Onafgewerkt nummer, need some help.

Dubluv

Ouwe rot
Dag iedereen,

Dit weekend druk gewerkt aan een nieuw nummer.
Deze is nog zeker niet af maar ik ben opzoek naar tips, wat beter kan en wat goed is dus..
Aangezien ik al heel dit weekend hieraan bezig ben denk ik dat ik de fouten niet meer hoor.

Heeft er iemand ook tips om van de chorus naar de break te gaan?
Reverb op mijn lead wordt snel te veel. Alhoewel ik weet dat dat trucje wel werkt..

Mijn tweede (onafgewerkte :() track die ik post en op de vorige had ik commentaar gekregen ivm het te "digitaal" klinken, nu heb ik veel meer gebruik gemaakt van distortion, saturation, compressie, tape saturation enz.. In de hoop dat deze minder digitaal klinkt.

Verder 707, 808, SH101, Roland 100System , Juno 60, 606 samples en vst's gebruikt

Vanaf 2min zou mijn break er moeten inkomen maar die trekt op niets dus ik heb deze eruit gelaten dus dan effe doorspoelen naar 2min 30
(Synth effecten maken om spanning op te bouwen vind ik echt nog lastig, gewoon white noise filter sweep klinkt dan weer niet..)

Dus kortom ik zou graag wat ideeën, tips van jullie krijgen om er nog eens tegen aan te kunnen vliegen. :P

Ps aan de moderator: ik weet niet echt of dit eigenlijk wel de goede plaats is om dit te posten

Attachments

• Sample & Hold - Dubluv 1.mp3
    6,1 MB · Bekeken: 155
Laatst gewijzigd:
Het is allemaal recht toe recht aan: intro van 30 seconden: te lang. Ergens is er nog een valse noot: 0.54 en nog ergens verder in de progressie, alsof een andere akkoord moet starten, daar krijg je juist de mogelijkheid om de melodie te variëren. De crashes (en rest van de drums eigenlijk) missen wat galm als je toch warm analoog sound wilt hebben. Het blijft toch digitaal. Na de lege "bridge" begint pas interessant te worden.

Maargoed je bent lekker bezig, ga zo door en ik ben benieuwd naar het eindproduct!

Het is allemaal recht toe recht aan: intro van 30 seconden: te lang. Ergens is er nog een valse noot: 0.54 en nog ergens verder in de progressie, alsof een andere akkoord moet starten, daar krijg je juist de mogelijkheid om de melodie te variëren. De crashes (en rest van de drums eigenlijk) missen wat galm als je toch warm analoog sound wilt hebben. Het blijft toch digitaal. Na de lege "bridge" begint pas interessant te worden.

Maargoed je bent lekker bezig, ga zo door en ik ben benieuwd naar het eindproduct!

Volledig met eens als ik het nu herbeluister.. Zal nog eens naar wat van mijn favoriete nummers moeten ontleden :P
Die valse noot hoor ik niet maar zal het vanavond nog eens checken in de daw.
Overigens vind ik het nog altijd lastig om goede akkoorden te maken, maar al wat basis muziek theorie geleerd en nu weet ik tenminste al hoe Major en Minor is opgebouwd.
En gdvr.. Digitaal blijft me achtervolgen, nog wat eq en tape saturation opzetten ;{

ja man, goed bezig, ben benieuwd naar het eindproduct ! ;)

Bedankt! :) En opmerkingen zijn ook meer dan welkom :P

Overigens vind ik het nog altijd lastig om goede akkoorden te maken, maar al wat basis muziek theorie geleerd en nu weet ik tenminste al hoe Major en Minor is opgebouwd.

