Het verleden laten rusten

bambamstudio

Certified MoogPro
In navolging van wat shappy1010 posten in de Commodore 64 thread:

Moet je het verleden laten rusten en gaan inversteren in nieuwe technieken, om die vervolgens niet te gaan gebruiken om het oude weer te doen herleven?

Denk aan de Voyager, de commodore 64 etc etc.

Of moet er gewoon nieuw leven geblazen worden in oude synths ed? ( hardware of software simulatie )

Een Voyager is wel een synth die wat meer biedt dan het origineel (misschien te weinig voor zijn prijs). Ben alleen van mening dat je zo'n ding onder zijn eigen naam, zonder verwijzing naar het origineel, op de markt moet zetten. Ik vind het een betoverend mooie bak en zou hem alleen al om zijn warme schoonheid al willen hebben.

Maar goed... innovatief... uh... ja, maar wat zou je dan willen zien? Nieuwe manieren van klankopewekking? Nieuwe filters? Veel uitgebreidere envelopes?

Iedere synth/fabrikant heeft wel zijn eigen unieke filters, routing-mogelijkheden, etc... is alles al niet een beetje gedaan? De uitvoering varieert alleen elke keer weer iets.

Zolang mensen een bepaalde emotionele waarde aan dingen hechten, zullen er altijd mensen zijn die het oude willen blijven 'voelen'.

Zelf ben ik nog niet zolang geleden met synth's begonnen. Al die oude synth's doen mij helemaal niks, geef mij maar de goedkopere en praktische software. En dan het liefsts software die geen oude synth nabootst. Ik wil graag vooruit! Ik houd erg van nieuwe ideeen.

Eigenlijk hebben materiele dingen nooit een emotionele waarde voor mij... uhm, alhoewel... m'n lego zal ik NOOIT weg doen! :D

Noem eens wat dingen, m.u.v. ding zaken zoals MIDI e.d. die ook al op alle kloons en VA's zitten, welke vooruit strevend zijn dan.

analoge simu's zijn er genoeg en klinken niet
de oude bakken mogen ze van mij in hun waarde laten,die blijven gewoon vet klinken
vernieuwende soft zoals reaktor enzo is wel interesant
verder weet ik het eigenlijk niet

Die zijn er niet veel... voor zover ik weet. (ik weet nog niet zoveel :)) Dat is het probleem... Ze blijven bij al het oude hangen. Maar dat is wat muzikanten graag willen denk ik...

Opzich komt alles op hetzelfde neer. Je haalt het geluid door een maffe formule en er komt een ander geluid uit. Leuk....
Zo zal het ook altijd blijven denk ik.... Er zijn wel van die apparaten die je op je hoofd zet en dan zorgen je hersen golven voor een random golf... maarja... daar zie ik het nut allemaal niet van in.

Misschien ligt het wel aan de muziekstijlen die er zijn.... ze lijken allemaal erg op elkaar. Muziekintrumenten hoeven dus helemaal niet te veranderen. Of is het juist andersom? Of misschien ligt het aan onze westerse cultuur....

Origineel geplaatst door Svart Rose
..Ze blijven bij al het oude hangen. Maar dat is wat muzikanten graag willen denk ik...

Idd, fabrikanten kijken toch wel naar de zgn. 'vraag' van de gebruikers. (dat ze daar niet altijd iets mee doen totdaaraantoe..). Voor hun geldt: zolang 't verkoopt, waarom dan (te) moeilijk doen?? Okee, dit gaat niet altijd op, maar verklaart wel veel "rip-offs".
En opzich kan ik er wel mee leven.
Willen de meesten eigenlijk wel echt iets vernieuwends, gezien de liefde voor [ouwe] analoge bakken??

Tsja, in softsynths word de een na de andere klassieker nagebouwd met wisselende resultaten.
Wat zal het zijn, gebrek aan inspiratie, het uitbuiten van de mythe rond de apparaten of gewoon de kracht van die apparaten konden nog een keer gebruiken. Het zal een combinatie zijn.

Eigenlijk is het maar net wat je er mee wilt doen. Zelf vind ik het wel OK want dan kun je zonder die apparatuur te hebben toch de indruk krijgen wat er allemaal mee mogelijk is.

Qua hardware gaat het allemaal nog steeds in sneltrein vaart. De wet van Moore gaat nog steeds op. Er zitten al 120 Miljoen transistoren op de PIV chip. (tegen 45.000 op de eerste Intel CPU) En de DSP's gaan in gelijke tred mee.

