Groot Yamaha orgel op marktplaats !

John-V

Stamgast
Melding ;

Er staat een E-75 electone op marktplaats te koop.
Is die net als een E-70 te modificeren tot "CS-80" ? Of is dat weer een totaal ander orgel ?

Die zit in hetzelfde straatje als de E-70, maar laat het nogmaals duidelijk zijn:

Het ENIGE Yamaha orgel dat écht CS-80 technologie gebruikt is de GX-1, want ALLE andere orgels uit de CS-80 generatie gebruiken wavetables ipv VCO's. De rest van de keten is dan wel gelijkaardig aan een CS-80, maar je hebt simpelweg geen oscillatoren!

Waar wel nog CS-80 technologie in te vinden is, maar dan in monofone vorm, zijn enkele Yamaha monosynths en mono synthvoices uit sommige orgels.

Maar laat de droom dat er goedkope CS-80's in een ander kastje verborgen zijn maar varen, die zijn er niet.

Dat gezegd zijnde kan je nog best wel wat leuks doen als je zo'n orgel "unlocked" zodat je de envelopes en filters kan regelen. Ook zijn veel wavetables basis golfvormen, waardoor het resultaat nog behoorlijk synthachtig klinkt.

Maar met een E-75 kan je dus hetzelfde doen als een E-70 ? De E-75 ken ik eigenlijk niet.

Het unlocken van een 75 is wel veel moeilijker dan een 70, omdat hij nieuwer is en daardoor presetchips ipv weerstandsmatrices gebruikt. Je kan dus veel moeilijker de parameters "aftappen".

Met een weerstandsmatrix is het een eitje. Ik heb zo bv een Teisco presetsynth doodsimpel kunnen "unlocken".

Dat gezegd zijnde: als je er plaats voor hebt is een E-75 een heel degelijk orgel met een topklank waar erg sfeervolle klanken uit te halen zijn. Hij heeft met name nog wat meer koortjes en strijkertjes dan de 70, dus ongemod maakt hem dat voor sfeertracks nog leuker dan de 70.

Kijk, weer wat geleerd.

Heb er wel plaats voor, maar heb al een EX-1. Dan schiet ik er dus niets mee op. En die plaats wil ik enigzins vrijhouden voor het geval ik nog eens een FX-1 tegen het lijf loop voor een normale prijs. . .

Back