Tunen van een modular synth

rdilago

Ouwe rot
ik vraag mij af met welke hardware instrumentje ik een modular kan tunen?
kan dat met een gitaartuner?

wat ik nu wel eens doe in Ableton is met een externe synth (lees Virus polar) een A=440 Hz sinus genereren
of via een vst plugin. om zo een schone referentie te hebben (schoon=zo weinig mogelijk harmonischen)
en met behulp van een spectrum analyzer plug-in de modular daar op af te stemmen.
dat gaat prima maar dan moet de modular synth ook zo schoon mogelijk zijn anders is het heel moeilijk om de grondtoon uit het spectrum te herkennen.
Dit liefst wat sneller en eenvoudiger en liefts ook op complexere patches, bv osc1 triangle en osc blolgolf dan krijg je al te maken met meerdere harmonischen die het een tuner moeilijk kunnen maken.

een tuner app voor mijn iPad gaat er al mee de mist in.
Helaas heb ik geen absoluut gehoor wat grondtoon betreft en ben dan ook wel enigzins afhankelijk van hulpmiddel.

iemand advies?

Een beetje fatsoenlijke tuner app werkt echt prima hoor...
Ik gebruik zelf Cleartune op de Ipad en dat werkt perfect. Let op het uitgangssignaal, met modular overstuur je de boel erg gemakkelijk. Een VCA, mixer of dedicated output module ertussen en probleem opgelost.

je hebt van peterson voor ca 10 euro een app waarmee je iphone/ ipad veranderd in een strobetuner. die zijn ca 100 keer nauwkeuriger dan de gemiddelde gitaartuner. dat helpt .

Ik gebruik een Boss TU-80, zit audio in op de zijkant, stop ik gewoon rauw de golf in terwijl ik bijv een C3 trigger.
boss-tu-80-tuner-metronom_0_b.jpg

Ligt eraan wat je bedoelt.
Als je bedoelt; hoe vaak calibreer je de modules (met trimmers enzo) dan zodra éénmaal goed minder dan jaarlijks.
Als je bedoelt, hoe vaak stel je je modular in tegen een referentietoon - dan heel regelmatig. Ligt er een beetje aan of er een quantizer in het pad zit / of ik een tonale patch maak.
Maar regelmatig neem ik de relatieve referentie van tuning, zodat de modular patches wat gemakkelijker met andere instrumenten te combineren blijven (dus, zodat je A=440 niet per ongeluk een A=460 blijkt en je dat later weer recht moet trekken...)
Trouwens, toen ik nog geen quantizer gebruikte maar wel een analoge sequencer gebruikte ik de tuner gewoon constant aangesloten. Low-budget en net zo goed.

iedere keer als ik hem aanzet, sowieso de oscilatoren.
gaat heel snel met zo'n strobetuner, lijkt op het oude snelheid goed stellen bij de pickup.
vroeger zo'n ding met een wijzer gehad, een van de eerste korgs ( doet het nog ), voldeed ook heel netjes, maar niet voor callibrering .

bedankt voor alle reacties! ik ga zeker na de strobe app kijken, maar liefst heb ik een dedicated hardware oplossing.
Wat ik dan doorgaans doe is Osc1 afstemmen op een referentie toon, de andere oscillatren hoefen niet want die stem/detune ik dan weer op osc1, puur op het gehoor. Is dat een goede benadering?

Werkt het fijn voor jou?
Zo ja, doorgaan, zo nee alles tunen.
Ik tune ook niet elke OSC, als het niet zo voelt dan niet.

Ik heb een korg digitale chromatische tuner (met microfoon). Hier kan ik goed genoeg 440Hz mee vinden. Dat doe ik voor 1 osc. De andere stem in dan door naar de beat notes te luisteren tov de eerste oscillator. Er zitten er ook maar 13 in mijn systeem... :)

Op tracking calibreren...om het jaar ofzo. Als je polyfoon werkt zal dat wel wat vaker moeten.

Oefenen op gehoor, op een gegeven moment hoort je aan de zweving of je hoger of lager moet.

Je hebt ook tuner apps trwns werkt prima op mn android smartie

Hardware stemvork

Hardware stemvork

Met een Top-Octave chip en 12 voudige deler erachter heb ik velen jaren geleden een
hardware stemvork gemaakt. De chips had ik uit een electronische piano gesloopt die toch voor geen meter klonk. Die chips zijn nog steeds als vintage te koop. Niet de goedkoopste oplossing maar, wel alle 12 noten absoluut over 12 octaven genereren.

Ik gebruik het om natuurlijk de scaling van een synth (keyboard / V/OCT) af te regelen.
Ook ieder tussenliggende noot kan ik zo testen op afwijkingen en zo het beste het zaakje uitmiddelen want, perfect krijg je de meest oude synth's niet.

Inderdaad, je regelt af op het gehoor; de mate van zweving tussen wat uit de eletronische stemvorkgenerator komt en het de OSC die je wilt afregelen.

Zie foto van mijn baksel uit 1979.
Hmm, sindsdien nooit meer eens schoon gemaakt. Getver;)

Marc

Attachments

• stemvork.jpg
    stemvork.jpg
    13,2 KB · Bekeken: 112
Back