ARP 2600 Replica

Vervolg:

De opamp voeden met een externe labvoeding

Nog een haartje beter. (indruk, niet gemeten)

Niet opgelost met Externe voeding Grrrr tijd voor een :biertje:

Ik heb de grounds nu even doorverbonden tussen mijn opamp, de voeding van de Clock en de ground van de muurwrat ter hoogte van de rechter speaker Amp.
Haalt niets uit !

Heb ook de volgende test gedaan met een externe rode led in serie met 1k

Op de voeding aansluiten van de S/H module resulteert in een flinke pitch verandering.
Op de muurwrat aansluiten heeft geen invloed op de pitch

Doet toch steeds meer vermoeden dat de voeding niet het probleem is, maar de ground.

Zijn dat eigenlijk erg dunne tracks? Anders toch maar ergens track doorkrassen en draadje maken voor aarde.

Ik heb de stuur transistor losgekoppeld van de opamp en de led laten knipperen met een externe clock

Het probleem is weg !!!!!

Dus de stroom die de ingang van de opamp vreet is teveel.

Ik heb dus een hogere ingangs impedantie nodig dan de LM301 die ik nu heb gebruikt. 8D

Wordt vervolgt, eerst nog :biertje:

Vervolg knipper led / pitch probleem

Ik heb de stroom gemeten op de basis van de stuur transistor (5172)

Iets meer dan 3mA

Ik heb de transistor verwijderd en de clock rechstreeks op mijn buffer opamp geplaatst

enkele uA (pitch probleem weg) Natuurlijk volgt de opamp nu de clock spanning en niet de dimmer spannig, dit is niet de bedoeling.

Ik heb de 5172 vervangen door een j201 fet

Meet nu 2,8 mA (pitch probleem stukje beter)

Ik heb de waarde van de R388 3.9k (soort van pulldown in de clock) verhoogd tot 13.9

Probleem bijna weg

Daarna verhoogd tot 68k, pitch probleem opgelost

De clock lijkt nog prima te werken, ik laat het voorlopig zo. tijd voor :biertje:

Het probleem zit mogelijk dus in de relatie tussen ic A42, C118 en R388

Ik blijf 2,7mA meten op de gate van mn stuur transistor, 'k weet niet waarom ? hier ben ik de weg kwijt.

Ik heb nu het volgende:

opamp buffer gevoed door de muurwrat.

5172 vervangen door een fet (was waarschijnlijk niet nodig)

Waarde R388 verhoogd tot 68k

Probleem is weg.

Ik weet niet of enkel R388 verhogen het probleem verbeterd of oplost
Ik weet ook (nog) niet of dit gevolgen heeft voor de rest.

:biertje:

Heb je het probleem gemeld bij zthee?
Op muffs staat dat er in de nieuwe pcbs een aantal caps bijkomen? Zou dit probleem daar ook tussen zitten?

Heb je het probleem gemeld bij zthee?
Op muffs staat dat er in de nieuwe pcbs een aantal caps bijkomen? Zou dit probleem daar ook tussen zitten?
Zthee is op de hoogte van het probleem, zijn oplossing is de led sturing overbruggen, einde knipperen. Ongetwijfeld zal hij op de volgende batch een gepaste oplossing planten

Er zijn 2 draadjes over de ttsh op muff samen goed voor zo'n 500 blz.
mijn probleem is opgelost in een kortere tijd dan ik de muff draadjes kan lezen 8D
Mogelijk staat daar ergens een oplossing tussen? of een revisie met caps voor het probleem ?
Kan je mij wijzen naar die post's

btw alles werkt prima hier nu :okdan: de led staat vrolijk te knipperen en dimt mee met de rest

Laatst gewijzigd:
Speakers gemonteerd en getest:

Deze

http://www.thomann.de/be/visaton_frs_8m.htm

Passen perfect, shim ring niet nodig.

Klinkt goed :okdan::okdan::okdan:

Veel goedkoper ,,,Aanrader voor toekomstige bouwers!

