Waldorf Blofeld Keys geschikt voor beginners?

Rikkie

Nieuwkomer
Na lange tijd inactief heb ik besloten m' n hobby te herbeginnen. Ik ben quasi een newby maar met sterke voorkeur voor vitueel-analoog.

Daarom dacht ik aan Waldorf Blofeld Keys. In de winkel, wegens de garantie en hulp als er iets defect is.

Volgens de reviews die ik zag:

- Virtueel-analoog, maar veel goedkoper dan Virus

- Gebruiksvriendelijk, zeer belangrijk

- Klank is veel beter (warmer) dan klassieke instapmodellen

Echter:

- De encoder-knobs zou snel haperen of parameters overslaan. De site van Waldorf zegt dat ie dan weer naar de winkel moet voor herstel (daarom koop ik m liever niet tweedehands)

- Mogelijkheden zijn zeer uitgebreid, maar je moet er diep in het menu voor zoeken.
- Effecten zijn maar matig.

Computer en sequencer zijn voor later. Mijn bedoeling is om eerst dit toestel goed te leren kennen. Een kleine 700 euro is me dat wel waard.

Wat denken de kenners?

mvg, Rikkie

Voor dat geld zou ik een tweedehands Virus kopen, maar ik ben dan ook geen fan van de Blofeld sound. Ik vind hem zelf nogal schel en digitaal klinken.

Qua gebruikersvriendelijkheid ontloopt het elkaar allemaal niet zo veel; bijna alle synths zitten min of meer hetzelfde in elkaar dus als je er eenmaal een doorgrond hebt kun je met allemaal wel overweg.

Ik heb Virus al eens geprobeerd

Ik heb Virus al eens geprobeerd

Een tweedehandse Virus KC., tweedehands gekocht. Vooral de effecten zijn veel beter dan van Blofeld.

Echter, het toestel was al gauw defect. Heb 'm proberen te laten repareren, (zowel in een winkel als bij liefhebbers) maar zonder succes.

Daarom wil ik op veilig spelen en een nieuwe in de winkel kopen. Voor een nieuwe Virus heb ik geen geld ;)

Bedankt voor je antwoord,

Groeten, Rikkie

Tja, dan heb je helaas net pech gehad. Toch is de tweedehandsmarkt in mijn ervaring redelijk veilig met betrekking tot synths, vooral bij het wat modernere spul (oude wankele analoge bakken zijn wat onderhoudsgevoeliger). Vergeet ook niet dat je bij nieuw aankoop enorm waardeverlies hebt, op het moment dat je de doos openmaakt ben je al 25%-33% van de nieuwwaarde kwijt.

De Blofeld vind ik zelf een van de betere VA's. Hij klinkt goed en veelzijdig en past makkelijk in de mix. Daarnaast is hij relatief makkelijk te programmeren, alleen moet je wel even aan de interface wennen.

De Blofeld kan echt niet alleen maar schel en digitaal klinken. Luister maar eens naar de Dr. Ingo Weidner presets.

Heb ze aangeschaft en die klinken toch wel heel lekker.

Beetje externe reverb/delay en klaar!

Ik heb ook een blokeys. Het is mijn enige VA naast een paar analoge bakken die ik heb. Ik heb bij een vriend inderdaad gezien dat de encoders waardes kunnen skippen, maar heb daar zelf geen last van. Heeft denk ik ook erg te maken met hoe je ermee om gaat. Vuil en rook liggen hier volgens mij vaak aan ten grondslag.
Het toetsengedeelte is van super kwaliteit overigens.

Wat betreft de sound, hij kan schel klinken als je de filters open gooit en met FM sounds. Maar met 1 van de 2 filters het bovenste randje eraf filteren en hij klinkt ineens best warm. De effecten zijn te doen met een beetje tweaken, niet overdreven slecht of goed vind ik. Een virus klinkt inderdaad wel wat beter maar vind de blofeld een heel goede VA die aardig in de buurt komt. Er zit ook een behoorlijke low-end in.

Wat betreft de interface, deze is makkelijk genoeg om patches mee te maken, maar niet om live allerlei sounds te verdraaien imho. De diepte van de menu's valt heel erg mee (meeste features zijn 1 of 2 menu's diep) en het grote scherm geeft alles goed weer.

De mogelijkheden zijn enorm. Je kan samples gebruiken, wavetables, FM, uitgebreide filters en modulaties... mogelijkheden zijn echt eindeloos.

De mogelijkheden zijn enorm. Je kan samples gebruiken, wavetables, FM, uitgebreide filters en modulaties... mogelijkheden zijn echt eindeloos.
eens, enige huge nadeel vind ik is de slechte of geen vst (of goede communicatie met pc) mogelijkheid daarom ook trug gebracht.

Yep, werkelijk niet normaal dat Waldorf alle wavetables van de Microwave erin heeft gestopt. Ik benader hem ook meer als dƩ wavetable synth van dit moment dan als een VA. Alle wavetables van de oude PPG Wave 2.3 zitten erin!

eens, enige huge nadeel vind ik is de slechte of geen vst (of goede communicatie met pc) mogelijkheid daarom ook trug gebracht.

kan je hem zonder pc niet programmeren dan?

omdat je niet zonder pc kan programmeren doe je gewoon een synth weg? :?

was in ableton heb echt alles geprobeerd. Heb de meest simpele interface

MIDIMAN_USB_MIDISPORT_2x2.jpg

Poorten ook via de waldorf geopend, 0 geluid via de computer. Had m destijds rechtstreeks verbonden via usb =(

Was zwaar teleurgesteld omdat dat 1 van de reden was waarom ik hem heb gekocht.

W

Back