Dave Smith Instruments Prophet 12

Via Matrixsynth.com:

http://www.youtube.com/watch?feature=&v=Ab_Ox7NXDkk

"Introducing the Prophet 12! At twelve voices, the Prophet 12 boasts the greatest polyphony of any instrument designed by Dave Smith. Each voice features four oscillators capable of generating classic and complex waveforms, a sub-oscillator, resonant analog low-pass and high-pass filters, and analog VCAs. The new Character section adds a variety of wave shaping and sound sculpting options, like Drive, Hack, Decimation, Girth, and Air. Additional features include a tuned feedback path, a four-tap stereo delay per voice, expanded arpeggiator functionality, deep modulation capabilities, and bi-timbral operation. The LFOs, delay, and arpeggiator can all be synced, either to the internal clock or an external MIDI clock. Two programmable position- and pressure-sensitive touch sliders take the performance controls beyond the standard pitch and mod wheels."

NAMM email:
"Just moments from now San Francisco’s Dave Smith Instruments will unveil the all new Prophet 12 Synthesizer at the 2013 NAMM Show held in Anaheim, California. The attached official press release can be used immediately and here’s a link to Dave’s video announcement: P12 Introduction. Visit www.davesmithinstruments.com later today for more information.

If you’re attending NAMM, stop by Booth 5400 and check out a demo. The Prophet 12 is expected to be available Q2 2013 and pre-orders can be placed starting today at NAMM. If you’re not attending NAMM and would like to place a pre-order, let me know and I’ll be happy to send an updated price sheet. The projected MAP is $2,999. Hi-res photos are available upon request.

We’re very excited about the Prophet 12 and hope you are, too!"

"Dave Smith Instruments Unveils Prophet 12 at NAMM
All New Polyphonic Synthesizer From Master Synth Designer

ANAHEIM, Calif.—January 24, 2013—Dave Smith Instruments today introduced a new polyphonic synthesizer, the Prophet 12, at the 2013 NAMM Show. “After 35 years of creating synths, this is simply my best synth yet,” said Smith. “We sort of started from scratch on this one rather than spinning off another product from our previous designs.”

At twelve voices, the Prophet 12 boasts the greatest polyphony of any instrument designed by Smith. Each voice features four oscillators capable of generating classic and complex waveforms, a sub-oscillator, resonant analog low- and high-pass filters, and analog VCAs. The new Character section adds a variety of wave shaping and sound sculpting options, like Drive, Hack, Decimation, Girth, and Air. Additional features include a tuned feedback path, a four-tap stereo delay per voice, expanded arpeggiator functionality, deep modulation capabilities, and bi-timbral operation. The LFOs, delay, and arpeggiator can all be synced, either to the internal clock or an external MIDI clock. Two programmable position- and pressure-sensitive touch sliders take the performance controls beyond the standard pitch and mod wheels (also included).

“We’re already blown away by the sonic breadth of this synthesizer’s new voice architecture,” Smith continued. “It doesn’t sound like anything else and I’m very excited for people to hear it.”

The Prophet 12 is expected to be available Q2 of 2013 with a projected MAP of $2,999."

voor 3000 dollar.. man, daar koop je een mks80 voor met programmer, dat is dan meteen waar ik weer aan denk.

maar die arps. klinken wel lekker moet ik zeggen.. maar zoveel digi voor zoveel geld voor die P12, kweenie. voor dat geld kun je een hoop meer kopen los wat mij meer zal bekoren.

MKS80 is een hele andere bak qua opzet. Is in feite 'maar' een two osc met 2 envs en een filtertje. En zie daar ook maar eens 2 jaar garantie op te krijgen :)

Wel een hele goede 2 osc'er, maar geen digitale hacks, tuned feeback en wavetables en weet ik wat er allemaal wel niet meer inzit. Dat is nou juist wat mij aantrekt erin.

Ik vond mijn ouwe PEK echt een hele gave bak, klank was erg mooi vond ik.

