advies eurorack vco's

Persoonlijk ben ik iha niet altijd onder de indruk van het amerikaanse eurorack spul, zeker niet van intellijel. Is IMO vaak niet erg uitgerijpt qua design, waardoor er een jaar latere weer een 'verbeterde' versie nodig is om alle verwachtingen waar te maken.
Livewire AFG is voor mij een positieve uitzondering. Metasonix – R54 ook.
Modcan is volgens mij ook de moeite waard, maar zelf nog nooit in handen gehad.

Qua VCO's vind ik A.Sol. VCO's een erg goede prijs/kwaliteitsverhouding hebben.
Daarnaast Cwejman maar dat is zeker wel weer prijzig.
Doepfer A-110 & A-111 bevallen me ook prima, mn de laatste.
De A-111-5 is veel meer dan alleen een VCO maar relatief erg voordelig.
A-143-4 Quad VCLFO/VCO heb ik zelf niet maar spreekt me ook erg aan.
MFB is ook erg veelzijdig, maar bouwkwaliteit niet indrukwekkend.

Met VCO's vind ik het zelf belangrijk om veel te experimenteren met ondersteunende modules zoals de doepfer A-115, A-137-1+2, A-196, A-188-1C, A-189-1.
Deze modules na de VCO, en voor of na de VCF geplaatst, kunnen het geluid erg verrijken IMO.

Doepfer had ooit een slechte reputatie omdat de bouwkwaliteit op de eerste series niet altijd goed was.
Vind tegenwoordig Doepfer eigenlijk een v/d betere ER producenten.

Bovenstaande is slechts mijn zeer subjectieve mening :).

De verbeteringen van Intellijel hebben meer te maken met als de eerste batch is uitverkocht, en verbeterde (bolted knobs, meer ruimte) versie in de plaats komt, niets mis mee. Ik heb zelf een hele reeks MK I Intellijel modules, en ben er erg blij mee, zowel qua functionaliteit als sound.

Vind het nogal kort door de bocht, Malekko (Richter) oscillatoren klinken toch wel ook erg goed hoor.

of iets zelf bouwen???
mogelijkheden genoeg op internet , bijv; een minimoog vco??,,of iets van thomas henry ,
dat is toch veel leuker en goedkoper, als je bakken met geld hebt , ja dan snap ik het wel.
veel van het modulaire spul vind ik veel te duur , (mijn mening)

Ik zou in de overweging, naast genoemde Make Noise DPO, ook de Intellijel VCO's meeneemen (Dixie-2 en/of Quadra, afhankelijk van hoe uitgebreid je behoeften zijn). Of misschien zelfs de recentelijk geupdate Corgasmatron (2), een dual filter met zelfoscillatie en 2x v/oct input? Hoe dan ook, Intellijel spul is zeer degelijk gebouwd en niet te duur.
Mooi spul. DPO lijkt mij wel wat maar vrij prijzig. Wel gelijk een dual VCO.

De Hertz Donut heb ik geen ervaringen mee maar heeft een behoorlijke schare fans. Al is 't, zoals vaak met Harvestman, aan de 'ruigere' kant van het geluidsspectrum, geloof ik.
Ja, mijn enige VCO op dit moment is een Piston Honda. Die klinkt ook behoorlijk bruut. Wellicht zou ik voor een 2e (en of 3e VCO) juist voor een ander merk moeten gaan.

Zelfbouw is voor mij geen probleem, maar ik ben nog geen eurorack diy vco's met pcb, frontplate e.d tegengekomen.

Och als je wilt...

De thomas henry VCOs, volgens mij prima VCOs, zijn via Fonitronik en Clarke68 wel bij mekaar te sprokkelen hoor. Ja soms kost het iets meer moeite dan een paar klikken met de muis. Soms ben je een hele avond klikken met de muis kwijt voor je een complete VCO kit hebt, maar dan heb je ook wat. Zelf een panel maken is ook niet echt een enorme klus. Scheelt een halve avond klikken met de muis (maar dan ben je wel een halve middag kwijt aan zagen en boren).
Anyhoo, je kunt zoeken naar een complete kit, of die half complete kit zelf compleet maken, of een heleboel andere dingen doen waar ik me toch eens in moet verdiepen...
Maar als je een VCO wil maken moet je gewoon aan de slag gaan.

