toetscontacten reinigen (DK700 content)

Dirk_Hendrik

Stamgast
Weer terug van weggeweest, vervolg op dit:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=157995&highlight=DK700
draadje.
Die vraag was helder en zo omstreeks die tijd heb ik ook een middagje lekker zitten DK700-en met een, eindelijk, weer een beetje in leven komende Siel. Toen ik besloot daar die avond nog even verder mee te gaan was het ding weer zo dood als een pier.

Fasforward naar vandaag. Na heel veel meten vond ik een fout op databuslijn D3. Die gaf dan ook 36 ohm naar massa. Hiephoi want op die databus zit zo ongeveer alles aangesloten. Uiteindelijk was het een defecte 74C147. Vervangen en ik was weer waar ik gebleven was.

En dus verder. Het ding moet een keer af. Volledig gereviseerd zijn enzo. Dus maar eens wat loose ends afmaken. En 1 daarvan is dat sommige toetsen bleven hangen/slecht werkten. Toetsenrails en veercontacten ertussen zijn volgens mij in een ver (voor mijn tijd) verleden al 100 keer met contactspray ingespoten en dus bruin uitgeslagen en vet. Volledige demontage en met de zilverpoets aan de slag. Hallo verzilverd staaldraad. Contactrails weer mooi en blinked schoon.

Mar dan die veercontacten. Flinterdunne verzilverde spiraalveertjes dus. Als je die gaat zitten poetsen sloop je ze en ik zie niet hoe ik 1-2-3 aan vervangende kom. Op dit moment heb ik een recept toegepast van half uurtje in de spiritus (grof vuil en vert weg), hlf uurtje weken in een scheutje zilverpoets en daarna alle residu reinigen in een ultrasoonbadje. Gaat wel en wordt wel beter maar het blijft zwart. Nou is zilversulfaat stroomgeleidend maar toch... je wil weer blinkend schoon...

En dus,
Is er iemand die een tip heeft over hoe dit beter te doen?

Dus,
Geen antwoord suggereert dat deze vraag er blijkbaar eentje was in de categorie "dat doe ik nooit". gebruikte methodiek werkte in elk geval prima. geen problemen meer gezien.

Kleine update dan maar, voor hen die het interesseert?
Vorige post was op het moment dat het apparaat weer een, enigzins, voorspelbaar leven begon te krijgen. Enigzins daar hij af en toe weer geen leven gaf wat meestal kon worden opgelost met een "klopje" op het mainboard, Uiteindelijk te wijten aan een "vergeten" soldeerlas op één van de IC voetjes. Blijkbaar iets te veel haast gehad of anders een ega aan de trap dat we NU moeten vertrekken. Ander nadeel was dat uitzetten overeen kwam met eerst weer een minuutje patches programmeren, Toch maar eens een nieuwe accu er aan hangen dus.
Daarna vervolgd door een uitgebreide controle met oscilloscoop of alle controls echt die parameter, en in de juiste grootte, regelen zoals het de bedoeling is.

Daarnaast was er nog de uitdaging om het ding weer van z'n originele presets te voorzien. Toegegeven dat je met wat eigen smaak ook een hoop kunt bereiken maar alleen al het volpompen van 70+ geheugenlocaties is een hoop werk. Daarnaast is het snel door patches heenlopen en gemakkelijker manier van verifieren dat alle functionaliteit echt werkt. Sysex? vergeet het. dat wordt dus even de tape-interface. Dat levert bijvoorbeeld de "tip" op dat je "gewoon de Opera6" patches kan laden "want die zijn hetzelfde". Niet dus. Verder de online tip om heel goed op de timing te letten.

Patchdump uit DK700 gemaakt en de opera6 MP3 gestretched zodat de timing gelijk is maar nog niet werken. Apparaat locked perfect maar "komt niet klaar".
Meer googelend bleek http://www.dlse.nl de DK700 tapedump file op z'n site te hebben staan. Dump, klaar. Alle geheugenlocaties gevuld.

Maar waarom die Opera6 dan niet? Omdat een DK700 meer functionaliteit heeft dan een Opera6. De sample en hold om precies te zijn. De DK700 verwacht dus meer data dan een Opera6.

Als laatste de MIDI functionaliteit nog even getest.

Afgezien van wat poetswerk en het aanvullen van wat schroeven is deze dus eindelijk klaar. Nadeel daarvan is dat ik, nu ik dit ding zo van haver tot gort ken, best een "nieuwe dooie" wil.

LOL, per ongeluk expert geworden!
Wel mooi dat je hem in ieder geval weer tot leven hebt gewekt.

Goede topic,

Dit probleem kom ik ook nog wel eens tegen.
Ik wil dit gaan uitproberen met een hoogfrequent bad.
Zo'n ding waarmee ze bij de opticien je bril zo mooi schoon krijgen.
Zou best wel eens kunnen werken maar dan moet je natuurlijk wel eerst de contacten uitsolderen.

Goed bezig, handig te weten dat we hier een inmiddels DK700 expert hebben. Mijne doet het hopelijk nog goed, maar anders weet ik je te vinden :)

Back