De ultieme dedicated delay bak

dob

Helemaal in m'n (k)nopjes
Mensen,

ik ben al mijn gear aan het verkopen en ben erover aan het denken om een instrument te leren, waarschijnlijk wordt het piano.
Wel wil ik nog mijn favoriete effect blijven gebruiken, namelijk de delay.

Ik wil dus een soort ultra-delay aanschaffen. Met veel uitgangen, het liefste per delay een uitgang, en een overload aan parameters, interne patches, etc.
Maar het belangrijkste is de vele uitgangen en het 1-delay-per-uitgang principe. Ik ben er nl. over aan het denken om een hele serie (rommelmarkt-) boxen om de piano te zetten, en die elk een uitgang van de delay te geven. Zodat je zeg maar echt bij een toetsaanslag de noot om je heen hoort vliegen. Of in ieder geval elke keer een erg ruimtelijke delay ervaart om je heen.
Zo'n dingen wil ik kunnen instellen en horen.
Bestaat zo'n delay??

een delay met "veel uitgangen" ken ik niet
dan kan je waarschijnlijk beter een aantal goedkope delays zoeken...

als je een delay wilt met enorm veel parameters, dan moet je bij TC electronics zijn...
vroeger hadden die een 2290 in het assortiment waar je werkelijk alles kon instellen, ook multitaps etc...

Lachuh... Afgelopen dinsdag was er in het programma 'pitch' iemand met een soortgelijk idee. Hij wou op alle snaren van een electrische gitaar een ander effect zetten zodat je een heel apart spel kreeg.

volgens mij kom je er niet eens met bakken als de TC fireworx of de eventide orville....ben bang dat je dan echt een computer moet gaan aanschaffen met een dikke multi I/O soundcard en aan het programmeren moet gaan... bv met Reaktor of supercollider....

Origineel geplaatst door BananaWorld
Lachuh... Afgelopen dinsdag was er in het programma 'pitch' iemand met een soortgelijk idee. Hij wou op alle snaren van een electrische gitaar een ander effect zetten zodat je een heel apart spel kreeg.

Nouja ik zit graag midden in het geluid, geen wall of sound (waar ik ook een liefde voor aan het ontwikkelen ben :)) maar een circle of sound, zeg maar ff.

Ik heb ooit 's een truukje van Brain Eno gebruikt dat achter op een plaat stond om geluid wat meer ruimtelijkheid te geven aan het geluid van 2 speakeruitgangen met 3 speakers zodat je stereobeeld over 3 boxen gespreid wordt min of meer.... en er echt middenin kunt gaan zitten, en sinds toen ben ik in mijn hoofd bezig met hoe ik dat "erin zitten" het beste kan doen.... en heb altijd gedacht: ik moet gewoon 10 boxen kopen en die allemaal een signaal geven. Want dat lijkt me echt geweldig. Dat je in het midden gaat zitten en echt niet meer het idee hebt dat het geluid van 1 kant komt, maar van overal. Dat je zeg maar niet meer ontkomt aan het geluid, dat het overal vandaan lijkt te komen. Die ervaring vind ik persoonlijk echt het einde. Overdag verbaas ik me ook vaak over de "resolutie" van het stereo/ruimtelijk beeld van de werkelijkheid.... die is natuurlijk grandioos, en analoog. Ik bedoel als je daarmee kan klooien..... dan kun je echt soundscapes maken die beginnen als normale geluiden en steeds psychedelischer worden. Ik houd van dingen die gaan rondzingen ook, dat er tussen 2 frequenties een andere frequentie op en neer gaat zingen. Nou en als IK daar mijn kick uit krijg dan moet ik dat vooral doen, en dat geld ook voor al die gasten in Pitch.