Ik begrijp niet dat mensen denken dat digitaal perse veel goedkoper om te bouwen is. Er zitten 24 D/A convertors en 12 A/D convertors in om het digitale deel te kunnen combineren met het analoge gedeelte, kijk wat je kwijt bent voor een beetje een fatsoenlijke geluidskaart met zulke specs.

Verder denk ik dat de sound alleen al anders is zonder dat je uberhaupt de filter gebruikt omdat alle stemmen analoog gemixt worden naar de uitgang en het door allerlei analoge componenten loopt.

Kan niet wachten om deze is uit te proberen!

Vindt de sounds in sommige filmpjes echt heel goed. En ik vindt het eigenlijk wel leuk, niet gewoon weer een p8 met 4 extra stemmen maar een digi analoog combi. Denk dat het 1 van de interesanste DSI produkte naast de pek tot nog toe wordt!

:koffie:

voor 3000 dollar.. man, daar koop je een mks80 voor met programmer, dat is dan meteen waar ik weer aan denk.

Mijn MKS80 + programmer zou ik anders zonder nadenken omruilen voor de Prophet 12 hoor....niet dat hij slecht klinkt, integendeel. Maar ten eerste krijg je er geen 3K voor en ten tweede is de P12 echt een beest van een synth zo te horen en te lezen. Die vier stemmen meer doen me dan weer niet zoveel, overigens.

Nou ja, okee. Ik zou er wel even over nadenken maar het dan toch doen :D

Mijn MKS80 + programmer zou ik anders zonder nadenken omruilen voor de Prophet 12 hoor...

gelukkig heb je meer verstand van....

nee, echt? ik was ook wel een evolver liefhebber, maar iemand zei me eens dat het een lachertje was vergeleken bij de prophet vs en ik ben er intussen achter dat die inderdaad veel muzikaler is.

en eigenlijk heb ik het idee dat dsi nu aan een andere uier van dezelfde koe trekt en nog wat aan het uitmelken is. eerst de digi/analoge evolver, dan de puur analoge prophet en aanverwante artikelen, in alle soorten en maten en polyfonie, en dan nu weer 'hybride'.

ik was ook wel gek van sommige stevige klanken in de pek, maar mij bekroop toch ook het quasimidi gevoel: er zit een niet af te schudden saus over alle geluiden, hoe je ook al die tientallen parameters verandert, die m stuk minder breed en muzikaal maakt dan bv een.... nouja, prophet vs

ik sla m over, voorlopig
(en als je cash nodig hebt, kom maar op met je mks80+programmer ;) )

Komt wel in de buurt kwa prijs, 3k amerikaanse dollar is nog altijd Euro 2219,45. Een mks-80+mpg80 zou dat in deze tijd + inflatiecorrectie veroorzaakt door de de grijpgrage damrakkers best wel eens op kunnen gaan leveren. Feit blijft ook nog evolver nog p08/p12 is een MKS80/juup. Als je ff de hype afwacht is die P12 wel voor 2k1 euros te scoren...

Oorspronkelijk geplaatst door Devon-Miles Bekijk bericht
Mijn MKS80 + programmer zou ik anders zonder nadenken omruilen voor de Prophet 12 hoor....niet dat hij slecht klinkt, integendeel. Maar ten eerste krijg je er geen 3K voor en ten tweede is de P12 echt een beest van een synth zo te horen en te lezen. Die vier stemmen meer doen me dan weer niet zoveel, overigens.

Nou ja, okee. Ik zou er wel even over nadenken maar het dan toch doen

De Prophet VS heeft ook 4 digitale oscillators met analoge filters, dus wat dat betreft is er niet zo veel verschil met de Prophet 12. Maar je hebt gelijk dat de Prophet VS veel muzikaler klinkt dan de Evolver, het is dan ook 1 van mijn favoriete synths. De Evolver heeft dezelfde waves maar de klank is heel anders, verder een goede synth dat wel maar kan niet tippen aan de Prophet VS. Waar het verschil in zit? Wie zal het zeggen, ik denk zelf dat het aan de Curtis filters ligt die Dave Smith in al z'n synths stopt. Dat verklaart misschien die bepaalde saus.

