ik heb nog nooit een Eurorack van dichtbij gezien zelfs, da's denk ik het probleem... Ik zou liever zelf een kast op maat laten bouwen waarin ik dan de rest van mijn apparatuur (te weten: dat is 19 inch rack gerief nl. Cwejman S1 en RME Fireface 400 op een 19 inch frame) zou kwijt kunnen. Bovendien moeten de Expert Sleepers modules zeker en vast net onder mijn Cwejman komen te zitten, zodat ik geen kilometer spaghetti hoef te gebruiken (patchgaten van de Cwejman zitten onderaan, wat ik nog steeds een fantastisch design vind!). Dus zo'n klein Doepfer kastje ONDER een 19 inch rack, dat ziet er al niet uit en het lijkt me ook erg onpraktisch om een 19 inch kast bovenop zo'n dingetje te zetten. Dus mocht iemand een goeie link hebben voor een leek op vlak van Euroracks, een site waar men de basics eens uiteenzet...

ik had een kantenklaar rekje op ebay gekocht, van mfb en ik LAAT daar nu wat modules inzetten door iemand die er verstand van heeft. zodat er geen voedingskabels verkeerd omgaan bv

ik vind het maar een hoop gedoe.....

Ben er nog wat op aan het doordenken, een andere oplossing zou kunnen zijn van een aparte kast te bouwen in hout, die plaats biedt aan 1 rij eurorack modules. Ik zou deze dan onder mijn bestaand rack kunnen zetten (dit om de afstand tussen de ES modules en mijn synth zo klein mogelijk te houden). Enig idee welke afmetingen ik dan zou moeten nemen voor de eurorack behuizing? Het is vooral de hoogte die ik zou moeten weten, hoeveel plaats ik moet voorzien zodat de voeding en rails erin passen. De breedte zou dezelfde moeten zijn als mijn 19" rack dat er dan bovenop komt te staan. Kan iemand me zeggen op welke manier de rails en de voeding gemonteerd worden in een eurorack, of een link naar een pagina?

Zoek anders op Muff Wiggler eens op "goike", "weedywhizz" en "microscopial".
Daar ziet je veel (goed gemaakte) voorbeelden van houten kasten met rails en voeding.

Wil je een 19" rackmount behuizing (dus van metaal) dan kom je voor kant en klare oplossingen uit bij Doepfer, Analogue Systems en TipTop (Happy Ending kit). Supermoduul levert weliswaar (goedkoop) de kast / rails maar niet de voeding en busboards.

Overigens, met een 19" 9u eurorack modular (3 rijen van 90 hp) kom je vaak niet meer lekker uit met 1 (Doepfer) voeding.
6U (2 rijen) lukt vaak wel gemakkelijk.
Voor 3U (1 volle rij of minder) haal je ook wel met een TipTop uZeus, een goedkopere oplossing met externe adapter.
Het is nooit een wet van meden en perzen, als je het goed wilt doen dan is het optellen van +12V, -12V (en evt +5V) lijnen. Info bij leverancier of op internet (eurorackdb, modulargrid)

die 9u met 1 voeding is ok, zolang je maar enkele digitale modules(eten veel power) hebt, heb je veel digitale modules, beter gaan voor 2 voedingen of een voeding van grote capaciteit

zeer tevreden van mij 9u weedywhizz, komt binnenkort een tweede bij (deze met 2 voedingen)

zodat er geen voedingskabels verkeerd omgaan bv

Ja je snapt niet dat Doepfer niet voor betere oplossing heeft gekozen (want die is prima voorhanden). Elke andere modular gebruikt connectors die er maar op één manier op passen, of waarbij ompolen niet gevaarlijk is.

Doepfer is zover ik weet de enige die én gevaarlijke connectors gebruikt én geen ompool-beveiliging op de voedingslijnen.

Ummm... wat dacht je van Analogue Systems? Zo mogelijk nog erger...

Begrijp me niet verkeerd; niks mis met Asys modules en zeker ook niet met de cases (die zijn gewoon puik, met meervoudige zekeringen op de verschillende voedingslijnen)
... maar de oorspronkelijke keuze voor die 'chipvoetjes' voedingskabel is echt heel jammer. Fragiele oplossing, lastig om te prikken en i.t.t. Eurorack connectors ook niet mogelijk om 'shrouded' te doen ter voorkoming van ompolen.

Ook ik ben van plan een modulaire synth te bouwen. Handige tips hier, dank!

Maar supermoduul.com.. wat een verschrikkelijke website!

Ja, Weedywhizz maakt mooie kasten. Ik ben erg tevreden met de mijne (zwarte 'standaard' case).
Jammer genoeg is hij tegenwoordig lastig bereikbaar!

Ik heb nog m'n Asys kasten over na het overzetten van spullen in de Weedywhizz case.
De 3U (RS-10) houd ik voor 'reserve' (modular is nooit klaar hè) maar de 6U (RS-15) zal ik binnenkort maar 'ns in de verkoop zetten.

Nee, nooit gehad, lijkt me wel een leuke module eigenlijk. Maar het tofst lijkt me toch de RS-360 'filter bank' - alleen zo groot, hè.
Ik heb alleen nog een RS-180 VCA 'over' (past niet meer in de kast...) en nog wat ander klein grut.
Binnenkort eens een verkoop post opstellen.

Bon, die kasten van Wheedywhizz, denk niet dat iemand het properder kan maken eigenlijk. Ziet er gewoon enorm chic uit! Deze hou ik ZEKER in gedachten :) thx guys!

Heb de jacht geopend op euroracks maar nog niet echt iets gevonden wat in de smaak valt. Belangrijke punten zijn goede voedingen en een prachtige afwerking (design spul). De prijs is minder van belang en het zou zeer prettig zijn als alles van dezelfde fabrikant komt. Iemand tips?

Weet iemand de engelse/duitse/nederlands naam van eurorack rails?

Ik wil een aantal meter kopen maar geen idee waar ik het kan vinden behalve Supermoduul maar ze zijn met vakantie en die website is echt een hel. Ik denk dat ik het daar gevonden heb maar weet het niet zeker. Klopt dit:

Nummer 863
http://www.supermoduul.com/main/producten/componenten/profiel.html

Ik heb 8x 130HP nodig. Tips zijn welkom :okdan:

Back