Bedankt! :) En opmerkingen zijn ook meer dan welkom :P

Wat ik soms doe om in elk geval nette akkoorden te maken
Kies de toonsoort en schrijf de bijbehorende toonladder op.
Bv: Toonsoort Em: E Fis G A B C D E
Nu kun je simpele akkoorden aflezen als: E G A of A C E (dus telkens een noot overslaan)

Dan heb je in elk geval een setje akkoorden dat binnen de toonsoort past en daar kun je dan mee gaan spelen tot je een leuke sequence van akkoorden hebt

Paul

misschien een of meer leuke zang/ stem samples er op leggen?

korte samples en /of lange die meer als echte zanglijnnen werken

misschien een of meer leuke zang/ stem samples er op leggen?

korte samples en /of lange die meer als echte zanglijnnen werken

Met zang zal de track beter worden denk ik ook... Als de structuur/aanleg naar de verschillende secties duidelijk is... Maar ik ben benieuwd naar de veranderingen, dit nummer heeft potentie, als de bridge klaar is en de track werkt meer als een geheel (effecten, pads erbij, etc; nu is het heel droog waardoor de effect "recht toe recht aan" naar voren komt) denk ik dat deze voor een groot deel klaar is, de basis zeg maar :)

Ik zou er een synth lead in laten komen die de zanglijn speelt.. dus over wat er nu is heen, gewoon netjes en niet té aanwezig.

En idd, vocalen er bij, dat zou mooi zijn..

wat ik storen vond was dat die snaredrum tot 0.45 te vroeg komt.. en vanaf 1.15-1.29 doe je dat weer.. haalt de flow uit je drums..

Voor de rest vind ik het tof klinken.. leuk melodietje.. msschien wat meer afwisseling.. strings er bij ofzo..

Tuurlijk maakt zang of vocalen(samples) een track al snel spannender, maar mijn persoonlijk mening is dat de onderliggende groove al spannend genoeg zou moeten zijn en vocalen dan extra iets zijn.

De (kale) intro vind ik wat minder, en de lead eigenlijk ook totdat de release wat meer open gaat. Dus vanaf 3:00 vind ik het eiigenlijk wel lekker om ernaar te luisteren.

Kwa sound klinkt het verder wel ok. Drums zouden voor mij wel iets harder mogen en dat toktok geluidje haalt wat de groove uit de beat.

ik zie dit probleem heel vaak voorbij komen hier op het forum:
iemand bouwt een stukje groove.. eventueel met wat dingetjes er aan en op geplakt en probeert dan
met veel moeite daar een lange track van te maken. en: het lukt niet...of met heeeeeeel veeeeel moeite.

hoe ik door schade schande geluk lezen leren opnieuw beginnen balen irriteren luisteren horen
denken doen enzovoort heb geleerd in de meeste gevallen een track af te krijgen is:

Eerst een goed muzikaal idee hebben waar je de track op kan bouwen. een vondst en uitgangspunt. Dit kan van alles zijn:
een klank,muziek of voice sample, Een melodie en of akkoorden. een heel liedje, Of een vorm of concept..of een klaar stukje groove met alle belangrijkste partijen er al in, enzvoort....
Iets concreets wat de potentie heeft het belangrijkste hoofdthema of rode draad of sfeer van een nummer kan worden.

ik bedoel dan bijvoorbeeld niet een lullig stukje muziek wat je met al je talent zo maar even in drie seconden uit je vingers tovert (want in onze fantasie zijn we allemaal net zo geniaal als Mozart natuurlijk),
maar een idee wat je met alle geluk is ingevallen, een thema wat plots uit je vingers komt, al improviserend of componerend aan de piano gezeten en je niet meer loslaat en inspireert. of hoe dan ook, waarvandaan.

als je namelijk dat thema hebt, dan heb je eigenlijk ook het nummer want de vorm van de track en alle andere elementen worden bepaald, gestuurd door dat thema. ze moeten namelijk dat hoofdthema ondersteunen.
je kan natuurlijk ook uitgaan van alleen maar de ondersteunende elementen en daarmee een track zien op te bouwen, maar eigenlijk ben je dan richtingloos en zonder grond onder je voeten bezig. En het is ook veel lastiger bij een track die af is nog het missende hook-gedeelte te vinden die het volledig maakt.
ik heb vaak meegemaakt dat ik een lange ritmetrack met toeters en bellen had maar het bleef los zand.
geen echt nummer.....tot dat ik er een gezongen sample van een CD bij zocht die er goed bijpastte en dan het hele nummer ging omgooien omdat die sample plots het nummer werd....

