Waldorf Blofeld Keys geschikt voor beginners?

Hoezo? Het kan zijn dat je de plugin niet kan gebruiken om het geluid te veranderen (om een of andere reden), maar je moet toch op z'n minst iets van geluid hebben... want dat kan niet aan die editor plugin liggen.

was in ableton heb echt alles geprobeerd. Heb de meest simpele interface

Poorten ook via de waldorf geopend, 0 geluid via de computer, rechtstreekse verbinding via usb ook niet =(

Was zwaar teleurgesteld omdat dat 1 van de reden was waarom ik hem heb gekocht.

uuuh, de blofeld heeft toch usb?

gewoon met een usb kabel aan de computer hangen.

werkt hier ook prima de luxe.

( onder wine notabeidebenen)

:mega:

Rechtstreeks pluggen is mij niet gelukt, kreeg er 0 geluid uit via die pluggin, heb er een filmpje van geschoten zal straks ff zoeken op hdd, kan je t zien..... zal wel aan mij liggen maar waar het aan lag u dunno...na 3 dagen proberen was ik dat ding meer dan zat wat dat betreft. Met pijn in t hart trug gestuurd :o:

Zover ik weet kent Ableton geen sysex, dus Thru kan je sowieso niet gebruiken. Dus als je de juiste poorten van je Midisport instelt in de plugin, moet je diezelfde poorten in Ableton zelf uitschakelen, want anders houdt die ze bezet.

yes die ken ik ben er 3 dagen mee bezig gweest kreeg m niet aan de praat :stupid

Bij jou doet i t gewoon ? hoe heb je dat gefixt ?

Die beta versie doet het bij mij, de release ervoor doet het bij mij niet.

Even stapsgewijs:
Ik sluit de blofeld aan via USB op mijn pc en leg hem aan.
Ik sluit een midi uitgang van mijn midisport aan op de midi ingang van de blofeld, dmv midi kabel.
Ík open ableton en ga naar midi preferences. De waldorf blofeld (die hij herkent) duid ik NIET aan, voor NIETS. Ik duid wel aan bij mijn midisport out dat ie 'track' (noten) kan zenden. Sluit preferences.
Ik maak twee midi tracks.
Track 1, daar zet ik de blofeld editor vst in. Ik open die en duid linksonder bij zowel midiIn als midiOut 'waldorf blofeld' aan. (Dit lukt nu om te kiezen omdat ik in hem in preferences heb 'vrijgehouden' door niets aan te duiden).
Track 2, daar teken ik wat midi in of speel met computerkeyboard of met midikeyboard, als er maar ergens noten op toekomen. De uitgang van track 2 stuur ik via mijn midi sport out naar de blofeld.
Druk op play, de noten komen uit de synth. Nu terug naar de editor, wat pielen en ik hoor het geluid veranderen *D

Blijkbaar heeft die editor 'gans' het USB gebeuren nodig en moeten er op andere wijze noten naar de blofeld gestuurd worden, anders werkt ie bij me niet.

Een ganse boterham, tijdje op gezocht, maar simpel eens ik het vond. Hopelijk werkt het voor jou?

witteredink erg bedankt voor je hulp....maar anno 20...nog wat vond en vind ik het niet kunnen zo bagger ondersteuning en geouwehoer om m aan de praat te krijgen.

Dat was de deal breaker, wat heb ik er toen voor betaald 500 nog wat ofzo? nah ja die dus trug gehad en wat extra centjes neergelegd en een mac gehaald.

Prachtsynth, behalve dat dus, jammerlijk.....als dat gefixt wordt ben ik de eerste die m koopt :o:

Dat ligt niet aan de synth. Als de midi poorten in gebruik zijn door bijv. Ableton dan kan een ander programma ze niet meer gebruiken. Wat ik simpelweg doe is de plugin stand-alone draaien. Er zijn apps waarin je vsts op die manier kan draaien. Dubbelklikken en gaan.

Wat @witteredink zegt kan dus ook, zorg dat de blofeld usb poorten vrij zijn in ableton. 3x klikken en je bent klaar.

Er is één punt waardoor ik altijd meteen afhaak met hardware (synths, fx's etc.) die integratie heeft met software. Wanneer ik lees, of merk, dat het hardware gedeelte niet als standalone gebruikt kan worden haak ik meteen af. De reden is vrij simpel. De steeds maar verdere ontwikkelingen van DAW's en Windows en de 'shit ondersteuning' die fabrikanten bieden op het gebied van updates wanneer Microsoft nieuwere Windows versies op de markt brengt.

Koop je bijvoorbeeld in het verleden een prachtige hardware/software combinatie die werkt met WInows XP, en dan blijkt dat de software niet ondersteund wordt in WIndows 8. Als er dan geen updates zijn kan je niks meer met het hardware gedeelte. Of beter gezegd, je kan dan op geen enkele manier meer het maximale uit je synth halen.

Dat vind ik heel belangrijk aan een hardware/software combinatie, het hardware gedeelte moet als standalone alles kunnen bieden mocht de software 'wegvallen'.

omdat je niet zonder pc kan programmeren doe je gewoon een synth weg? :?

Ik heb hetzelfde, de Blofeld is als standalone gewoon te gebruiken. En qua bediening zit ik veel liever met de Blofeld te werken dan met een muis. Je koopt toch geen hardware-synth om hem als VST in je DAW te gaan bedienen? Wat maken die rotary's nou uit als ze verslijten in de loop van de tijd...

Via USB werkt hij wel in ieder geval! Heb hem geprobeerd in FL Studio en Cubase!

Dan moet je wel links onderin de in en out op "Waldorf Blofeld" zetten uiteraard! EN je Blofeld niet in je DAW settings "aan" hebben staan..

Programmeer je ook graag Yamaha FM synths via de hardware interface? :D

Ja en nee... Bij mijn FM synthesizer, de Yamaha DX9, loop ik niet echt tegen de interface aan maar meer tegen FM synthese zelf. Hoe ik nu werk met FM synthese is heel simpel, of anders gezegd, ik heb het gesimplificeerd. Die simpele benadering snap ik nu ook echt wanneer ik werk met mijn DX9 en de interface is dan echt geen punt voor mij. Ik snap het op mijn manier en weet dan dus meteen waar ik moet zijn op mijn DX9!

dus eigenlijk het antwoord op je vraag is ja...

Back