Cubase: Swing in MonoDelay

Dr van Lansberg

Gepokt en gemazeld
Waarde medemuzikant,

Ik ben met een track bezig waarin ik op bepaalde sporen behoorlijk swing meegeef. Nu wil ik op één van die sporen ook een delay meegeven. Ik vraag me af of aan die delay eveneens swing meegegeven kan worden. Ik gebruik de Nexus op dat spoor. Met de Nexus zelf lijkt het in elk geval niet te kunnen. Als ik de standaard MonoDelay van Cubase kies, lijk die mogelijk daar evenmin aanwezig te zijn.

Mijn vraag is of ik ergens overheen kijk? Zo nee, bij welke delay plug-in kan ik wel swing meegeven?

Wees gegroet.

Ik weet even niet zo hoe dat zou kunnen. Ik heb op het betreffende spoor een quantizer gezet met 69% swing. De delay gaat in 16-en. Ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe ik dit met automation kan oplossen...

EDIT: Of zou je een apart effect spoor kunnen aanmaken voor de delay en die ook quantizen?

EDIT 2: Zie al dat dat niet gaat.

Als je de swing nu op een spoor met midi-noten toepast, kan je misschien een midi plugin voor delay/echo gebruiken en het resultaat van beide in een nieuw spoor opnemen (ook als midi). Vervolgens kan je daar dan de swing op zetten misschien?

Het klinkt natuurlijk wel anders dan een echte delay plugin, en een voorwaarde is dan wel dat je synthesizer genoeg polyfonie heeft, zodat de delay geen stemmen 'steelt' van de oorspronkelijke noten.

Laatst gewijzigd:
Of twee delays, eentje voor de achtste noten en eentje voor de zestienden die het zelfde is als die voor de achtste noten, maar dan dan een x aantal miliseconden later en iets zachter? (hopelijk snap je wat ik bedoel :) ) (ervanuitgaande dat je 16e noten swingt)

Zolang de delay maar overlapt maakt het natuurlijk niet uit. Als iedere tussenstap swing heeft en je delay valt op hele stappen dan klopt het sowieso altijd.

Ik weet even niet zo hoe dat zou kunnen. Ik heb op het betreffende spoor een quantizer gezet met 69% swing. De delay gaat in 16-en. Ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe ik dit met automation kan oplossen..

Je kan, in Cubase, onder elk spoor een automationspoor zetten. Hier kan je volume, pan, sends etc. mee regelen. En dus ook de delaytijd van MonoDelay.
Voor een goede swing de bpm sync natuurlijk uitschakelen.

Sync uit en bpm wat langzamer of sneller dan track bpm geeft al duw, is uiteraard geen swing, maar werkt ook.

Als je de swing nu op een spoor met midi-noten toepast, kan je misschien een midi plugin voor delay/echo gebruiken en het resultaat van beide in een nieuw spoor opnemen (ook als midi). Vervolgens kan je daar dan de swing op zetten misschien?

Het klinkt natuurlijk wel anders dan een echte delay plugin, en een voorwaarde is dan wel dat je synthesizer genoeg polyfonie heeft, zodat de delay geen stemmen 'steelt' van de oorspronkelijke noten.

Of twee delays, eentje voor de achtste noten en eentje voor de zestienden die het zelfde is als die voor de achtste noten, maar dan dan een x aantal miliseconden later en iets zachter? (hopelijk snap je wat ik bedoel :) ) (ervanuitgaande dat je 16e noten swingt)

Zolang de delay maar overlapt maakt het natuurlijk niet uit. Als iedere tussenstap swing heeft en je delay valt op hele stappen dan klopt het sowieso altijd.

Je kan, in Cubase, onder elk spoor een automationspoor zetten. Hier kan je volume, pan, sends etc. mee regelen. En dus ook de delaytijd van MonoDelay.
Voor een goede swing de bpm sync natuurlijk uitschakelen.