Maar ook het bouwen van analoge bakken kan zoveel verbeterd worden. Discrete componenten die door lasers gecalibreerd worden en met materialen worden uitgerust die de karakteristieken zoveel meer verbeteren. De innovatie van elektronische schakelingen die nog steeds zwaar meeteld. Vandaar ook m'n opmerking dat ik de huidige analoge VCO's gewoon beter vind klinken omdat die strakker klinken.
De samenwerking met digitale onderdelen zoals een VLSI toepassingen waarbij je een 'lege' digitale controller zo kan programmeren zodat je met een paar DA/DA's kunt koppelen aan een analoge synth.
Wat dat betreft kunnen er weer zat dingen aangepakt worden. Bijv de Matrix 12 of Chroma die toen te duur waren om te ontwikkelen en aan te bieden aan het grote publiek maakt nu veel meer kans nu.
Digitaal te patchen modulars zijn gewoon mogelijk. (klinkt eng maar valt wel mee) En dan de aansturing mbv een computer. En het zal dan nog wel betaalbaar blijven. Of dat je lekker met je kabels aan het spelen bent en dan op 'save' drukt en die kabels niets meer doen verder. Da's gewoon handig lijkt me.

Ik weet dat veel van jullie weg zijn van de oude analoge synthesizers, mij doet het persoonlijk allemaal niet zoveel. Ik vind een moog geluidje ofzo wel leuk, maar aangezien ik geen dance muziek maak ofzo geef ik er niet veel om, geef mij maar een goeie piano sound, orgels of mooie strings daar heb ik meer aan als sessie muzikant. En dan moet je het toch vaak zoeken in de nieuwste synths, vandaar dat ik erg blij ben met mijn S90!

Maar om toch even in te haken op de discussie, toen ik nog een pubertje was, was was ik helemaal weg van Vangelis, een buurman van me had toen een SY99, en ik was helemaal verliefd op die synth vanwege de mooie synthsounds. Inmiddels 10 jaar verder ofzo, zag ik een half jaartje geleden een advertentie van een SY99, een 2dehandsje bij populiers, voor een paar honderd euro ofzo ik dacht SHIT! hebben!!! Toen ben ik er heen gereden en er achter gaan zitten, ...alsof ik een ouwe soundblaster zat te spelen, vond het voor geen meter meer klinken. En dat bedoel ik met het verleden laten rusten.

De goede dingen uit het verleden blijven hun waarde behouden en zijn tijdloos.

Maar werken met oude bakken zegt niets over hoe vooruitstrevend je muziek is.

Er zijn mensen die met oude bakken super futurischtische muziek in elkaar zetten en er zijn mensen die met de nieuwste softsynth supersaaie 13 in een dozijn muziek maken.

Persoonlijk doen softsynths me helemaal niets. Een beetje met je muis of met een plastic controller knopjes van een virtuele synth bedienen is niet mijn idee van muziek maken. Maar dat is weer een heel andere discussie........

Wauuh, ik wist niet dat er mensen bestonden die ouwe synths helemaal niks vinden.
Potverdikkem dat zal wel iets zijn wat ik nooit zal begrijpen. Voor de mensen die alleen nog met software hebben gewerkt, zouden ze voor de grap eens een bezoekje moeten brengen aan 1 of andere studio vol met vintage bakken.
Als ze die dan ruiken, voelen, bespelen en tweaken begrijpen ze de echte syntfreaks waarschijnlijk wel.

En inderdaad wat al gezegd is, kan je ook moderne muziek met oude synths maken.
Sterker nog, 9 van de 10 synths die nu uitkomen proberen die ouwe dingen zo goed mogelijk te imiteren.
Van mij hoeven de fabrikanten geen moeite te doen om nog iets nieuws te bedenken.
Er zijn echt al veelste veel mogelijkheden. En elk geluid wat je wil kan al gemaakt worden.
We zitten niet te wachten op weer wat nieuws. Kan me niet voorstellen dat die een betere/uniekere sound zullen hebben.

Is er op accoustisch gebied eigelijk veel vernieuwing?

Origineel geplaatst door shappy1010
Maar om toch even in te haken op de discussie, toen ik nog een pubertje was, was was ik helemaal weg van Vangelis, een buurman van me had toen een SY99, en ik was helemaal verliefd op die synth vanwege de mooie synthsounds. Inmiddels 10 jaar verder ofzo, zag ik een half jaartje geleden een advertentie van een SY99, een 2dehandsje bij populiers, voor een paar honderd euro ofzo ik dacht SHIT! hebben!!! Toen ben ik er heen gereden en er achter gaan zitten, ...alsof ik een ouwe soundblaster zat te spelen, vond het voor geen meter meer klinken. En dat bedoel ik met het verleden laten rusten.
Wat! SY99 afkraken? Pffffff..... ;)

Maar als sessiebak zijn er betere alternatieven maar als FM bak past hij prima in de studio hoor.

