Gaarne advies bij studio

youron

Ingeburgerd
Hallo!

Ik ben op dit moment bezig met het inrichten van mijn slaapkamer studio. Deze ruimte is pakweg 3 x 4,5.

Plattegrond van de kamer:

Wat mij het slimste lijkt, is om het studiomeubel voor het raam te zetten, met een afstand(je) tussen de muur/raam en het meubel. Ik vraag mij dan nog af, geeft het raam dan nog problemen qua akoestiek. Ik ben al van plan om er (dikke) gordijnen voor te hangen.
]

http://s10.postimg.org/svzj4gndl/Schermafbeelding_2013_05_11_om_14_53_20.png[/img]

Ten 2e, ik ben van plan om ook de akoestiek aan te pakken. Ik wilde eerst een Aurelex pakket (a 209 euro) te bestellen. Echter, nu lijkt het mij beter om zelf akoestische panelen te maken met Rockwool. Is dit slim?

Gaarne krijg ik een advies van jullie!

Bedankt, Your-On!

Hou er rekening mee dat het niet prettig is om voor het raam te zitten en tegen een pc scherm aan te moeten kijken. Om die reden heb ik de situatie bij mij thuis (geen studio) omgegooid. Ik vond het erg vermoeiend om tegen het licht in te moeten kijken naar een pc scherm.

Of je moet natuurlijk permanent met de ramen afdekken met 1 of andere zonwering dan heb je er natuurlijk geen last van.

Paul

Hou er rekening mee dat het niet prettig is om voor het raam te zitten en tegen een pc scherm aan te moeten kijken. Om die reden heb ik de situatie bij mij thuis (geen studio) omgegooid. Ik vond het erg vermoeiend om tegen het licht in te moeten kijken naar een pc scherm.

Of je moet natuurlijk permanent met de ramen afdekken met 1 of andere zonwering dan heb je er natuurlijk geen last van.

Paul

Bedankt! Ik heb op dit moment al luxaflex hangen en gordijnen, maar er komen nog nieuwere dikkere gordijnen. Hier heb ik nu ook geen last van.

Waarom gebruik je geen steenwol ipv dure auralex? Je bureau zou ik in ieder geval niet strak tegen de muur aanzetten. Ik zou je monitors los van je bureau plaatsen op stands of zuiltjes die gevuld zijn met zand. Je kan dat afveren met agglomer schuim om je resonantiefrequentie te verlagen (waar je dus massa voor nodig hebt). Ik zou niet beginnen met gordijnen en dat soort dingen, dat spul dempt niet lineair. Mocht je aan het einde van de rit nog wat last hebben van flutter, dan zou je nog gordijnen kunnen gebruiken.

Waarom gebruik je geen steenwol ipv dure auralex? Je bureau zou ik in ieder geval niet strak tegen de muur aanzetten. Ik zou je monitors los van je bureau plaatsen op stands of zuiltjes die gevuld zijn met zand. Je kan dat afveren met agglomer schuim om je resonantiefrequentie te verlagen (waar je dus massa voor nodig hebt). Ik zou niet beginnen met gordijnen en dat soort dingen, dat spul dempt niet lineair. Mocht je aan het einde van de rit nog wat last hebben van flutter, dan zou je nog gordijnen kunnen gebruiken.

Bedankt voor je advies!
Zoals ik al aangaf ga ik ook steenwool, rockwool dus, gebruiken en geen auralex. Wat mijn eigen idee is dat ik mijn monitors plaats op het meubel tezamen met mopads. Kan ik het raam dan onbedekt laten, ipv het gebruiken van gordijnen?

Ah sorry, overheen gelezen van die steenwol...

Ik zou afraden om je speakers op het bureau te zetten, dat ontkoppelt slecht over het algemeen. Toen ik mijn speakers op zelf gebouwde zuiltjes zette (volgegoten met zand) viel mij een veel strakkere laag weergave op (als ik het even zo mag uitdrukken). Daarbij komt nog eens dat wanneer je ze te dicht tegen de muur aan zet dat het ongunstig is voor het geluid. Die zuiltjes wegen ongeveer 30kg en staan op agglomer schuim, wat daardoor ongeveer 10% inveert. Dit zorgt voor een resonantiefrequentie van ergens onder de 15hz, wat dus onhoorbaar is. Zo zijn je speakers écht ontkoppeld en dat ga je merken...