Het concept van de Prophet 12 staat me wel aan, maar ik moet hem eerst in eigen persoon horen. Als het een opgevoerde PEK is dan laat maar, hou ik het bij me evolver. Is het echter een moderne Prophet VS dan :{

Komt wel in de buurt kwa prijs, 3k amerikaanse dollar is nog altijd Euro 2219,45. Een mks-80+mpg80 zou dat in deze tijd + inflatiecorrectie veroorzaakt door de de grijpgrage damrakkers best wel eens op kunnen gaan leveren. Feit blijft ook nog evolver nog p08/p12 is een MKS80/juup. Als je ff de hype afwacht is die P12 wel voor 2k1 euros te scoren...

Ik denk dat ze de dollar niet volgens de wisselkoers omrekenen naar euro's bij het bepalen van de marktprijs. Daarnaast komen er nog zaken zoals import en BTW bij, dus in de praktijk zie je vaak dat de prijs in dollars redelijk gelijk is aan de prijs in euro's. Met een beetje geluk misschien 100-200 euro goedkoper. Denk dat 2100 euro een beetje te optimistisch is.

Nog ff wachten want ze worden altijd eerst hoog in de markt gezet:
dv247 E2373.17
thomann E2666.00
feedback ruim E2700,00
Maar na een half jaartje verzadiging scoor je er ws. tegen de kerst een voor 2200 / 2300.
Nu maar hopen dat ze er genoeg gaan aanleveren, ze hebben het over q2 ben benieuwd :D

gelukkig heb je meer verstand van....

nee, echt? ik was ook wel een evolver liefhebber, maar iemand zei me eens dat het een lachertje was vergeleken bij de prophet vs en ik ben er intussen achter dat die inderdaad veel muzikaler is.

en eigenlijk heb ik het idee dat dsi nu aan een andere uier van dezelfde koe trekt en nog wat aan het uitmelken is. eerst de digi/analoge evolver, dan de puur analoge prophet en aanverwante artikelen, in alle soorten en maten en polyfonie, en dan nu weer 'hybride'.

ik was ook wel gek van sommige stevige klanken in de pek, maar mij bekroop toch ook het quasimidi gevoel: er zit een niet af te schudden saus over alle geluiden, hoe je ook al die tientallen parameters verandert, die m stuk minder breed en muzikaal maakt dan bv een.... nouja, prophet vs

ik sla m over, voorlopig
(en als je cash nodig hebt, kom maar op met je mks80+programmer ;) )

Tsja, misschien is mijn enthousiasme wat voorbarig inderdaad, wie weet. Feit is dat ik nog nooit een DSI product onder handen heb gehad, maar een Evolver MEK heeft mij altijd al interessant geleken en zoals gezegd de P12 lijkt mij toch echt ook niet verkeerd. Maar ik kan het niet baseren op mijn eigen ervaringen en een Youtube filmpje zegt natuurlijk ook niet alles.... het kan dus best zijn, dat je gelijk hebt. Je hebt ook wel met wat meer synths mogen spelen dan ik :D

Toch blijf ik erg benieuwd en het zou mooi zijn, als de P12 er positief tussenuit springt qua sound.

die gelegenheid om zelf te voelen spelen luisteren en oordelen ga jij zeker krijgen, want hij zal binnenkort best ruim voorhanden zijn

Regel 1: Alvorens een synthesizer mythische krachten toebedeeld wil krijgen moet deze eerst niet meer vrij in de handel verkrijgbaar zijn.

Ook wel: Het Andromeda-syndroom genoemd

Regel 1: Alvorens een synthesizer mythische krachten toebedeeld wil krijgen moet deze eerst niet meer vrij in de handel verkrijgbaar zijn.

Ook wel: Het Andromeda-syndroom genoemd

Dat is waar, de meeste kunstenaars worden pas na hun dood beroemd ;-) Nostalgie speelt ook een rol, onder het motto "vroeger was alles beter".

