advies eurorack vco's

Wel ik heb een RS95 op de kop kunnen tikken voor 150€.
Aangezien ik vaak goeie reviews vind over de VCO leek het me niet een risico.

Heb niet te klagen over de sound. (kan wel met niks anders vergelijken :p ), het klinkt pakken beter dan de digital vco van men jp8000 ;-) al is dat appelen met peren vergelijken... Vooral in de BASS range

Alleen dat ik de sine waveform een beetje zwak klinken vind.
Moet er nog is een "wind" sound mee proberen maken om dit echt te testen.

Heb de RS90 proberen stacken met de RS95 om zo met 2 voices per noot te proberen spelenen dat krijg ik gewoonweg niet voor mekaar.
Heb met frequencycounter beide vco's proberen afstellen op zelfde Hz en dat lukt me wel, echter als ik hoger in de octaven gaat wrschijnlijk 1 van de 2 vco's out of tune. Hoe hoger ik ga, hoe valser het klinkt.

Ik vermoed dat ik ze eerst ga moeten calibreren. Mijn RS90 heeft ook nogal wat last van drift, je drukt 1 noot in en je hoort hem zo in pitch driften.

Wat ik zo ie zo al had willen zien met de AS vco's zijn de frequency knobs die in het midden een 0 stand/klik stand hebben.

Indien jullie tips hebben, altijd welkom. Maar ik denk dat callibreren een must is nu, dan verderkijken.

een sinus klinkt altijd zachter dan een driehoek, pulse of zaagtand, dit komt omdat er minder harmonischen in zitten.

Inderdaad, dit staat in de manual :

The output from the SINE OUTPUT socket varies from approximately ±1.5V to ±2.5V, depending
upon the waveform produced.

The output from the SQR OUTPUT socket is approximately ±5V.

The output from the SAW/TRI OUTPUT socket is -2V to +8V when a true sawtooth wave is
produced, and ±2.5V when a triangle wave is produced.

De sine en triangle van een RS95e zijn (net nog even gecontroleerd) ongeveer 5Vpp (+2.5V tot -2.5V)

Dat zei ik toch... :P
Mijn tip; zet er een STG .MIX naast. Kan je makkelijk de verschillende waveform levels afstemmen (wat zaker fijn is bij modules waar gain staging van belang is).
En er zit ook nog eens een fijne overdrive in, waarmee de wat 'cleane' Analogue Systems oscillators wat meer kleur gegeven kan worden.

Calibratie tip: calibreren doe je dus van 'hoog' naar 'laag'. Het is belangrijker om in de hogere frequenties goed 'strak' te zitten dan in de lage, waar detuning toch wat minder opvalt.
En natuurlijk eerst goed opwarmen, minimaal een half uur voordat je begint aan de tuning te pulken.
Perfect wordt het natuurlijk nooit, het blijft analoog. De RS-95(e) trackt in verhouding bijzonder goed, een dure Make Noise DPO haalt nog niet de helft van het aantal octaven strak 'in tune'
Je kan altijd nog overstappen op gebruik van Expert Sleepers module / software, omdat deze de interne calibratie curve zelf afstelt aan de hand van gemeten tracking.
Dat betekent dat je vrijwel elke oscillator strak in tune krijgt (en gemakkelijk ook houdt).

Bonustip (en dit is echt bijzonder); heb je al gezien dat de Saw/Tri output ook kan fungeren als Sine waveshaping input?
Daar kwam ik pas onlangs, na jaaaaren gebruik, achter. Subtiel, maar toch een leuk effect om te moduleren met envelope, lfo of sequencer.

Dag Hanz,

zie altijd uit naar jouw comments, die STG mixer ga ik zeker bekijken. was zeker je tip in één va je eerste berichten niet vergeten ! :-)

Ga nog een rs95 bijkopen volgende maand. Dan heb ik een RS90 en 2 RS95's. Lijkt me voldoende om al iets mee te kunnen doen. Probleem is nu wel dat ik maar 1 kenton pro solo mk2 heb. Soms maak ik vette arpeggios met een vco en wil ik een andere vco gebruiken om basslijn mee te spelen.
Dacht misschien een midibox CV te bouwen. Toevallig enige ervarinng mee ?

Ga eerst de calibratie methode doorlopen van Analogue systems zelf. Deze is echter wel heel summier, vooral de volgende zin. Enig idee hoe ik jouw tracking advies voor hoge octaven hierop moet toepassen ? zij spreken in de methode enkel over het applyen van 3V cv in & en een trimpot afstellen op 512Hz...