Ik zou kaders maken met steenwol erin en daar de spiegelbronnen mee aanpakken (geometrische akoestiek). Dat beteken links en rechts van je, maar ook boven en achter je. Voor het raam (achter je beeldscherm) zou je een paneel met steenwol kunnen maken op een statief. Welke plekke dan precies? Neem een vriend of vriendin die je even helpt... Je gaat op je luister positie zitten (ik neem aan dat je weet hoe je de sweetspot moet bepalen d.m.v. gelijkbenige driekhoek en de tweeter op oorhoogte) en je laat je bekende met de spiegel over de muur schuiven. Wanneer je via de spiegel je speaker in het zicht hebt, dan heb je de plaats gevonden waar je absorber komt te hangen. En oh ja, die absorbers hang je het best zo'n 10cm van de muur.

Als je al die dingen gedaan hebt moet je je ruimte eens gaan meten met bijvoorbeeld een behringer ECM8000. Dan kan je zien waar er nog probleemgebieden zitten... vermoedelijk zitten die ergens onder de 500hz en daar kan je niet heel veel meer aan doen in jouw ruimte (of je moet een plafond maken van steenwol of voldoende basstraps, maar daar hbe je niet zoveel ruimte voor). De problemen in het hoog zijn dan nog makkelijk aan te passen door bewuste plaatsing van wat reflecterende of absorberende materialen.

Bedankt, alweer!

Ik heb inderdaad nog zuitjes, want daar staan mijn speakers nu op. De befaamde spiegeltruc kende ik al, maar als nog bedankt!

Ik ga denk ik ook nog 2 basstraps maken, daar heb ik dan nog wel ruimte voor.

Je had helemaal gelijk! Ik heb het nu even aangepast naar een hoogte van 13,5 cm boven mijn werkblad.

Het ziet er mij nog hoog uit; maar misschien ben jij wel een stuk groter dan mij ;)

Nu is het toch echt wel goed voor mij hoor! Ik heb het net nog even getest. Ik ben nu 1,78m, maar ik ben nog in de groei! ;) Haha

ik heb de afgelopen weken toevallig ook mijn studio(tje) onder handen genomen. Ruimte is 3x3 en dus niet optimaal voor een studioruimte, maar ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben met het resultaat !

Ik produceer puur voor de hobby, dus perfect hoeft het niet te zijn, wel werkbaar. Waar ik eerst helemaal moe werd van het gekletter en gedreun door de grote hoeveelheid resonantie, moet ik zeggen dat ik nu toch een redelijk rustig geluid heb.

Ik heb mijn bureau ongeveer 10 cm van een muur af, waar ik dan links over de gehele breedte raam en ene deur naar het balkon heb. Die zet ik wanneer mogelijk open, kan de bass lekker buiten spelen.

Daarnaast heb ik 3 panelen gemaakt die ik heb opgevuld met foam van de thomann, tegen resonantie van hoge tonen. De monitoren heb ik op palen gezet. Ik heb voor onder en boven twee platen mdf verlijmd, waarvan steeds een met een gat van 10 cm. Daartussen een stuk riolering van pvc, en die helemaal opgevuld met zand. Paar mopadjes erop en aan beide kanten 2 grote cornertraps erachter, en ik moet zeggen werkt prima zo.

Ik had mijn monitoren eerst ook op het meubel, en ik kan dat niet aanraden. Het hele bureau (en ik heb hier een zeer zwaar bureau van massief eiken) gaat als een soort klankkast dienst doen. Alles trilt erdoor mee, en doordat je bureau uiteraard in contact staat met van alles en nog wat, geeft het de trillingen vrolijk door.

bijgaand een fotootje. Hoop dat je er wat aan hebt.

groetjes,

jeroen

Attachments

• studio.jpg
    studio.jpg
    45,6 KB · Bekeken: 196
ik heb de afgelopen weken toevallig ook mijn studio(tje) onder handen genomen. Ruimte is 3x3 en dus niet optimaal voor een studioruimte, maar ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben met het resultaat !

Ik produceer puur voor de hobby, dus perfect hoeft het niet te zijn, wel werkbaar. Waar ik eerst helemaal moe werd van het gekletter en gedreun door de grote hoeveelheid resonantie, moet ik zeggen dat ik nu toch een redelijk rustig geluid heb.

Ik heb mijn bureau ongeveer 10 cm van een muur af, waar ik dan links over de gehele breedte raam en ene deur naar het balkon heb. Die zet ik wanneer mogelijk open, kan de bass lekker buiten spelen.