Blijft altijd heel persoonlijk, over smaak valt niet te twisten, wat iemand goed vindt klinken. Ik ben zelf altijd een enorme fan geweest van synths met een transparante sound, veel dynamiek en een digitaal randje, maar wel warm. De Waldorf Microwave 1 is er zo eentje, de Prophet VS ook. Ik heb zelf een DSI PEK gehad maar de sound is niet wat ik zoek. Toch maar weer eens opzoek naar een Microwave 1 dan, met Access Programmer.

MKS80 is een hele andere bak qua opzet.

weet ik wat er allemaal wel niet meer inzit.

tis een jupiter 6 in een rack.

ik hoop dat ze de P12 in rack maken ook,ik heb geen plaats voor en kb versie.

Volgens mij was dit nog niet gepost, een overzicht van de exacte specificaties:

Specifications

Oscillators

Five DSP-based oscillators per voice (including one sine wave sub oscillator)
Four classic wave shapes (saw, square, triangle, sine) per oscillator
Twelve selectable complex shapes per oscillator
Three noise types per oscillator: white, pink, violet
Shape modulation
Oscillator cross modulation: frequency modulation (FM) and amplitude modulation (AM)
Hard sync on each of the four oscillators

Character Effects

Five high-quality digital effects. Thicken the signal and add harmonics or completely destroy the signal pre-filter.
Girth and Air are high and low shelf equalizers with harmonic excitement. Useful for thickening and/or adding air to the signal.
Hack and Decimate are sample and bit rate reduction algorithms which can add subtle grit or completely destroy the signal. It's harsh yet musical!
Drive is a soft saturator for adding soft distortion and harmonic content to the signal

Filters

Famed Curtis 2- or 4-pole resonant analog low-pass filter (self oscillates in 4-pole mode) per voice
2-pole resonant analog high-pass filter per voice

Feedback and Delay

Tuned feedback
Four-tap syncable multi delay with feedback and amount per delay per voice

Envelopes

Four Delay + ADSR loopable envelopes (including the LPF/VCA envelopes)
Envelopes 3 and 4 freely assignable to multiple modulation destinations

LFO

Four syncable LFO's with phase offset and slew per LFO

Modulation

16 x 2 modulation matrix with over 100 mod destinations
Modulation assignment buttons enable quick and easy modulation routing

Arpeggiator

Sophisticated programmable arpeggiator with up, down, up+down, random, assign modes
Re-latching arpeggiator

Programmable Distortion

Independent programmable stereo analog distortion per layer.

Controls

More than 50 knobs and 50 buttons enable deep and comprehensive editing with little to no menu diving.
Backlit pitch and mod wheels are easily visible in low light situations and have a smooth yet precise feel and response.
Independently adjustable upper and lower pitch wheel range.
Two assignable position- and pressure-sensitive latchable touch sliders for enhanced interactivity and control.
Full-sized, 5-Octave, semi-weighted keyboard with velocity and channel aftertouch

Memory

396 user and 396 factory programs
Direct program access using numeric keypad and dedicated User, Factory, and Bank buttons
Playlist mode for generating easily accessible setlists of your favorite programs. Create four play lists with up to forty programs each!

In/Out

1 MIDI In, 1 MIDI out, and 1 MIDI Thru port
USB port for bidirectional MIDI communication
1 Sustain/footswitch input
2 expression pedal inputs
Main stereo output (2 x 1/4" phone jack)
Layer B stereo output (2 x 1/4" phone jack)
Headphone out (stereo 1/4" phone jack)

Power

1 universal IEC AC power inlet for internal power supply
Operates worldwide on voltages between 100-240v, 50-60Hz, 30 watts maximum power consumption

Physical Specs

Oiled bubinga wood end panels and trim
38.4" L x 12.8" W x 4.15" H (97.5 cm x 32.5 cm x 10.5 cm)
26 lbs. (11.8 kg)

En een video met wat voorbeelden van wat 'ie allemaal ken. Volgens mij is het een heel gaaf ding aan het worden:

vanaf het filter is de hele chain tot aan de output toe volledig analoog zegt hij,die delays dus ook.... ???

Back