Daarbij komt dat ik piano wil leren spelen, en een delay blijft verassen, hoe simpel het fx ook is in de basis.
Dit idee zijn gewoon een aantal ideeen die ik wil combineren gecombineerd :)

ik was al aan het denken om meerdere delays aan elkaar te koppelen. Dus het linkerkanaal naar een box sturen en het rechter naar de volgende delay, zoiets. Dan heb je ook weer te maken met je eigen "patching" instellingen... is ook wel leuk eigenlijk he.
Dat brengt mij dan ff bij de volgende vraag:

Een line signaal is veel te zwak voor een speaker he? Ik weet ook het antwoord stiekem al, maar heeft iemand hier een 'slimme' oplossing voor, of moet ik dan echt weet ik hoeveel versterkers op elkaar gaan stapelen?

Om zoveel uitgangen te krijgen zul je gewoon een stapel (eenvoudige) delay's moeten kopen, en een mixertje om ze aan te sturen. Per box (of per twee boxen) een effect unit. Dit kunnen natuurlijk ook verschillende type's zijn, om een nog gevarieerder effect te krijgen.

Origineel geplaatst door BananaWorld

Die gitaar bestaat al .

Koop gewoon een splitter, laat je signaal daardoor
opsplitsen en zend dat naar een aantal delay units.
Ik ben geen Behringer fan, maar de MX882 is een
beetje de goedkoopste die er is, en splitst 2-8.
Koop je er nog wat supergoedkope Behringer delay
units bij, en klaar is Kees.

Kan jij kiezen waar je die weer terug mixt, maar een gewone
mixer zal waarschijnlijk de beste job doen...

Hier trouwens een apparaat dat het allemaal zelf doet:
http://www.appsig.com/prods/m220dl.html

Mvg.

CoolRunning

Ehmm.... hebben ze hier niet surround voor uitgevonden?

Want op een gegeven moment maakt het niet meer uit hoeveel boxen je gebruikt lijkt me.

En Kurzweil heeft wel een surround FX hardware unit. ;)

Een Ensoniq (?) DP4 heeft toch 4 paralelle uitgangen ???

Volgens mij is dat 4 losse afzonderlijke delays in een module ......

Origineel geplaatst door fuse
Ehmm.... hebben ze hier niet surround voor uitgevonden?

Want op een gegeven moment maakt het niet meer uit hoeveel boxen je gebruikt lijkt me.

En Kurzweil heeft wel een surround FX hardware unit. ;)

zolang er plek is tussen 2 boxen voor nog een dan is daar leegte waar geluid vandaan had kunnen komen :)

Origineel geplaatst door dob
zolang er plek is tussen 2 boxen voor nog een dan is daar leegte waar geluid vandaan had kunnen komen :)

Klopt, alleen is het menselijk gehoor wat dat betreft te misleiden.
Met stereo boxen kun je bijv ook het zo laten horen dat je denkt dat er een vliegtuig achter je langs vliegt terwijl de boxen schuin voor je staan.

Ga dan maar na dat je met 6 of 8 (of nog meer) boxen je al helemaal niet meer weet hoe en wat. (Je hebt maar 2 oren)

Of je zou de hele kamer van een soort geluids behang moeten voorzien en met een matrix schakeling duizenden en duizenden punten gebruiken om daar het geluid van te genereren.
Zoiets lijkt me wel stoer. :)

Klopt, alleen is het menselijk gehoor wat dat betreft te misleiden.
Met stereo boxen kun je bijv ook het zo laten horen dat je denkt dat er een vliegtuig achter je langs vliegt terwijl de boxen schuin voor je staan.