* Repeat steps 6 to 9 until perfect octaves are achieved

6 - Allow time for the Integrator to reach its ambient operating conditions.
Testing the power supply

7 Ensure that the power supply rails are adjusted to precise1y ::t:12V.

8 Set the RANGE switch to "0".
9 Set the FREQUENCY control to its centre (12 o'clock) position.

Ja, dat is grappig, die procedure van Bob zelf lijkt wat verouderd (de 12 o'clock position op de 95e? waar dan precies...?) en eerlijk gezegd heb ik er maar een beetje mijn eigen procedure van gemaakt.
Het is alweer even geleden (eerlijk is eerlijk, eenmaal gedaan hoef je het niet vaak te doen) dus ik weet het niet meer uit mijn hoofd. 't is ook zoiets als uitleggen hoe je moet traplopen... doen is makkelijker dan opschrijven... :D

Maar, een paar puntjes;
-Ik gebruik zelf geen frequentieteller, maar een referentie oscillator om tegen aan te tunen. Je moet alweer vrij dure meetapparatuur hebben om hiermee betere resultaten te behalen dan met het 'oor'.
Een uitstekende referentie oscillator in geval van 'nood' is de Yamaha DX7 - want: digitaal en dus altijd precies goed.
Het werkt ook bijzonder goed om een goede instrument (strobe) tuner te gebruiken. Ik gebruik zelf het liefst Cleartune voor de Ipad. Kijken (vooral om te bepalen welke kant je op moet draaien als je minder geoefende oren hebt) en luisteren (voor de fijnafstemming; de oscillators mogen niet meer 'beaten') - beiden tegelijk werkt het allerbest.

-Het werkt prettig om één goed gestemde oscillator te kiezen en dan vervolgens al je andere oscillators hiertegen af te stemmen. Het voordeel is dat je oscillators dan onderling tegelijk op gaan, wat een goed muzikaal resultaat oplevert.
Immers; relatieve tuning (onderling gelijk) is belangrijker dan 'absoluut' kloppend.

-Behalve het genoemde voldoende opwarmen en 'van boven naar beneden tunen' (andersom, van laag naar hoog geeft dramatische resultaten) is voornamelijk voldoende geduld en herhaalstappen belangrijk.
In principe heb je altijd 2 controls, (absolute) offset en (relatieve) tracking. Sommige oscillators hebben ook nog een derde calibratie trimmer voor hogere octaven. De Asys niet; let op, die heeft wel een aparte trimmer voor de -2 oct positie van de schakelaar!
Calibratie krijg je nooit in één keer goed, daar heb je zomaar 5-10 iteraties voor nodig. Het is vooral ervaring en goed luisteren wanneer je tevreden bent.

-De voedingsspanning is wel belangrijk, maar daar ga je niet gauw zelf aan zitten klunzen (ik niet in ieder geval...). En frappant genoeg schrijft Bob dan weer niets over de ingaande control voltage, waarvan de precisie bijzonder belangrijk is.
Als je tuned tegen een 'scheve' voltage source ben je verder van huis...

-Omdat de Asys RS95 zoveel octaven bestrijkt is het kiezen waar je de meeste precisie wenst. Ik heb de 'center' position zelf op 'tellertje 4' en dan vernierschaal 0 gekozen.
De meest nauwkeurige tracking krijg je natuurlijk rond de center position waarop je getuned hebt, dus dat uitkiezen op basis van je eigen gebruik.

-Voor mezelf ga ik niet uit van een enkelvoudig voltage en dan afstemmen, maar ik ga zelf meerdere octaaf-intervallen af. Dat geeft betere resultaten, maar dat vereist dat je intervallen op de cv absoluut nauwkeurig zijn.
Lastig, en vooral op basis van ervaring en je eigen wensen; als je richt op een kloppende 'interval' van bijv. 0V tot 6V dan zal de precisie in de hogere frequenties beter zijn, maar zullen er in de lagere tonen wat meer afwijkingen gaan ontstaan. Vice versa met een gekozen interval van 0V tot bijv. 3V zal de precisie binnen die range beter zijn, maar zullen er in de hogere tonen meer afwijkingen gaan ontstaan.
Het is een trade-off, de keuze moet je zelf maken aan de hand van gebruikswensen en de mogelijke precisie van de oscillator zelf; een RS95e kan je goed tot 8-9 octaven tunen, een DPO zoals gezegd echt niet - dat levert geen goede resultaten op.

