'Brede' muziek ???

Danny

DAW-less puzzelaar °1967
Hoi,

Ik ga proberen m'n probleem uit te leggen en ik hoop dat het zowat duidelijk overkomt. Het gaat eigenlijk over het stereoveld. Als ik m'n eigen opnames vergelijk met de professionele, dan merk ik veelal dat de pro's veel breder en ruimtelijker klinken. Ik heb al met veel dingen geëxperimenteerd. Uiteraard gebruik ik de panning van de verschilllende synths en ook die van de line mixer (M480 van Roland), maar ik krijg de stereo nooit erg 'breed'. Enkele maanden geleden heb ik een Behringer UltraFex Pro gekocht. Dit is een enhancer/exciter met wat surround verwerking erbij. Het klinkt niet slecht, maar echt breder wordt de stereo er niet van. Sommigen beweren dan weer dat ik een compressor moet hebben, maar volgens mij kan compressie in de eindtrap meer kwaad dan goed, zeker als je met muziek zit die veel dynamische niveauverschillen zit. Als ik de dry/wet verhouding van de inserteffects van de M480 verminder, wordt het iets beter, maar dan hoor je natuurlijk weer veel minder van het effect én komt het originele (mono)signaal veel meer naar de voorgrond wat dan weer minder vol klinkt.

Weet iemand raad ????

Thx :doei:

Eumm je zou eventueel een chorus over een synth heen kunnen gooien voor dat je hem de mixer in stuurt. Als je hem dan naar links panned gaat je chorus mee naar links.

Verder werken multi-tap ping pong delays ook heel ruimtelijk. Misschien dat je wat subtielere geluiden helemaal links en rechts zou kunnen pannen.

wat ook wel goed werkt: gebruik op twee sporen een bepaald geluid, en pan het geluid op het ene spoor naar links en het andere naar rechts.

Origineel geplaatst door bikkel
[B
Verder werken multi-tap ping pong delays ook heel ruimtelijk. Misschien dat je wat subtielere geluiden helemaal links en rechts zou kunnen pannen. [/B]

Klopt,

zorg ervoor dat de geluiden al breed zijn om te beginnen , pads, arpeggios met stereo-delay, misschien een bass met chorus...

Hmmm ik heb eigenlijk nooit dat het te smal klinkt...

Als je met stereo-verbreders gaat klooien, krijg je waarschijnlijk ook fase-problemen.

Maar als je dr 1 zoekt :

http://www.radio.nl/2003/home/links...ault.asp?IntArticleID=82894&int_currentpage=1

De kwaliteit van de reverb die je gebruikt wil ook nog
wel eens meehelpen, Lexicon Stereo patches klinken
gewoon veel 'ruimtelijker' dan sommige goedkope reverbs...

Mvg.

CoolRunning

Aphex aural exciter. 104 of 206 (nummers weet ik niet zeker). Deze schijnt wel goed te zijn.

Vergeet niet dat je met een relatief goedkope enhancer nooit hetzelfde bereikt als de pro's.

Natuurlijk moet je ook genoeg laag en hoog in je mix hebben en dit netjes uitbalanceren. Vooral in je drums kan je je ruimte beinvloeden. Experimenteer gewoon wat met EQ.
En natuurlijk wat galm en chorus toevoegen.

Hmmmm ... heb al veel te veel getraind en ben daardoor véééél te breed:dubbel:
De meeste tips heb ik al uitgeprobeerd hoor. Ik gebruik de CE3 van Boss met 2 aparte uitgangen en pan links en recht. En linkser dan links en rechtser dan rechts gaat bij mijn weten niet;)
Toen ik vroeger de M480 mixer nog niet had, klonk m'n D20 bv breder dan nu. Ligt dit misschien aan de kwaliteit van de mixer? Ik dacht nochthans dat dat model toch vrij goed was.
Die stereoverbreders ga ik eens uitpluizen. Er staat wel zoiets als surround op de Behringer Ultrafex Pro en het helpt de soundkwaliteit wel beter worden, maar het brede en zuivere geluid ... neen, dat krijg je er niet van (wat ook niet kan verwacht worden van één toestel).

Anyway ... Thx voor de snelle reakties. Heb je nog voorstellen ... laat ze maar komen;)

Greetz:biertje:

Ik denk persoonlijk dat je breedte en diepte samen moet zien.
Een goede mix lijkt breder door een goed gebruik van diepte, geluiden droger met meer hoge tonen
lijken dichterbij als sounds met veel effect en wat doffer, in een hoop trance tracks hoor je dat goed.
Als je meerdere geluiden bijna mono plaatst, valt die stereostring met wat delay en chorus bijna uit je
speakers...probeer maar eens, werk meer met schakering, dus niet alles mono of alles stereo, maar verdeel
iedere sound in het stereobeeld.

Het belangrijkste om te onthouden is denk ik het goed gebruiken van tegenstelling, zonder mono geen stereo.
Zonder " in your face" geen diepte..klinkt vaag maar is eigenlijk vrij logisch.