Ga dan maar na dat je met 6 of 8 (of nog meer) boxen je al helemaal niet meer weet hoe en wat. (Je hebt maar 2 oren)

Of je zou de hele kamer van een soort geluids behang moeten voorzien en met een matrix schakeling duizenden en duizenden punten gebruiken om daar het geluid van te genereren.
Zoiets lijkt me wel stoer. :)

Ja maar voor psycho-stereo (zo noem ik al die naboots-truuks maar even) moet je vaak precies in het midden zitten, en speelt de ruimte weer een belangrijke rol, etc., en werkt het al niet meer als je je hoofd draait of je boxen uit fase zijn aangesloten..... dat wil ik allemaal niet.
Ik wil in een ruimte ECHT het geluid van verschillende kanten en hoeken laten komen, het liefste nog van boven en onder ook.
Ze hebben b.v. toch die truuk in de camerawereld, waarin ze veel fotocamera's op een balk monteren zodat je een stilstaand beeld 3d kan weergeven alsof de camera eromheendraaid? Zo zou ik 40 speakers achter elkaar willen zetten... ofzo....
(nouja ik moet de trein pakken..... )

Origineel geplaatst door dob
Ja maar voor psycho-stereo (zo noem ik al die naboots-truuks maar even) moet je vaak precies in het midden zitten, en speelt de ruimte weer een belangrijke rol, etc

voor een goed geluid speelt ruimte zeker eenbelangrijke rol ( waarom zouden concertzalen vaak dezelfde vorm hebben ) door ruimte goed te benutten of te vergroten kun je zeker je 'audiowinst' pakken .

Neem byv. noppenmateriaal ( de eierdozen truuk ).door de noppen wordt het raakvlak op de muur veel groter dan op een muur opzich, je krijgt er dus een ruimere kamer door . Daarbij wordt het geluid ook nog eens beter verspreid doordat het alle kanten op ketst.

Met daarbij twee goede stereo speakers kom je een heel eind volgens mij .
Ik denk dat hoe meer speakers je gebruikt , des te harder wordt het geluid , niet essentieel beter dus .

( voor mijzelf gaat dit verhaal niet op . hoe harder hoe beter )
:biertje:

Op de CreamWare Pulsar heb je natuurlijk ook Z.Matrix. Als jij
genoeg analoge uitgangen hebt, kan je daar volgens mij
precies mee doen wat jij wil: Het plaatsen en bewegen van
geluidsbronnen en speakers (midi gecontroleerd)...

Mvg.

CoolRunning

De enige manier om echt 'in' het geluid te komen is volgens mij met een "koptelefoon"...bedoel ik niet
bijdehand natuurlijk...

Overigens zijn er wel degelijk delays met zeg 4 uitgangen te krijgen. Alle delays apart instelbaar, soms nog filtering of EQ per uitgang, waarschijnlijk meestal geen feedback omdat deze apparaten meestal gebruikt worden als zgn "systeemdelays" om de speakers achterop het veld te vertragen, zodat het geluid van het podium gelijk aankomt met het geluid van de boxen achteraan. Ook wel gebruikt in broadcast om F**K Y** weg te kunnen piepen :)

Klark Teknik maakt ze, BSS maakt ze en waarschijnlijk nog wel een paar bedrijven. Me browser doet raar dus ik kan niet ff gaan snuffelen. Ze zijn wel f*piep*n duur...

Groet,
Allert

wavefield synthese

wavefield synthese

Nou, dat is niet helemaal waar. er is een synthese vorm die wavefield synthese heet en gebruik maakt van een hele serie speaker (zeg, twee dozijn of meer), opgesteld in een circel. Men maakt dan gebruik van interferentie tussen de verschillende geluids golven om bepaalde geluiden op specifieke plaatsen in de ruimte te zetten, dat is dus onafhankelijk van de plaats van de luisteraar die bij gewoon stereo wel belangrijk is. een computer stuurt alle speakers tegelijk aan en plaatst zo het geluid of beweegt het. Niet iets wat een huis thuis en keuken computer leuk gaat vinden of wat een gewoon mens zich kan veroorloven, maar wel erg interesant.

Als je gaat werken met meerdere speakers en variabele delays dan ga je natuurlijk wel met dit phenomeen te maken krijgen, zei het ongecontroleert. Jammer voor dob dat hij niet piano kan spelen en rondlopen tegelijkertijd, maar de luisteraars uitnodigen rond te lopen, interferentie te ervaren en zo hun eigen mix samen te stellen is natuurlijk wel weer interesant....

Back