Daarnaast heb ik 3 panelen gemaakt die ik heb opgevuld met foam van de thomann, tegen resonantie van hoge tonen. De monitoren heb ik op palen gezet. Ik heb voor onder en boven twee platen mdf verlijmd, waarvan steeds een met een gat van 10 cm. Daartussen een stuk riolering van pvc, en die helemaal opgevuld met zand. Paar mopadjes erop en aan beide kanten 2 grote cornertraps erachter, en ik moet zeggen werkt prima zo.

Ik had mijn monitoren eerst ook op het meubel, en ik kan dat niet aanraden. Het hele bureau (en ik heb hier een zeer zwaar bureau van massief eiken) gaat als een soort klankkast dienst doen. Alles trilt erdoor mee, en doordat je bureau uiteraard in contact staat met van alles en nog wat, geeft het de trillingen vrolijk door.

groetjes,

jeroen

Bedankt, hier heb ik zeker iets aan! Toevallig, we hebben dezelfde bureaustoel (Ikea ;) ) en dezelfde monitoren. Had je toen ook al de mopads, toen de monitoren op je bureau stonden?

Bedankt, hier heb ik zeker iets aan! Toevallig, we hebben dezelfde bureaustoel (Ikea ;) ) en dezelfde monitoren. Had je toen ook al de mopads, toen de monitoren op je bureau stonden?

Ik had die mopads toen inderdaad nog niet. Uiteraard wel eerst even geprobeerd toen ik ze binnen had, maar losstaand klinken ze echt veel beter. Bijkomend voordeel is dat je speakers dan verder uit elkaar staan, wat in ieder geval hier het stereobeeld ten goede kwam.

Voor een kleine ruimte trouwens nog een tip; Stop je bassreflex poorten vol met bv een sok. Die Alesis geven in kleine ruimten redelijk veel bass, en dat kan redelijk hinderlijk zijn. Je moet even in de handleiding kijken. Daar staat precies hoe en wat. Je kunt onder bepaalde omstandigheden 1 gat per monitor dichten, of 2.

En die stoel.. tja.. Kost in vergelijking met luxe bureaustoelen niet veel, maar zit als een koningkje :)

Ik had die mopads toen inderdaad nog niet. Uiteraard wel eerst even geprobeerd toen ik ze binnen had, maar losstaand klinken ze echt veel beter. Bijkomend voordeel is dat je speakers dan verder uit elkaar staan, wat in ieder geval hier het stereobeeld ten goede kwam.

Voor een kleine ruimte trouwens nog een tip; Stop je bassreflex poorten vol met bv een sok. Die Alesis geven in kleine ruimten redelijk veel bass, en dat kan redelijk hinderlijk zijn. Je moet even in de handleiding kijken. Daar staat precies hoe en wat. Je kunt onder bepaalde omstandigheden 1 gat per monitor dichten, of 2.

En die stoel.. tja.. Kost in vergelijking met luxe bureaustoelen niet veel, maar zit als een koningkje :)

Dan ga ik ze op stands zetten! Ik wil die Alesis sowieso vervangen, zij bevallen me toch niet helemaal. Althans, ik denk dat ik ze niet ga vervangen, maar een nieuw paar erbij kopen en deze dan als extra referentie.

of het in orde is weet ik niet, wat ik wel weet is dat het vele malen beter klinkt dan in de vorige situatie.

Daarnaast speel ik mijn tracks ook wel eens af bij een maat die het voor zijn boterham doet, en wel een degelijke studio heeft. Klinkt daar allemaal prima

Tips over hoe ik de opstelling (binnen de mogelijkheden van de ruimte ) kan verbeteren zijn altijd welkom!

groetjes,

jeroen

staan je boxen niet er ver uit elkaar? lijkt alsof nu het stereobeeld niet meer zal kloppen en je een gat hebt in het midden kan ervaren. afluisteren moet je sowieso nu een flink stuk met je stoel van het werkblad af doen lijkt het erop. maar foto zegt niet alles..is ook vervormend..

staan je boxen niet er ver uit elkaar? lijkt alsof nu het stereobeeld niet meer zal kloppen en je een gat hebt in het midden kan ervaren. afluisteren moet je sowieso nu een flink stuk met je stoel van het werkblad af doen lijkt het erop. maar foto zegt niet alles..is ook vervormend..

afstand van de speakers onderling is ongeveer gelijk aan afstand van beide speakers tot aan mij, en de tweeters staan op de oortjes gericht. Geluid komt "uit het beeldscherm" en niet meer links en rechts apart, wat ik dus eerst wel heel duidelijk had

de foto vertekend inderdaad wel wat, genomen met een iphone vanuit een rare hoek.

Back