En dan tip ik gelijk effe de MFOS VCOs , heb ik al een aantal jaren veel plezier van.

Zelfbouw eurorack vind je niet veel van terug. Veel sdiy is motm formaat. Als je dan net begint heb je niet genoeg kennis om je af te vragen hoe kan ik die 15v naar 12 zetten, welke componenten vallen er te veranderen enz...

Heb al gedacht van gewoon men eurorack uit te bouwen met "gekochte" modules, en daarnaast een MOTM formaat te maken met diy. Is wat groter, maar vind wel een plekje.

Als je de vco's uitgang op 5v pk/pk krijgt zijn ze perfect te gebruiken in eurorack formaat.

Wat leuk is bij eurorack is dat je zoveel freaky shit hebt zoals die donut, piston en andere soort modules. Vind dat maar is in MOTM formaat.

--

Voor degene die Z3000's had, enig idee wat de pk/pk is van je uitgangen ?

Sorry, ik heb natuurlijk zitten klunzen met Volt peak-peak waarden in dit topic...
(door mij vaak gemaakte denkfout: het enkelvoudige positieve of negatieve voltage is natuurlijk niet hetzelfde als p-p. De range +5V tot -5V is natuurlijk 10Vpp) - duh...

Correctie dus: gebruikelijke range voor CV bij Eurorack oscillators is 10Vpp (+5V tot -5V).
Maar je komt ook vaak genoeg hogere waarden tegen (technisch gelimiteerd tot voedingsrail voltage -> 12V en in de praktijk iets lager -> 11V)
Triggers en gates zijn vaak +10V, zoals gezegd.
De sine en triangle van een RS95e zijn (net nog even gecontroleerd) ongeveer 5Vpp (+2.5V tot -2.5V)

In de specs van de Z3000(mkII) zie je trouwens deze 10Vpp spec ook terug (onder waveform level); http://www.tiptopaudio.com/z3k.php?goto=specs

Ik heb de DPO en die is echt geweldig. De wavefolder geeft klanken die je met geen andere Euro vco bereikt. Meer ala Buchla. De Afg klinkt super maar is groot en trackt verschrikkelijk slecht, misschien eens calibreren maar heb hier van meer mensen klachten over gelezen. Vooral bij FM is dat onhandig...

Heb je de Wiard/malekko oscs ooit gecheckt? Ben ik ook heel erg over te spreken. Zowel de osc als de anti osc zijn te gek vooral samen. Leuke van de gewone osc is dat ie per golfvorm 2 outputs heeft waarvan je de fase kan moduleren. Dat maat m echt te gek ook als lfo voor shuffle/rhytmische toepassingen. Mijn favo LFO. In audio range is die fase-modulatie vooral leuk om te moduleren met een andere oscilator die weer door de malekko wordt gemoduleerd. En de tracking is rete-strak. Ik heb uiteindelijk mijn RS 95 verkocht en de malekko's gehouden.

Nou DPO fans, doorsparen voor de RxMx hè!

ben ook zeerr te spreken over the malekko/wiard (richter) osc, de unkle heeft een mooie klant, veel opties me the phase mod. anti heeft een bezondere klant (kan je heel mooie fluit achtige klanken uit halen als je wil) een mooi combo samen, durf gerust van elk een er nog bij als ik kan

er zijn wel wat osc in diy eurorack, ni suuper veel, maar de buchla clonen spreken me wel aan

Bon ik ga beginnen met aanschaf van een Z3000 mk2 , de addon features spreken me bijna meer aan.
kan ik later andere vco's snel mee uitlezen ed.

Ga naast men eurorack ook met motm formaat beginnen. te leuk spul tussen en gewoon geen tijd om te liggen klooien met omzetten naar eurorack enz... best of both worlds :-)

Bij men maat hebben we onlangs de eurorack gebruikt samen met de motm. gewoon zien dat je één of ander converter patchpaneel maakt om van kleine naar grote jack te gaan.

thx allemaal voor de input

alright ! bevestigd mijn keuze nog meer :-) .

thx

Back