sample slice modular module

dat hangt ervan af of de clocksnelheid snel genoeg gelezen gaat worden of dat gaat lukken, vooralsnog ga ik me er op storten met realtime samplen in gedachte
edit: ow natuurlijk kan dat trouwens... moet alleen de cv circuit dan zo maken dat die te stemmen is.
En op de uiteindelijke module komt een los clock circuit om de chip van zn benodigde clock te voorzien. hiervoor zal ik een cv aanstuurbaar crystal moeten vinden die rond 819.2KHz uitspuugt

Laatst gewijzigd:
ze bestaan (VCXO) ... maar voor de test gebruik ik de isd1620 ipv de isd1420. De isd14B20 heeft ook deze mogelijkheid om zowel een extern crystal als interne clock te gebruiken. Daarnaast kan de isd14B20 kan ook met een weerstand de clock aanpassen.
dus zoals je ziet ben ik echt nog in de oriënterende fase!... oftewel veel technische uitwerkingen moeten tijdens het ontwerp en testproces langs komen... daarom kunnen tips en ideeen altijd leiden tot een leukere module :)

dit zou een goede vcxo zijn denk ik...
http://nl.farnell.com/linear-technology/ltc6990cs6-trmpbf/osc-vco-timerblox-6sot-23/dp/1848037RL

toch nog even wat zitten spelen met de input weerstanden. bij een te harde insturing begonnen de samples minder aangenaam te klinken, maar bij zachtere insturing hoor je dus die klik. Ik moet nog op zoek naar de meest ideale input volume en een hele korte attack op het uitgangsignaal als de gate open gaat. maar voor t slapen gaan nog 1 stukje arabische achtergrondmuziek :P

.. daarom kunnen tips en ideeen altijd leiden tot een leukere module :)

dus..
gate voor de record
trigger/gate voor play
CV gestuurde Pitch

Ik ben wel erg benieuwd naar dat slice gebeuren, zeker intern gesequenced op extern clock signaal. (ik heb veel divided kloksignalen liggen, met 3 delers voor mooie trioolen enz, zie fototje)
Maar ik kan me voorstellen dat dat echt da BOMB wordt. De eerder beschreven Simpler had ook zo iets, alleen simpler. Het kwam ook neer op dat de sample in stukjes op die EEPROM stond en dat die losse stukjes achter elkaar de hele sample vormden. Ieder stukje kwam overeen met een pinnetje van de chip, en als ze allemaal aan ground hingen werd die sample 'normaal' afgespeeld. Maar door sommige pinnetjes te onderbreken oid, dat deden die 14 schakelaartjes, kon je die sample kompleet vernachelen. Echte heel lo-fi en vet! Het toffe was dat je er wel alle controle over had door die schakelaartjes.

Enhe, die VCXO ziet er interessant uit, ga hem ook bestellen voor mijn Vellemankitje. Dat ik hem niet kon pitchen was de reden dat ik er niet meer naar gekeken heb.

Attachments

• klok3 front copy.jpg
    klok3 front copy.jpg
    37,5 KB · Bekeken: 62
dus..
gate voor de record
trigger/gate voor play
CV gestuurde Pitch
Zit er allemaal op :P behalve dat ik de trigger voor play minder nuttig vind dan de gate voor play omdat ie dan pas opnieuw getriggered kan worden na het einde van de sample of na een tweede trigger die de sample stopt dus twee snel achter elkaar komende triggers laten niet de sample twee keer spelen maar de eerste is voor play en de tweede is voor stop en de derde is dan weer voor play... beetje omslachtig.

12 midi poorten?

