je sampled met.?

Deminga

Ingeburgerd
kan hier nog geen topic over vinden!

ik sample normaal vanaf een kleine tafel van me hi-fi, maar wil overstappen naar een djtafel voornamelijk omdat die arm beter te manouvreren is dan zon klein plastic geval

nu mn vraag! er zijn veel factoren die het geluid van een tafel bepalen, maar ik wil het even houden bij t element, wat voor element/naald gebruiken jullie om te samplen? kheb vandaag wat opgenomen met een (ik denk normaal gewicht) arm en een stanton 500 element, t resultaat was ten eerste ehm luid en heel weinig hoog....hihats en veel percussie vallen heel ver weg..niet leuk voor mn breaks
maar ok , wat gebruiken jullie? is het dan beter om die naald uit je dj tafel te vervangen met een hi-fi naald?

;ets hear it

:L

Ik gebruik een heel oud Dual tafeltje. Wel hele mooie hifi, maar in de toekomst wil ik een knap "echt' setje regelen. Zolang je enkel afspeelt een sampled kan je vanalles gebruiken, als je ook dj-toeren wilt uithalen heb je vanzelsprekend wat steviger spul nodig.

ik heb t over de eerste verbinding van je vinyl met je apparatuur, het element/naald

essentieel als je veel van vinyl sampled, of raak je in de war omdat ik onder samplers gepost heb

ah nokey, zon duel tafel heeft ie ook zon kleine plastic arm? waar je net je pink onder kan wringen om em netjes te verplaatsen, dat vind ik echt fokked als je op zoek bent naar samples

maar t gaat me om de hanteerbare arm, direct drive/50% pitch enzo niet nodig :) and then again , niet op zoek naar een draaitafel maar het juiste element om mee te samplen

Slippermanz zou je alsjeblieft wat minder aggresief willen reageren ?

@slipper, yah staat beetje fout..maar ik zag hier ook topics over samples zoeken en software samplers dus dacht fokkit, hier checken meer mensen dan overige vragen >:|

sl1210mkII met tonar banana elementen(door een stanton SK2 dj mixertje)
klinkt wel lekker hoor

aii daar heb ik ook op zitten searchen, tonar banana en ortofon concorde, omdat die minder diep in de groef zouden liggen
maar heb je die op de eerste plaats aangeschaft als dj zijnde ? het blijft een dj naald, en zal net als die stanton500 nog steeds heel veel laag geven?

iemand gaf me net trouwens een interessant stukje uit een interview met shadow:

So I would just say to watch and make sure that it’s warm. I think one of my main tips is not to sample with DJ needles, which help you gain compression because everything needs to be loud when you’re DJing, but you’re losing a lot of the upper and lower frequencies to maximize the volume you’re getting out of the needle. So you’re not getting a lot of the real high highs. So when I sample, especially drums, I like to switch to this nice hi-fi needle that costs a lot more than DJ needles – I think it’s an Audio-Technica.

Origineel geplaatst door Deminga
ah nokey, zon duel tafel heeft ie ook zon kleine plastic arm? waar je net je pink onder kan wringen om em netjes te verplaatsen, dat vind ik echt fokked als je op zoek bent naar samples

maar t gaat me om de hanteerbare arm, direct drive/50% pitch enzo niet nodig :) and then again , niet op zoek naar een draaitafel maar het juiste element om mee te samplen

Het ding heeft wel een plastic armpie, maar groot genoeg om te rotzooien. Ik ben trouwens zo zuinig op mijn vinyl dat ik netjes de lift gebruik, de hele sjit op HD zet en vervolgens dat weer in mijn sampler kwak... :dj:

het blijft een dj naald, en zal net als die stanton500

Niet helemaal, die tonar/ortofon's(zelfde naald/element) zijn iets meer hi-fi dan de stanton500.

Ik denk trouwens dat die set van jou gewoon niet compatible is met die zware naalden(qua gewicht en output niveau). Kun je byv. de naalddruk en tracking instellen op je platenspeler?
Zoals jij vertelt dat het klinkt kan het echt niet goed zijn, ligt zeker niet alleen aan de naald.

Je zou ook voor een pure hifi draaitafel kunnen gaan, maar die zijn vaak toch te teer om ff lekker plaatjes door te prikken.

Ik geef de voorkeur aan een stevige dj-tafel.
Ik vind het bv. ideaal om met m'n sl's + fader m'n samples bij het opnemen al te 'cutten'(bij het juiste stukje open-schuif/dicht-schuif). Ik denk echter dat je dat met een hifi tafel niet hoeft te proberen zonder je plaat en naald te slopen.

het ligt er maar aan wat je wil samplen....als je oude grooves sampled,lijkt het me juist grappig om dat met een ouderwetse pick-up te samplen,dan sample je dat gevoel ook...

als je iets sampled wat op plaat gedraaid gaat worden,heeft het weinig zin om dan andere naalden te gaan gebruiken als diegene die iedereen gebruikt....en komt het op cd dan sample je toch een stukje 'vinyl-feel' mee,wat door velen als prettig wordt ervaren...