Als je vantevoren over de plaatsing van je sounds nadenkt, kan dat wonderen doen voor je mix.

Hoop dat het helpt, als ik te vaag was geef je maar een gil..8)

groot gelijk wat de man zegt ... het zijn juist die details die die powersouind geven aan je mix ... ken je probleem heb ik ook veel last van gehad tot een paar maanden geleden en nu ik dus wat meer tijd aan de mix betseed wordt het er stukken beter breder en strakker van

Hey ... dat zijn nuttige tips:okdan: Als ik na ga, dan probeer ik inderdaad alles stereo te maken ... beide kanten; links en rechts. Ik gebruik nooit een monosignaal dat ik dan naar één of andere zijde pan. Werken met 'contrasten' ... dat ga ik zeker proberen !!!

Thx, guys! :)

Het werkt natuurlijk ook met stereosignalen, maar die kan je bijv. eens inperken, dus niet hard links en rechts maar bijvoorbeeld L25 en R25 of L50 en R50 zoiets...

Maak vulgeluiden breder en verder weg in je mix met effecten en eq en de hoofdzaken meer mono en in your face.
Dus bijvoorbeeld:

Pads/string : L100, R100 effect: vrij nat
Sequencer soundjes: L75, R75: lekker delaytje
Leadsound: L50 R50 pietsies galm of delay
Vocal : Center met galm en delaytjes op L25, R25
Bass : Center, galmpje of delay met mate L10/R10 bijv.
Kik : Center en fx naar smaak, nooit teveel...

Is maar een ruwe schets hoor, maar probeer maar eens, misschien help het je op weg.

hmm pannen kan helpen maar dan krijg je van dat "droge" stereo door met galm een ruimte te stimuleren krijg je een veel natuurlijker effect. neem galm en gooi die over een sound maar laat hem niet verzuipen sterker nog je hoeft hem net niet horen maar zo dat je toch een extra laagje sound krijgt (beetje rare uitleg maar ok).
bij goedkopere galm en ook wel de duurdere trouwens is het eerste wat ik doe de early reflections helemaal uitzetten veel bakken kunnen dat gewoon niet goed en maken daardoor de galm lelijk(yep daarom is lexicon zo goed, en er zijn er nog wel een paar die dat goed kunnen bv de classicverb in de powercore en natuurlijk alle convolutie)

maar ik zou daar eens mee spelen en het al eerder vermelde (stereo) delay kan ook heel goed werken.
maar het gewoon pannen heel subtiel gebruiken.

wat ook kan helpen om een sound mooi stereo te maken is hem(als je daar de mogelijkheden voor hebt) hem twee keer op te nemen en hem dan links en rechts te pannen. en een van de twee met net iets andere instellingen(bijv het filter ietje dichter ofzo)

Origineel geplaatst door EDP
hmm pannen kan helpen maar dan krijg je van dat "droge" stereo door met galm een ruimte te stimuleren krijg je een veel natuurlijker effect. neem galm en gooi die over een sound maar laat hem niet verzuipen sterker nog je hoeft hem net niet horen maar zo dat je toch een extra laagje sound krijgt (beetje rare uitleg maar ok).
bij goedkopere galm en ook wel de duurdere trouwens is het eerste wat ik doe de early reflections helemaal uitzetten veel bakken kunnen dat gewoon niet goed en maken daardoor de galm lelijk(yep daarom is lexicon zo goed, en er zijn er nog wel een paar die dat goed kunnen bv de classicverb in de powercore en natuurlijk alle convolutie)

maar ik zou daar eens mee spelen en het al eerder vermelde (stereo) delay kan ook heel goed werken.
maar het gewoon pannen heel subtiel gebruiken.

wat ook kan helpen om een sound mooi stereo te maken is hem(als je daar de mogelijkheden voor hebt) hem twee keer op te nemen en hem dan links en rechts te pannen. en een van de twee met net iets andere instellingen(bijv het filter ietje dichter ofzo)
pannen en reverb is de key hier ja .. en ja netzoals compressie en drank .. overmatig gebruik schaad

en wat pannen betreft ... daar zit ook een opzichzelfstaande wereld achter ..
bijv ride rechts en hiats links ... enzovoort ..

Hoi musicmakers,

Weerom nuttige tips waar ik zelf dus helemaal niet aan gedacht had:okdan: Ik denk dat mijn grootste probleem is dat ik vrij veel galm gebruik en ALLES zo stereo mogelijk maak ... wat hier door menig muzikant afgeraden wordt. Dus voor mij gaan de eerstvolgende experimenten uit richting tempering en met mate pannen en niet altijd voluit 'wet' gaan. En THX voor de tip van die early reflections;)

Deze thread heeft me al veel nuttige tips opgeleverd. Kan nu zeker aan de slag (als m'n homestudio opgebouwd geraakt, tenminste :walker: )

THX, guys,

Danny

Back