Graag advies voor twee beginnende producers

Kaycie

Nieuwkomer
Ik ben samen met een maat van mij al een aantal jaren actief als DJ:dj:.

Het laatste jaar zijn we beide ons gaan verdiepen in het produceren van tracks. Hoewel we veel (creative) ideeën hebben loopt het nog niet zo'n vaart. Het leek ons daarom leuk om samen eens een workshop/cursus te volgen. Enerzijds als iets leuks om samen te ondernemen en anderzijds om onszelf 'een duwtje in de goede richting' te geven.

Als ik Google kom ik van alles tegen, van BBL opleidingen tot korte cursussen. Er zijn eigenlijk zoveel opties dat ik niet bepaald de inschatting kan maken welke goed zijn en welke niet. Hebben jullie een idee hierover? welke instantie (regio amsterdam) kunnen jullie ons aanraden?:?

Dan zie ik ook nog eens dat sommige werken met Cubase en andere met Ableton, dit terwijl wij zelf FL Studio gebruiken. Nu wil ik best overstappen maar is dat het waard?:?

Met fl studio kun je een hele hoop. Gebruik gewoon wat je lekker vind. Ik gebruikte ook altijd fruityloops tot dat ik teveel hardware kreeg en fruity niet echt handig was met hardware en midi, toen ben ik ableton gaan gebruiken. Allebij prima sequencers.

Ik zou gewoon lekker eerst zoveel mogelijk zelf leren en uitzoeken, leer je veel meer van. Een opleiding is best leuk maar eigenlijk leuker als je al enige jaren kennis hebt opgedaan. Zo heb ik een opleiding gehad waar ik beter heb leren mixen, ik was toen al wel een jaar of 10 aan het aanknooien (impulsetracker>fruityloops>ableton). Als ik die opleiding had gedaan toen ik net was begonnen had ik er weinig aan gehad.

Dus om een lang verhaal kort te houden, probeer eerst maar eens zelf zo veel mogelijk uit te zoeken. En mocht je van youtube tutorials houden (ik houd er niet van en doe het niet) youtube staat vol met tutorials voor elk onderdeel. Bijvoorbeeld hoe een bepaalde sound te verkrijgen, hoe te sequencen, hoe een fijne template te maken etc etc ga zo maar door.

Je moet ook niet verwachten dat je na een klein jaar al een hitje kan brouwen. Gewoon door blijven gaan, geduld en doorzettingsvermogen zijn belangrijk. Cursus kan natuurlijk helpen, maar eigenlijk geldverspilling als je bekijkt hoeveel er tegenwoordig op het internet te vinden is.

klopt curcus voegt niks toe.
gewoon lijstje maken voor jezelf, wat wil ik qua:
DAW
synths
sounds
FX

en dan gewoon op youtube de tutorials bekijken

Er is niet iets specifieks wat niet wil lukken, en ik verwacht ook zeker geen hitjes te kunnen maken. Hoogstens een track maken die ik het waard vind om in mijn DJ set te mixen.
Ik wil gewoon graag mezelf iets verder ontwikkelen na een jaar 'aanknooien' en ja Youtube filmpjes genoeg gezien, en ook wel handig en bruikbaar. Maar ik ben gewoon op ziek naar iets meer!

Waar woon je dan?

Binnenkort is er weer een Dancefair. Ga daar eens kijken. Hoop producers en DJs die wat komen vertellen over hun manier van werken en er zijn diverse software en hardware bedrijven vertegenwoordigd. Voor de gevorderde producer is het allemaal een beetje meh, maar voor de beginner is er best wat interessants te zien en horen.

Binnenkort is er weer een Dancefair. Ga daar eens kijken. Hoop producers en DJs die wat komen vertellen over hun manier van werken en er zijn diverse software en hardware bedrijven vertegenwoordigd. Voor de gevorderde producer is het allemaal een beetje meh, maar voor de beginner is er best wat interessants te zien en horen.

Ja heb daar inderdaad een uitnodiging van ontvangen. Ik moet helaas werken tot 22.oo maar mischien is het het toch wel waard om te kijken of ik die dienst kan ruilen met een collega zodat ik er alsnog naartoe kan. bedankt voor de tip!

Dan zie ik ook nog eens dat sommige werken met Cubase en andere met Ableton, dit terwijl wij zelf FL Studio gebruiken. Nu wil ik best overstappen maar is dat het waard?:?

Waarom?

Overstappen moet een goede reden hebben. Verwacht niet dat Live of Cubase betere resultaten leveren of dat het dan beter gaat klinken. Het hele gedoe van "ja maar da's niet professioneel" kun je naast je neerleggen; je werkt het beste met wat je het beste kent en wat net zo "denkt" als jij.

Sterker nog, overstappen heeft eerder als gevolg dat je 2 maanden stil ligt terwijl je alles opnieuw leert wat in FL heel makkelijk was maar in Live of Cubase op een volstrekt andere manier gaat (wellicht omslachtiger). Als je nu bijv. heel erg fan bent van de piano roll in FL - nou, daar kom je in Live geen equivalent van tegen, om maar wat te noemen.

Alle DAWs zijn moeilijk in die zin, omdat ze allemaal hun eigen filosofie hebben. Die heb jij ook, of die heb je niet; en zoniet, dan is het wellicht de moeite waard om te switchen.

1 jaar is trouwens nog helemaal niet lang (om je dan nog maar even verder teleur te stellen) :D

Back