je kan het misschien vergelijken met kokerellen: je begint zonder recept en hoofdbestanddeel zo maar wat zout. pepper, kruiden en andere smaakmakers bij elkaar te gooien en daarna beslis je wat het voor gerecht gaat worden en uiteindelijk besluit je wat het hoofdbestanddeel wordt.....

het maakt niet uit hoe je muziek maakt, dat is voor iedereen weer anders en persoonlijk, maar in de meeste gevallen begin ik met een goed idee/thema of liedje en bouw daar een vorm op. of te wel de track in de tijd vloeit daar uit voort en ook de basispartijen.
als dit klaar is dan kan je gaan fine-tunen met "die bass moet anders" Die snare toch iets later" en ook de toeters en bellen toevoegen.

er is natuurlijk niets mis mee om te beginnen met een basdrum op de 1,2,3 en 4 en dan er een leuk basje bij verzinnen. en dan een akkoordje, enm dan er een synthpad toevoegen, enzovoort....om zo uiteindelijk met experimenteren een goed hoofdthema ofzoiets te vinden.
maar Bijna elk bekend muziekstuk is uiteindelijk toch ontstaan door de vondst van een krachtig basisidee wat de rest van het nummer dirigeert.

ik weet niet of ik het goed uitleg zo...

ik zie dit probleem heel vaak voorbij komen hier op het forum:
iemand bouwt een stukje groove.. eventueel met wat dingetjes er aan en op geplakt en probeert dan
met veel moeite daar een lange track van te maken. en: het lukt niet...of met heeeeeeel veeeeel moeite.

hoe ik door schade schande geluk lezen leren opnieuw beginnen balen irriteren luisteren horen
denken doen enzovoort heb geleerd in de meeste gevallen een track af te krijgen is:

Eerst een goed muzikaal idee hebben waar je de track op kan bouwen. een vondst en uitgangspunt. Dit kan van alles zijn:
een klank,muziek of voice sample, Een melodie en of akkoorden. een heel liedje, Of een vorm of concept..of een klaar stukje groove met alle belangrijkste partijen er al in, enzvoort....
Iets concreets wat de potentie heeft het belangrijkste hoofdthema of rode draad of sfeer van een nummer kan worden.

ik bedoel dan bijvoorbeeld niet een lullig stukje muziek wat je met al je talent zo maar even in drie seconden uit je vingers tovert (want in onze fantasie zijn we allemaal net zo geniaal als Mozart natuurlijk),
maar een idee wat je met alle geluk is ingevallen, een thema wat plots uit je vingers komt, al improviserend of componerend aan de piano gezeten en je niet meer loslaat en inspireert. of hoe dan ook, waarvandaan.

als je namelijk dat thema hebt, dan heb je eigenlijk ook het nummer want de vorm van de track en alle andere elementen worden bepaald, gestuurd door dat thema. ze moeten namelijk dat hoofdthema ondersteunen.
je kan natuurlijk ook uitgaan van alleen maar de ondersteunende elementen en daarmee een track zien op te bouwen, maar eigenlijk ben je dan richtingloos en zonder grond onder je voeten bezig. En het is ook veel lastiger bij een track die af is nog het missende hook-gedeelte te vinden die het volledig maakt.
ik heb vaak meegemaakt dat ik een lange ritmetrack met toeters en bellen had maar het bleef los zand.
geen echt nummer.....tot dat ik er een gezongen sample van een CD bij zocht die er goed bijpastte en dan het hele nummer ging omgooien omdat die sample plots het nummer werd....

