Vergeten synths...

zoiets van, je zit op de plee, en dan moet je opeens aan een synth denken waar je eigenlijk nooit aan gedacht had....:okdan:

:peukie:

Zoiets. Of zie het als zoektips voor Youtube. Wie herinnert zich bijvoorbeeld de Casio HZ-600, de Wersi M.A.X. 1 of de Kawai PH-50? Voor de één speelgoed, voor de ander best wel bruikbaar, al zou het maar om een paar aparte klankjes gaan. De Technics WSA-1 kan qua koren en pads behoorlijk concurreren met een Korg. En dan zijn de saxen e.d. met virtual modelling een leuke bonus.

Die Kawai is niet zomaar een keyboard, maar een POP keyboard! :)

Ach, het is maar welke muziek je ermee maakt. Een Mellotron is ook een pop keyboard.

@Bass: misschien was de topicstarter dat andere draadje vergeten. :)

De Casio HZ-600 is een HT-3000 in Alpha Juno look.
De HT-6000 is een veel krachtiger synth, maar ja, met speakers dus vaak ook niet serieus genomen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Casio_SD_Synthesizers

Nou, een HZ-600 is parafoon, dwz de stemmen gaan door één gezamenlijk filter/vca. Net zoals de Poly-800 dus.
De HT-3000 (zelfde engine zoals gezegd) ook.
De Ht-6000 is volpolyfoon met 4 DCO's per stem, 8 stemmen met een onafhankelijke VCF per stem. En analoge chorus.

De Casio SD DCO's zijn verder een beetje 'apart' omdat sommige waveforms al ingebouwd een soort modulatie envelope / waveshape hebben, dus niet een statische golfvorm.
Verder is het karakter ergens tussen Casio, vroege Ensoniq en Waldorf in. Digitaal-achtig maar dan wat meer fuzzy en nostalgisch.
Via de line out, met een beetje galm en/of delay kan het opeens erg leuk klinken... Instant BOC eigenlijk (filmpje van forumlid Reddread)

Laatst gewijzigd:
Oh ja, die Wersi MAX-1 heb ik ooit ook een keertje gehad (uit de erfenis van een zanger van het levenslied...) maar dat was echt helemaal niks. Best zou die vergeten blijven...

Ben het er ook helemaal mee eens.. De HT6000 is een volwaardig synth met gescheiden envelope voor VCA en VCF en filter per stem.
Daarnaast LFO met meerdere golfvormen, helaas alleen operatief op de pitch.
't Is alleen wat rottig om je patches te bewaren (via 6-um1 batterijen)
Vooral als je em niet uitzet en alles op een hoofdschakelaar hebt staan.. paar dagen later batterijen leeg :stupid
Het tunen van de 4 DCO's kent wat beperkingen maar klinkt mede door de analoge chorus en filter erg goed. :okdan:

Nog zo'n keyboard met grappige synthese functies is de JVC KB-700... wat limited qua mogelijkheden.. maar zitten erg coole monofone sounds in en een lekkere cheesy ritmebox.
En de stringensemble preset is toch wel behoorlijk Solina.. sampeltje daarvan in de bijlage

En nu door naar de synths :D

De HZ-600 is in zo verre geen keyboard, omdat er geen ritmes en speakers in zitten. Het is de synthsectie van de HT-3000. De Kawai PH-50 is een presetversie van de K1 met een paar heel spacy klanken die niet origineel in de K-1 zitten. Het wordt verkocht als een keyboard, maar ik vind het er tussenin zitten. De M.A.X. 1 is een soort tegenhanger van de Roland MT-32, maar dan wel heel cheesy.

De Yamaha YS-200, en ik geloof dat Phochos er binnenkort eentje gaat verpatsen. Sowieso koop je voor 50 euro nog wel een krachtige FM synth als je een beetje je best doet, zolang je maar geen gehypte versie pakt.

ja ik heb eens een yamaha ys100 gehad, daar kwamen wel ranzige fm sounds uit :)

Heb deze week een Multivox MX2000 duo hersteld.

Was aangenaam verast door de klank.

En nee het is geen Roland clone !!! Dat de inspiratie daar vandaan komt is wel duidelijk ;)

Er zit wel een moog lader filter in (niet 100%)

De 2 VCO's zijn gebaseerd op een 555 timer met waveform selector erachter.

De Aftertouch is ontworpen zoals alle mono aftertouchen zouden moeten zijn. Die werkt binnen 100 jaar nog.

Voor de liefhebbers van oud roland spull is dit een mooi alternatief

Eveneens de Kawai/Teisco 100p. Ook zo'n presetbak met een dijk van een klank. En daar is heel eenvoudig een programmer voor te maken.

ja ik heb eens een yamaha ys100 gehad, daar kwamen wel ranzige fm sounds uit :)

Waar je voor een DX-11 al gauw 200 à 300 euro betaalt, heb je met een YS-100/200 dezelfde klank, mogelijkheden en nog een effectprocessor cadeau. Alleen is niet alles via het frontpaneel te bedienen, maar voor het grote prijsverschil kan een gratis PC-editor best wel uit. Geen slechte synths. Alleen had ik heel graag een chorus-effect gezien in de standaard-uitrusting. Mi. kan een FM-synth niet zonder.

Back