sample slice modular module

Voor die tikjes zal je ergens een zero thru (of hoe noem je dat) ergens in het circuit moeten bouwen dat ie altijd netjes een kleine zwelling/attack fase heeft om de tikjes weg te halen.

Een sampledie niet op de nullijn begint zal klikken ben ik bang (zelfde geld voorhet einde,als je wilt gaan reversen/loopen etc)

Maar mooi idee, ik wil wel een 5U variant als je er zin in hebt :0

Die velleman kit van mij gebruikt een 'grote'chip; ISD1020. Ik heb hem al jaren liggen maar dacht dat ie niet werkte. Ik heb hem laatst eens goed opnieuw aangesloten en gechecked en toen bleek ie gewoon te werken. Het eerste wat me opviel waren die begin-eind tikken van de sample. Verder heb ik er nog geen aandacht aan gegeven, maar tis best een veelbelovend ding. Ik kon alleen niet ff snel een pitch-resistor vinden.

Een jaar of 15 geleden had mijn elektronica/muziek-buddy een soortgelijke sampler gebouwd, de SIMPLER noemde we die, zie fototjes. Dat was echt een supermachien alleen heel bewerkelijk om een sample te maken. Hij gebruikte oude EEPROM's uit sloopapparaten. Daarvoor moest je de sample eerst precies zoveel BITS groot maken en dan converteren naar RAW-audio oid en dan moest je de sample er met een EEPROM programmer in branden. Vervolgens kon je de EEPROM in de simpler stoppen. Dan had je een trigger ingang om de sample te triggeren en een pitch knop om de sample te pitchen/timestretchen, én een stuk of 14 schakelaartjes om de sample compleet te mengelen. Stukjes eruit laten, of laten hangen op een bepaald stuk, echt te gruwelijk om live te gebruiken. Eerst mooi in de loop krijgen en dan freaken met die schakelaars. Een nieuwe sample laden was gewoon een kwestie van andere EEPROM erin stoppen.
Sindsdien zou ik eigenlijk zo'n soort ding willen, alleen dat je dan ook live een sample kan maken, en dus niet een doos met EEPROMs hoeft mee te slepen. Dat lijkt dus volgens mij op jou geplande module.

Die TTLFO is trouwens ook heel gaaf, maar die heb ik afgelopen jaar al zelf gebouwd.

Attachments

• 2013-04-13-154.jpg
    2013-04-13-154.jpg
    68,4 KB · Bekeken: 66
  • Picture 031.jpg
    Picture 031.jpg
    47,2 KB · Bekeken: 67
  • Picture 032.jpg
    Picture 032.jpg
    57,8 KB · Bekeken: 69
Die velleman kit van mij gebruikt een 'grote'chip; ISD1020. Ik heb hem al jaren liggen maar dacht dat ie niet werkte. Ik heb hem laatst eens goed opnieuw aangesloten en gechecked en toen bleek ie gewoon te werken. Het eerste wat me opviel waren die begin-eind tikken van de sample. Verder heb ik er nog geen aandacht aan gegeven, maar tis best een veelbelovend ding. Ik kon alleen niet ff snel een pitch-resistor vinden.

ha ja die kit is er helaas niet meer. en die chip ga je ook niet meer vinden denk ik maar kon die ook meerdere samples maken?

hij sampled op gate...
en daarnaast op sync clock dus dat is trigger maar dan als je 1 trigger er in stopt blijft ie oneindig op record en dat is niet de bedoeling dus heb je net zoveel triggers nodig als slices

T wordt steeds mooier!

Eens kijken hoever we JW kunnen krijgen...

Als je nou eens per slice een starttrigger ingang bouwt?

als je me zometeen maar niet aan een kruis gaat nagelen :P

update: de tik is aardig weg te werken door niet t schema van de datasheet te volgen maar de input rechtstreeks, met een kleine condensator, op de chip waar de mic normaal in gaat. je stuurt nu de module vrij hard aan maar hij clipt dan nog niet.

voor een enkele sample werkt ie nu naar wens, geen irritant getik en met een simpel passief lowpass filtertje alle gekke dingen eruit. ik denk dat ik er ook een highpass filtertje net onder de laagste tonen erin ga zetten om eventuele gekke dingen onder aan t spectrum eruit te halen.
heb een ongelooflijke kater van gister maar heb toch even een filmpje gemaakt van zeer slechte kwaliteit met een grijs klinkend oud bandje in een walkman die al jaren stil ligt, om de eerste stappen naar een hele leuke module te laten zien.
ik gebruik hier de lfo enkel als gate signaal om te laten zien dat ie met een gate werkt :)
je kunt hier natuurlijk allerlei gekke dingen mee gaan doen...
hhm misschien een betere geluidsbron moeten gebruiken :P
ow en de record doet t ook met gate maar vond dat voor t testfilmpje niet echt nuttig om te laten zien
en het is natuurlijk gewoon opgenomen met de interne microfoon van mn fotocamera en de speaker is een roland cube gitaar dingetje
http://youtu.be/uTsSPL1zk58

Laatst gewijzigd:
wat ik sowieso ook ga aan passen is dat de drukschakelaar voor de record tegelijk bypass is zodat ie en opneemt en dat je ook via de output van de module hoort wat je opneemt... is wel zo makkelijk.
(en hoe krijg je een youtube filmpje in een frame?)

wat ik sowieso ook ga aan passen is dat de drukschakelaar voor de record tegelijk bypass is zodat ie en opneemt en dat je ook via de output van de module hoort wat je opneemt... is wel zo makkelijk.
(en hoe krijg je een youtube filmpje in een frame?)

Door de niet-verkorte link zonder https (dus juist http) te gebruiken:

Code:
http://www.youtube.com/watch?v=uTsSPL1zk58

DIK!

Ik zie er al een opgefokte wavetable/sampler osc in :P

Back