Origineel geplaatst door sander
Wauuh, ik wist niet dat er mensen bestonden die ouwe synths helemaal niks vinden.
Potverdikkem dat zal wel iets zijn wat ik nooit zal begrijpen. Voor de mensen die alleen nog met software hebben gewerkt, zouden ze voor de grap eens een bezoekje moeten brengen aan 1 of andere studio vol met vintage bakken.
Als ze die dan ruiken, voelen, bespelen en tweaken begrijpen ze de echte syntfreaks waarschijnlijk wel.

Is goed. Wanneer kom je me halen? :)

Origineel geplaatst door fuse
Wat! SY99 afkraken? Pffffff..... ;)

Maar als sessiebak zijn er betere alternatieven maar als FM bak past hij prima in de studio hoor.

Oops zie hem nu in je gearlist staan! :stupid

Maar op 1 of andere manier wordt alles tegenwoordig steeds beter, maar toch zijn er velen die dingen uit het verleden toch prefereren. Het is vaak gewoon de simpelheid, het hoeft allemaal niet zo perfect enzo te zijn. Al die fabrikanten, etc die elke keer weer wat nieuws verzinnen terwijl het ouwe nog prima voldoet. In eerste instantie natuurlijk alleen maar om het geld.

Neem nauw al die overbodige luxe van tegenwoordig. Het is wel leuk hoor, maar met dat ouwe spul had je even veel of meer plezier.

Spelletjes gaan er straks als een film uitzien, nauw boeiend. Geef mij dan maar gewoon een leuk 8 bit spel.
Al is het spel leuk, kunnen mij de graphics gestolen worden.

Net zoals die ovebodige onzin dat straks iedereen een thuis bioscoop moet hebben met superieur geluid wat je aan elke kant van de kamer hoort. Nauw geweldgh hoor. Een goeie film op VHS op een mono tv is ook prima.

Zo ben ik er ook meegekapt om elk jaar een nieuwe processor en moederbord te kopen. M'n Celeron1000 en Abit BH6 kunnen nog wel een paar jaar mee.

Sander houdt gewoon van simpel en degelijk :)

Origineel geplaatst door Svart Rose
Beeld bij de mzuek wordt steeds belangrijker. Daar zal steeds meer mee gedaan worden denk ik.

Het begrip Music Television is nog maar een jaar of 20 oud en kijk nu eens naar hoe clips de hedendaagse (pop)muziekbusiness beinvloeden, goede ontwikkeling?

Verder denk ik dat qua instrumenten/techniek we altijd in grote lussen terugkeren naar oudere generaties, Moog, Gibson/Fender + hun invloed op de hele gitaarbouw, piano's zijn al een tijdje niet meer hip en nieuw maar lopen nog als warme appeltaart! Over dertig jaar zijn hedendaagse toys weer in en over veertig weer uit, etc. It's human nature!

Een mooie ontwikkeling van oa. digitalisering van de planeet is natuurlijk het conserveren en het feit dat over tien jaar iedereen ALLES kan op zijn computer, leuk of akelig, you tell me???

Alexander

(Read Bukowski and keep life simple...)

Potverdikkem dat zal wel iets zijn wat ik nooit zal begrijpen.

Wauuh, wist je dat er ook nog mensen zijn die helemaal niet van dance muziek houden!

Voor de mensen die alleen nog met software hebben gewerkt, zouden ze voor de grap eens een bezoekje moeten brengen aan 1 of andere studio vol met vintage bakken.
[/B]

Wie heeft het over software, ik heb helemaal geen software, alleen hardware

Al die echte synthfreaks moeten dan ook maar eens in een software studio komen kijken hoe makkelijk en snel alles gaat.
Dat je die rotklussen zoals het bewaren van patches en weet ik het al niet aan die computer over kan laten met een simpel CTRL+S commando. En binnen een paar tellen toegang hebt tot miljoenen mogelijkheden om muziek te maken.

En binnen een paar tellen toegang hebt tot miljoenen mogelijkheden om muziek te maken.

tja, en dan? kun je dagen klooien met sounds van anderen...
Ieder geluidje wat ik voor de moderne computertijd gebruikte was van mij. Zat ik dagen te klooien voor een bepaalde sound...Nu klik je gewoon even...Ik werd er zelf dus gewoon lui van.
Is naar mijn idee een heel ander soort creativiteit.

Wat mis ik? Beheersing van je instrument. Duurt jaren voor je een instrument beheerst. Nu, in diezelfde tijd heb je al honderden softsynths 'gebruikt'... maar geeneen tot in de finesses in je vingers.

Dit is geen kritiek op de softsynth als zodanig, maar op de manier zoals ze in de weggooi maatschappij gebruikt worden en vervangbaar zijn door ladingen ander softsynths.

Maar ja ieder zijn ding...

Back