Sync uit en bpm wat langzamer of sneller dan track bpm geeft al duw, is uiteraard geen swing, maar werkt ook.

Heren, dank allen voor het meedenken en excuses voor de vertraging in de reactie. Ik realiseer me dat ik een redelijk relevant stuk informatie nog niet heb gedeeld. De delay loopt op 1/8 dotted. En volgens mij betekent dit dat er helemaal geen oplossing mogelijk is, ook niet met automation. De "geswingende" noten worden in de delay namelijk op een andere plek gezet. Dus in principe krijgen ze natuurlijk per definitie de juiste swing mee, maar door het dotted patroon op de verkeerde plek gezet.

Zoiets? Of zie ik nog steeds iets over het hoofd?

Je zou er eigenlijk even een tekening bij moeten maken. Maar ik vermoed dat jouw probleem is:

Zonder swing:
Code:
orig A...B...C...D...
echo ..a...b...c...d.
totl A.a.B.b.C.c.D.d.
De echo's vallen ritmisch lekker in het midden op plekken waar je ook gewone noten verwacht

Met swing:
Code:
orig A....B..C....D..
echo ..a....b..c....d
totl A.a..B.bC.c..D.d
De echo's en de noten gaan raar clusteren aangezien de echoende noten nu vallen op de plek waar geen noot meer is maar net er voor.

Naar mijn idee moet je dus je echolengte zo aanpassen dat die in het zelfde patroon valt als je swing. Dus de echolengte wordt A-->C of een gelijkwaardige interval zodat ze echo van de geswingde B op de geswingde D valt.

Thanks voor je feedback Bikkel. Ik snap denk ik waar je heen wilt, maar ik weet nog steeds niet of dat ook voor dotted delay werkt met swing. Ik heb inderdaad even een plaatje bijgevoegd (dat praat inderdaad een stuk gemakkelijker :D). De rode noten zijn hierin de bron en de paarse de delayed noten. Wat je nu ziet is dat alle noten dezelfde delay krijgen, namelijk 1/8 dotted. Daarmee schuiven ze allemaal 3/8 op. De delayed noot wordt dus ook 3/8 opgeschoven en valt nu op een plek die geen swing moet hebben, zie 4e tel eerste maat.

De lengte van de delay aanpassen werkt dan slechts bij een feedback van 0 (dus 1 echo). Daarna gaat het ook mis omdat de delay dan te vroeg wordt gespeeld...

Attachments

• Swing delay.jpg
    Swing delay.jpg
    60,6 KB · Bekeken: 105
Wat je misschien ook kunt doen, is op het spoor waar je die delay gaat toepassen, eerst de swing weghalen, vervolgens je delay erop zetten, dan het spoor omzetten naar audio en vervolgens de swing op de audio loslaten.
Of je neemt puur de delay (wet signal) op (dus zonder swing) op een ander spoor en laat daarna de swing weer los op het originele spoor en vervolgens ook op het spoor van de zojuist opgenomen delay.
Het enige waar je mee te maken kunt krijgen is timestretching , omdat de swing op audio losgelaten wordt.

Dat zou ik idd nog kunnen proberen. Heeft niet mijn voorkeur omdat ik nog wel eens wat wijzigingen wil aanbrengen in mijn tracks. Maar ik kan het wel proberen als laatste spoor.

Dank voor je tip. Top! :okdan:

Wat je misschien ook kunt doen, is op het spoor waar je die delay gaat toepassen, eerst de swing weghalen, vervolgens je delay erop zetten, dan het spoor omzetten naar audio en vervolgens de swing op de audio loslaten.
Of je neemt puur de delay (wet signal) op (dus zonder swing) op een ander spoor en laat daarna de swing weer los op het originele spoor en vervolgens ook op het spoor van de zojuist opgenomen delay.
Het enige waar je mee te maken kunt krijgen is timestretching , omdat de swing op audio losgelaten wordt.

cool 8)

Back