@nokey netjes netjes, hele plaat recorden en op je gemak zoeken naar samples met je muis, hmmm ik moet mn 2gb es updaten hehe

@ralph lijkt me de moeite waard die elementen te proberen! n
nee ik heb een verrotte hifi speler nu, die elementjes waar jij het over heb kunnen er ook niet in.
dat faden lijkt me idd handig!, maar ook de plaat een stukje terugspinnen als je iets hoort, of vasthouden scrubben en zoeken naar begin van die sample is zeker voordeel van een djtafel

djtafel met een iets naar hi-fi liggend element will do great

of misschien de ultieme hi-fi speler met een stevige arm hehe (rega planar)
RB1000_on_P9sm.gif

@dione ja verschillende elementen voor verschillende samples zou ideaal zijn, ik had oude breaks gesampled met die stanton500, klonk op zn minst onnatuurlijk..maar bij een stem zonder muziek was t weer best positief! lekker diep.
Maar dat laatste volg ik niet helemaal,
dat je voor een plaat net zo goed standaard naalden kan gebruiken om te samplen omdat het eindproduct ook weer met eenzelfde standaard naald word beluisterd? dus hetzelfde als waarom dure monitors met veel detail gebruiken terwijl mensen t over normale speakers niet meer horen,,, of zeg ik iets dwaas met al dat slaap in me ogen?

hoe beter je naald hoe beter je sample
wat voor draaitafel maakt denk ik niet zo heel veel uit.
de meeste naalden (zoals de Stanton 500) zijn spherisch (rond) maar eliptische naalden geven een beter resultaat... hoger bereik.
maar een betere naald geeft ook de tikken en krassen beter weer dus uiteindelijk denk ik dat je met je 500tje er aardig vanaf komt... zorg in elk geval dat hij niet te veel versleten is.

thx voor de info bounce, heb je voorbeelden van goede eliptische naalden ?

Origineel geplaatst door Deminga

@dione ja verschillende elementen voor verschillende samples zou ideaal zijn, ik had oude breaks gesampled met die stanton500, klonk op zn minst onnatuurlijk..maar bij een stem zonder muziek was t weer best positief! lekker diep.
Maar dat laatste volg ik niet helemaal,
dat je voor een plaat net zo goed standaard naalden kan gebruiken om te samplen omdat het eindproduct ook weer met eenzelfde standaard naald word beluisterd? dus hetzelfde als waarom dure monitors met veel detail gebruiken terwijl mensen t over normale speakers niet meer horen,,, of zeg ik iets dwaas met al dat slaap in me ogen?

tis niet helemaal wat ik bedoel,maar het komt wel in de buurt....maar je moet geen appels met peren gaan vergelijken...;)

en waar houdt het op ? als je het zo goed mogelijk wilt samplen moet je ook een topkwaliteit phono-preamp er bij hebben....

enfin...ik denk dat je met die Stantons een heel eind komt,ze hebben naar mijn mening een betere klank dan die banane-naalden....en als je oude breaks sampled : misschien kun je met een beetje eq ook een heel eind komen....

en anders : gewoon digitaal samplen van cd.....klinkt het beste...

Met een goeie DJ-naald moet je prima kunnen samplen, mits ie natuurlijk niet versleten is. Het ligt voor de hand dat een dure Hi-Fi naald beter klinkt, maar misschien iets minder is opgewassen tegen 'ruw' gebruik. Een DJ-tafel (technics of imitatie) is wel prettig, omdat die arm goed beet te pakken is, en omdat je makkelijk de plaat even terug kan draaien of stil kan zetten; belt-drive tafels zijn dan bijvoorbeeld onhandig. Verder wordt je geluid natuurlijk bepaald door je phono-preamp. In dure DJ-mixers zitten soms wel redelijk goede preamps, maar als je toch geen DJ bent heb je met zoiets als dit voor veel minder geld een veel beter geluid.

Volgens mij samplen de meeste artiesten met 'n SL1200 en stanton/shure/ortofon naalden, door een DJ-mixer naar keuze. Maar Amon Tobin, wiens platen voor bijna 100% uit vinyl-samples bestaan, gebruikt bijvoorbeeld 'n HiFi tafel met aparte phono peamp. DJ Shadow is blijkbaar ook zo kritisch.

Back