ik ben maar een beginner he, dus misschien domme vraag.. maar is niet bijna alles dat uit de USA komt westcoast? wat is er verder nog?
Het is maar een heel ruwe onderverdeling, maar goed:
Beide stijlen zijn ongeveer tegelijk begonnen eind jaren 60, vrij onafhankelijk van elkaar.
Westcoast rond Californie, Eastcoast rond New York. (oeps... kaartblindheid

)
Westcoast = oorspronkelijk Buchla & Serge, Make Noise hoort er ook bij.
Abstracter, minder tonaal georieneerd - bediening door touchplates, meer ruimte voor 'random' / self generating patches.
Klank vormgeving door audio range modulatie (AM/FM), AR 'transient' envelopes, wavefolders en vactrol 'low pass gates' (voor de beroemde 'Buchla bongo').
Typerende artiest in deze stijl: Morton Subotnick.
Eastcoast = oorspronkelijk Moog, later ook ARP etc.
Klanken meer imitatief van aard, en meer tonaal / harmonisch - bediening door 'piano toetsen' of traditionele sequencing met voltage control.
Klank vormgeving door substractieve synthese: VCO -> VCF -> VCA met ADSR envelopes.
Typerende artiest in deze stijl: Walter (later Wendy) Carlos.
ik zie trouwens (ook bij Hanz) steeds dingen waarvan ik denk: waarom kan ik zonder, doe ik iets verkeerd?
Noem eens een voorbeeld?
Wogglebug = een typisch voorbeeld van een Random module. Afhankelijk van je stijl kan je wel of niet zonder.
QMMG = vactrol mixer / low-pass gate. Vactrols voegen een heel eigen geluid toe, een beetje 'hout' of 'trommel' achtig.
Maths = complex transient generator, voor envelopes of clocks, ook met voltage processing mogelijkheid (shifting/scaling). Een zwitsers zakmes... behoorlijk essentieel voor mij (ik heb er twee...)
RCD = musical clock divider. Met clock dividers (zeker de minder 'evenwijdige' stages) kan je interessante self-generating patches maken, of in ieder geval met meer complexe events.
uScale = quantizer. Daarmee kan je het geheel nog een beetje binnen 'tonale' grenzen houden.
Pressure Points = touchplate bediening, dus om verschillende modules binnen de modular 'direct' te bespelen, ook met pressure sensitivity. Niet noodzakelijk alleen te gebruiken als 'piano', maar ook als alles ertussen. Met Brains uitbreiding ook een eenvoudige sequencer.
misschien moet ik me eens in klok signalen gaan verdiepen.
Zeker doen, er is daar ook nog een boel te ontdekken.
Helemaal zodra je ontdekt dat een klok ook een directe gate (transient) kan zijn (dus in plaats van een envelope - erg mooi met vactrols)
Of, met wat slimme attenuatie ook weer een control voltage bron, dus om een oscillator aan te sturen.