Ik heb niet zoveel ervaring met Midibox spullen (behalve SammichSID, maar da's toch echt anders). Maar als je tevreden bent met de Pro-Solo dan zou ik uitkijken naar de Pro-2000mk2. Kan wat je wilt zonder dat je teveel het 'wiel opnieuw moet uitvinden'.

bedankt voor al je tips. Aangezien ik met ziekteverlof zit en de antibiotica zijn werk begint te doen denk ik morgen wat energie te hebben om mezelf hier is aan te wagen.

Ik heb een JP-8000 die ook digitaal is, zou ik ook moeten kunnen gebruiken als referentie dan. Anders zijn er genoeg vst's die hiervoor ook zouden kunnen invallen veronderstel ik.
Heb op wikipedia bij CV/gate een tabel gevonden Hz vs CV die ook wel kan helpen (met freq counter dan).

Heb al van meerdere modular bezitters vernomen dat ze na enige tijd hervallen naar de calibratie procedure die je beschrijft, namelijk gewoon vergelijken. als het goed klinkt en je zit er 2/10 naast so what. Het zijn analoge bakken ;-)

ps : ik heb een velleman frequency counter gekocht destijds voor 50€ , was niet de grote kost...
In zijn manual staat trouwens ook 20 min laten opwarmen om "exactere" meting te bekomen.

Persoonlijk ben ik iha niet altijd onder de indruk van het amerikaanse eurorack spul, zeker niet van intellijel. Is IMO vaak niet erg uitgerijpt qua design, waardoor er een jaar latere weer een 'verbeterde' versie nodig is om alle verwachtingen waar te maken.

Ik vind het juist heel erg vooruitstrevend en innovatief wat uit Amerika komt. Vooral Intellijel lijkt altijd erg simpel maar heeft toch altijd van die extra mogelijkheden en handigheden.

bv hun Mutamix, Planar en Korgasmatron II zijn echte hoogstandjes.

Ook Make Noise maakt super spul en is ook Amerikaans. De René is echt heel gaaf en innovatief. Maar da's mijn persoonlijk mening :D

Deze ochtend na uurtje opwarmen :

- voedingen gecalibreerd (stonden serieus offset)
- alle oscillators in zelfde rack gestoken,
- RS95 was makkelijker af te stellen aangezien 2 van de 3 trimmers multiturn waren.
- RS90 heeft trimmertjes met een 180° bereik, een ramp, zelf met freq generator niet 100% te krijgen.

Calibratie is gebeurd met functie generator & procedure van AS (0, 3v & de -2 octave trimmer). Maar spijtig genoeg heb ik zon zweving/beating na 2 octaven. Achteraf nogmaals op het gehoor proberen afstellen met de RS95 als referentie. Maae de finetuning pot met stand 0 van de rs90 is niet fijn genoeg om dit weg te krijgen. <-De rs95 die ik heb is zonder multiturn en vernier dial.
als cv-in heb ik de de Kenton pro solo gebuikt die mooi 3.01v gaf (vast) op C3 of C2 ...
Zoals je zegt Hanz lijkt de tracking iets beter in de lage octaven, in de hogere octaven is het rampzalig, lijkt wel of ik een lfo bij 1 van de 2 vco's heb opgezet (snelle beating).

Denk dat ik me om te beginne al multiturn trimmerstjes ga aanschaffen om die brol trimmers van de RS90 te vervangen. Niet voor niets dat Bob dit waarschijnlijk op de RS95's heeft gedaan en de RS90's discontinued zijn nu...

Laatst gewijzigd:
Maar; voedingen gecalibreerd... Vertel es hoe wat waar waarmee?

misschien verkeerde woordkeuze "calibreren", afstellen ? enfin, beetje zelfde betekenis.

Hoe ?

multimeter, en trimmers van voltage regulators afstellen op Analogue systems PCB.

Dit weet je uiteraard... Zorgen dat je voeding +12, -12, 5v. en dat ze stabiel is. Dus na half uurtje opwarmen en 50% belasting (modules of power resistor) heb ik hem afgesteld. ik had voor 12v --> 11.67v en in men 2de rack had ik 11.87v

Vandaar dat ik ook geopteerd heb om de vco's zo ie zo aan dezelfde voeding te hangen.