218171.jpg

Zthee is op de hoogte van het probleem, zijn oplossing is de led sturing overbruggen, einde knipperen. Ongetwijfeld zal hij op de volgende batch een gepaste oplossing planten

Er zijn 2 draadjes over de ttsh op muff samen goed voor zo'n 500 blz.
mijn probleem is opgelost in een kortere tijd dan ik de muff draadjes kan lezen 8D
Mogelijk staat daar ergens een oplossing tussen? of een revisie met caps voor het probleem ?
Kan je mij wijzen naar die post's

btw alles werkt prima hier nu :okdan: de led staat vrolijk te knipperen en dimt mee met de rest

Wordt niet echt een oplossing aangedragen, maar ik las dit bericht:

Glad to hear that kits are shipping again.

And for anyone interested.. I had an email from Zthee a few days ago confirming that kits will be on sale again late July.

I also enquired about what the PCB revisions might involve, and was told that it is essentially 4 extra caps.
So.. No need to panic if like me you already have the rest of the parts from the BOM.

Hopelijk is ie dus op de hoogte van het probleem en heeft ie een fix bedacht...

Ik weet niet of enkel R388 verhogen het probleem verbeterd of oplost

Omdat ik hier nog niks gemod had heb ik dat even als eerste geprobeerd. Het antwoord is nee, alleen R388 vervangen heeft geen enkel effect.

Het is me overigens niet helemaal duidelijk wat je nou met die opamp gedaan hebt. Ik zie op de foto dat je de ground van de externe voeding aan de balance input (pin 5) van de LM301 hangt? Wat doet dat precies?

Laatst gewijzigd:
Het is me overigens niet helemaal duidelijk wat je nou met die opamp gedaan hebt. Ik zie op de foto dat je de ground van de externe voeding aan de balance input (pin 5) van de LM301 hangt? Wat doet dat precies?
Oh dat :D,, Het draadje loopt onderdoor naar pin 4
Het gaatje is groter gemaakt en de isolatie van de bocht onder zorgt ervoor dat de pcb's elkaar niet kunnen raken.
Voor de rest zit het vast met de pinnen van de tor die lang gelaten zijn.

De opamp:

4 en 7 voeding
6 naar 2 negatieve feedback
3 aan de emitter (of source in mijn j201 fet geval)

1,5,8 N.C.

btw: met de 1,7 voltage drop (amber leds) werkt het prima met een lm301
Bij bv rode leds zal je vermoedelijk voor een andere opamp moeten kiezen (rail to rail)

Ik heb nog even gespit in de muff build thread om te kijken wat ik daar nog tegen kwam. Volgens mij is de enige andere suggestie daar het gebruik van een constant-current source om het effect van de switch teniet te doen.

Onderaan deze pagina:
http://www.muffwiggler.com/forum/viewtopic.php?t=98954&postdays=0&postorder=asc&start=1110

Maar die vereist al meer parts. Enige voordeel is misschien dat deze geen wijziging vereist van het niveau van de clock out jack. Ik heb zelf geen p-jfet liggen om dit te checken.

De suggestie die ze verderop doen om de LED niet aan ground te hangen maar aan -15V (ook gebaseerd dat de bleed via ground komt) werkt op zich wel (bleed is vrijwel helemaal weg), maar hij knippert dan nauwelijks meer.

Hopelijk is ie dus op de hoogte van het probleem en heeft ie een fix bedacht...

@Barn,

Op je aanmoedigen heb ik maar wat deelgenomen aan de discussie op muff's
Er is blijkbaar nog geen oplossing

Zthee en de muff jongens kunnen er op bouwen en mat een elegantere revisie/oplossing komen.

Het is zeker geen showstopper, na meer dan 1100 componenten solderen kan er ook wel wat tijd in je Eigen fuckups debuggen en een mod waar nodig

De ttsh is mega cool en fun om mee te jammen 8):okdan:8):okdan:

Back