Nee, das nog uit de tijd dat ik geen mididingen had. Het waren allemaal din-sync poorten. Het zijn eigenlijk twee identieke deler klokken, met ieder een interne klok en een dinsync-ingang, en 5 dinsync uitgangen. eentje direct doorgelust van de ingang en daarnaast 2 paartjes dinsync uitgangen met 3 standen schakelaar om de kloksnelheden te halveren. Aangezien dinsync gewoon 24 pulsjes per tel zijn zijn deze gemakkelijk met CMOS chippie te delen, en het leek me gaaf om gewoon alle 'volgers' snel tempo te kunnen halveren/kwarteren, zeg maar.
In de praktijk gebruikte ik eigenlijk alleen 1 dinsync uitgang van de ene klok, om de ander klok te syncen. Wel super vet apparaat om de MS-20 aan te hangen, en de filters en envelopes allemaal hun eigen klok te geven. Zo maakte we eigenlijk altijd muziek hoef je niet over noten enzo na te denken. Inmiddels zijn beide dinsyncingangen vervangen voor colin faser's midi2din converter, werkt erg goed.

haha gaaf ding!
als je daar ook triolen mee kunt en wat AND/OR/NOR functies achter zet kun je hele vette dingen gaan doen :)
Ja dat zou het volgende apparaat moeten gaan worden, soort logische computer.
Beide klokken hebben wel een 'door 3 deel' stand, dus of 24 pulsen per tel (triolen) of 8 pulsen per tel, en dan nog alle halveringen.
Helaas ben ik met natuurkunde afgehaakt bij het AND/OR/NOR gebeuren maar het wordt hoog tijd om daar weer in te duiken. Die CMOS chipjes zijn wel super eenvoudig/basic maar kunnen heel vette dingen. Maarhe, ik zag dat Falafelbiels wel zo'n soort moduletje had gemaakt....?!

En gate voor play lijkt me inderdaad gaver om mee te spelen, strakker en beter stuurbaar. Maar met een trigger kun je makkelijker een loop creëren, met mijn trigger klok dan.

zegguhh,, ik wil niet echt bijdehand doen, maar is het niet handiger om iets te bouwen met een adc0804 , een flink ram geheugen, met batterij backup en een da converter?

veel meer mogelijkheden, en qua kosten volens mij ongeveer hetzelfde.

( je kan hem dan gelijk als bitcrusher gebruiken)

ik kan eventueel wel schema opzetjes leveren....

:koffie:

haha ja lekker bijdehand :P maar goed... ja als je een idee hebt! ik ben wel erg ver met mn uitwerking maar verbeteringen/aanpassingen/totaal over de kop gooien kan nooit kwaad... het gaat uiteindelijk om het eindresultaat en dat moet ten alle tijden een:
realtime sampler (dus niet uit een geheugen eerst inladen blabla)
realtime slicen op een clocksignaal
slices los van elkaar triggerbaar/gate

en dan ben ik tevreden

vervolg van de afdwaling in t draadje van mn lfo...
wat ik wil gaan maken is het volgende:
een realtime sampler voor in de modular.
de samples worden automatisch gesliced op het tempo van de clock.
hoe heb ik het in gedachte?
er is een chip (de isd1420) die meerdere samples kan verwerken tot een max van 20 sec. deze samples kun je volgens de datasheet triggeren door eigen poorten op de chip. Tijdens het opnemen wil ik met een 4017 chip door de samplebank lopen, hierdoor wordt 1 sample uitgesmeerd over meerdere samples die achter elkaar weer de hele sample vormen. Vervolgens kun je deze in stukjes weer terug spelen. hiervoor zal dan een ander sequence chipje ingebouwd moeten worden die ook op controleerbare random kan. En er komt een pitch control op.

ideeen en opmerkingen zijn welkom

ff aboo en erop

hebje geen pedaaltjes .. d8 yamaha die dat kunne slicen

haha ja lekker bijdehand :P maar goed... ja als je een idee hebt! ik ben wel erg ver met mn uitwerking maar verbeteringen/aanpassingen/totaal over de kop gooien kan nooit kwaad... het gaat uiteindelijk om het eindresultaat en dat moet ten alle tijden een:
realtime sampler (dus niet uit een geheugen eerst inladen blabla)
realtime slicen op een clocksignaal
slices los van elkaar triggerbaar/gate

en dan ben ik tevreden

ik zal van de week even wat opzetjes posten...:okdan:

ik ben overigens ook al eens in een grijs verleden met zo´n opname chip bezig geweest.
maar die bleek uiteindelijk niet goed bestand tegen lage clock speeds, en is overleden.

:mega:

Back