Ik heb de instructies hiervoor nog nooit gezien? (niet op de website, i.i.g.)
Dus als je wilt delen hoe dat zou moeten dan zou dat leuk wezen! (elke rail apart, of samen, welke trimmers, wat met de power resistor?)

Nou trimmers gevonden. Maar het power resistor (dummy load?) verhaal etc. zou ik wel willen weten!

je kan ipv van power resistor(s) ook gewoon een hoop modules aansluiten. Zorg gewoon dat je wat belasting hebt.

Anders bereken je met de wet van ohm wat voor power resistor je nodig hebt.

Procedure staat beschreven, wel summier. bij stap 7 van AS:

Testing the power supply
7 Ensure that the power supply rails are adjusted to precise1y ::t:12V.

er zijn enkel trimmers voor -12 & +12v the 5V is een fixed voltage regulator.
de -12 bevindt zich uiters links boven, de +12v rechts boven op de pcb

Je begrijpt als je meerdere racks hebt en de voedingen zijn allemaal niet afgeregeld je osc in die verschillende racks moeilijk samen te gebruiken zullen zijn.
Persoonlijk denk ik dat het beste is alle OSC & misschien zelfs filters in zelfde rack steken.

---

Iets anders Hanz, heb na enkele dagen men callibratie opnieuw uitgevoerd, trackt nu veel beter. Klinkt best goed.
Maar een monophonic patch met 2 osc en zelfde filter klinkt echt niet, het lijkt wel of er om de seconde een waveform reset gebeurt.
Heb dus elke output van de osc --> sig 1 in & sig 2 in van een moog filter van AS gestuurd en die out naar een VCA. Ik zie iets over het hoofd hier.

Wat betreft het calibraten; ik ben het met je eens dat een goed gecalibreerd systeem een pak beter klinkt.
Maar volgens mij is het echt niet nodig om alles bij elkaar in hetzelfde rack te houden.
Zolang je iedere module maar goed afgesteld hebt in het rack waarin deze gebruikt wordt, is er geen enkel probleem - verhuizen van modules doe ik nou ook weer niet zó vaak...

Wat betreft je probleem... post anders eens een geluidsvoorbeeld?
Wat je mogelijk hoort;

-Beating van de oscillators (minieme onderlinge detuning).
Wil je dit echt niet, probeer de 'sync' feature van je oscillators eens...

-Overloading van je filter - probeer de inputs (de attenuators) van de filter wat zachter te zetten.
Het is me bij mijn RS-110 filter al eerder opgevallen dat deze erg makkelijk overdriven, zelfs met enkelvoudige input.
Ook de resonance piek kan vrij extreem zijn, dus zaak om met het input level hierop af te stemmen.
Mijn tip is; wees erg zorgvuldig met input en output levels - zeker met modules met 'afwijkende' levels - je introduceert gemakkelijk een boel clipping.
Soms lekker, maar het beruchte verhaal van Eurorack dat altijd zo 'harsh' klinkt heeft hier een boel mee te maken.
Ik heb geleerd dat Asys spul een stuk zuiverder gaat klinken bij een goed begrip van gain staging door het signaalpad. Dit houd je makkelijker in de gaten met een oscilloscoop, trouwens.

-Combinatie van bovenstaande twee factoren.
Beating hoor je duidelijker bij clipped waveforms, heb ik al eerder bemerkt.

-Cancelling van golfvormen.
Dit gebeurt makkelijk bij 2 pulse waves die erg close zijn getuned en elkaar daardoor deels uitdoven
Probeer anders eens 'n andere golfvorm?

Laatst gewijzigd:
Zoals je zegt is begrijpen echt belangrijk... Denk toch dat ik me die Jones O'Tool ook ga aanschaffen...
heb wel een scope, maar dat ding is zo zwaar, groot & log dat ik hem niet graag gebruik. Heb er niet onmiddelijk de plaats voor.

Ga het straks even proberen, maar je zou wel is gelijk kunnen hebben met die clipping, want ik heb mijn input signalen volop open staan op de filter...

Probleem lijkt opgelost, lijk het niet meer opnieuw te kunnen reproduceren... Zal toch te maken hebben gehad met de beating. Aangezien ik ze kortelings nogmaals had gecalibreerd, nog nauwkeuriger lijkt het probleem te zijn verdwenen.

Bedankt & ik hou je tips in het achterhoofd ivm clipping inderdaad.

Back