je kan het misschien vergelijken met kokerellen: je begint zonder recept en hoofdbestanddeel zo maar wat zout. pepper, kruiden en andere smaakmakers bij elkaar te gooien en daarna beslis je wat het voor gerecht gaat worden en uiteindelijk besluit je wat het hoofdbestanddeel wordt.....

het maakt niet uit hoe je muziek maakt, dat is voor iedereen weer anders en persoonlijk, maar in de meeste gevallen begin ik met een goed idee/thema of liedje en bouw daar een vorm op. of te wel de track in de tijd vloeit daar uit voort en ook de basispartijen.
als dit klaar is dan kan je gaan fine-tunen met "die bass moet anders" Die snare toch iets later" en ook de toeters en bellen toevoegen.

er is natuurlijk niets mis mee om te beginnen met een basdrum op de 1,2,3 en 4 en dan er een leuk basje bij verzinnen. en dan een akkoordje, enm dan er een synthpad toevoegen, enzovoort....om zo uiteindelijk met experimenteren een goed hoofdthema ofzoiets te vinden.
maar Bijna elk bekend muziekstuk is uiteindelijk toch ontstaan door de vondst van een krachtig basisidee wat de rest van het nummer dirigeert.

Interessant. Inderdaad, een hoofdthema om een nummer op te bouwen is belangrijk. Het kan ook een stuk tekst zijn. Een lead-melodie ook. Maar ik denk dat er een stuk organisatie ook handig is. Je kunt bijvoorbeeld een 8 maat bouwen met de chorus thema, met alle instrumenten erbij (basis, dus geen effecten en/of overgangen). Als die swingt, dan de rest (verses, bridge, etc). Het is veel werk, wat ik doe is meestal beginnen met de drums en vooral alle akkoorden van het nummer al klaar hebben met de bas. Daar ben ik 2-3 dagen bezig. Later voeg je de rest toe: arpeggio's, synths, leads, meer synths, enz. Pas later de overgangen, effectjes, etc. Nog een paar dagen bezig. Zo...

Waarom zijn de bas-akkoorden belangrijk? Als je binnen een lijn bent, en de lead speelt enkele tonen die ook zich herhalen, dat maakt juist de variatie zonder dat je de kleuren van je track niet in elkaar botsen. Het is een techniek dat in de meeste pop nummers voorbij komt. Maar iedereen heeft zijn eigen werkwijze natuurlijk, mijn tip is: leg de basis van het nummer eerst door eerst de drie-vier belangrijke partijeen vast te leggen, en daar bouw je de variaties op als je een structuur in gedachten hebt :)

..want in onze fantasie zijn we allemaal net zo geniaal als Mozart natuurlijk)

Nou, Mozart zocht ook vaak de makkelijke weg om zn nummers uit te werken hoor ;)

Ikke snap :)
Maar we praten hier op SF meestal niet altijd over uitgebreide composities. Als je naar de recht-toe-recht-aan techno kijkt bijv. dan gaat het vaak om de (minimale) wisselwerking tussen verschillende elementen wat een bepaalde groove oplevert.

Mijn eigen ervaring is dat je als je dan een track gaat uitbouwen je aan deze wisselwerking gaat sleutelen (het basisidee dus) waardoor dus eigenlijk de ziel van tracks verdwijnt. Uiteindelijk blijven er dan losstaande elementen die afzonderlijk wel leuk klinken maar in totaal dus vrij leeg zijn. En dat nog afgezien van technische issues als kleine verschuivingen door latency enzo waardoor het van helemaal top, naar net niet gaat.

En die lijn is verrassend dun in electronische muziek vaak.

ik heb het ook niet perse over uitgebreide composities....het gaat net zo goed op voor de minimale producties.

Ja, ik lees gebiologeerd mee met dit topic! Het nummer boeide met tot ongeveer 1,45 min.....
Rond 2,45 schrok ik weer wakker... :-)

Back