Subbass creëren

Rootical

Stamgast
Hoe creëer je het beste een lage subbass vanuit een monotone synth sample.
een basscut op 20 tot 30 hz en een goede instelling van de ADSR is één.

De bass zelf heeft nu alleen nog een modificatie nodig om het voller en dikker te maken, welke filters zou je hiervoor gebruiken? hier loop ik zelf een beetje op vast.

Bassen in de regio 20 en 30Hz moet je niet willen in je muziek, het is niet hoorbaar en bovendien zitten ze daardoor alleen maar in de weg. Ikzelf vind 40 Hz al irritant en dat is nota bene al één octaaf hoger!

Bassen in de regio 20 en 30Hz moet je niet willen in je muziek, het is niet hoorbaar en bovendien zitten ze daardoor alleen maar in de weg. Ikzelf vind 40 Hz al irritant en dat is nota bene al één octaaf hoger!

tracks die ik wil bouwen zijn in eerste instantie niet bedoeld voor een thuis hifi set maar voor m'n eigen soundsystem waarin laag sowiezo een eigen geluid heeft omdat de defenitie daar nadrukkelijk op gelegd word.

maar bedankt voor de tips mannen, ga die oude topic 's op m'n gemak doorlezen. :okdan:

Ik neem even aan dat je met je 'eigen soundsysteem' PA speakers bedoelt voor feesten. Op die plekken wil je juist niet frequenties hebben in die regio... je zit echt te laag waar dan ook.

Ik neem even aan dat je met je 'eigen soundsysteem' PA speakers bedoelt voor feesten. Op die plekken wil je juist niet frequenties hebben in die regio... je zit echt te laag waar dan ook.

Dit is niet het soort pa wat jij wss voor ogen hebt.

Ik blijf bij mijn standpunt, tenzij het PA systeem in de buitenlucht staat en daar de muziek gedraaid wordt.

Misschien letterlijk met een Octaver een octaaf eronder plakken, of met zo'n SPL Vitaliser apparaat een laag ontieglijk laag laag toevoegen :P Wil ook wel helpen om je speakers te laten wapperen

Voor doeleinden van de TS is 30Hz en evt 25Hz zeer wenselijk. Het betreft Reggae/Dub soundsystems en is iets totaal anders dan PA's. Je hebt te maken met een aantal scoops met 18"of 21" woofers. Ik denk dat wanneer CoA zich even verdiept in wat een 'Soundsystem' is hij zijn standpunt even moet bijstellen. In dit genre zijn deze freqs zelfs essentieel.Hier begint ook meteen het lastige van het mixen van dit genre.

Voor je sublaag moet gewoon een goede synth gebruiken die zowel het vette als de definitie in zich heeft. Geen apparaten als vitalisers etc gebruiken. De meeste 'Soundsystems' zijn mono en dan wil je geen fase toestanden hebben.

Dammit, dat is echt wreed dubcreator!

Denk wel zorgen dat je constant een aansteker bij je hebt, je joint is zo uitgeblazen natuurlijk door al dat subgeweld! :D

Klopt... je broekspijpen wapperen, je scrotum schudt en ik heb het al meegemaakt dat je de freq van het laag in je stem krijgt wanneer je praat.
Een gewone club PA is hierbij vergeleken een ghettoblaster

Voor doeleinden van de TS is 30Hz en evt 25Hz zeer wenselijk. Het betreft Reggae/Dub soundsystems en is iets totaal anders dan PA's. Je hebt te maken met een aantal scoops met 18"of 21" woofers. Ik denk dat wanneer CoA zich even verdiept in wat een 'Soundsystem' is hij zijn standpunt even moet bijstellen. In dit genre zijn deze freqs zelfs essentieel.Hier begint ook meteen het lastige van het mixen van dit genre.

Voor je sublaag moet gewoon een goede synth gebruiken die zowel het vette als de definitie in zich heeft. Geen apparaten als vitalisers etc gebruiken. De meeste 'Soundsystems' zijn mono en dan wil je geen fase toestanden hebben.

Leg het me even uit dan... waar komen dit soort frequenties dan tot hun recht?

Ik zou niet per definitie 30 of 20 hertz uit je muziek halen.
In veel elektronische muziek gericht op live situaties kan een 30 hz. sub bas flink wat aardbeving factor toevoegen.
Wat natuurlijk wel handig is, is dat als je met hele lage frequenties bezig bent dat je het wel kan monitoren, en een beetje een beeld hebt wat je precies doet.
Als ik een kick maak haal ik de 30hz er meestal niet uit, zoals je zelf zegt beïnvloeden deze frequenties de andere frequenties ook, dit kan ook meer gewicht aan je kick geven of iets dergelijks.
Dit zal ook op gaan voor een subbas.

waarom die sample en niet bv een t3 moogbasspedaal als basis om te filteren ?
beetje brede basis lijkt me wel handig om in te gaan snijden of versterken.
of is dat een detail ?

Het is alleen mijn tune... mixer is een JTS preamp, speciaal vooor dit soort soundsystems gebouwd.
Is eigenlijk een crossover met heel veel EQ mogelijkheden, FXsends en Mic, phono, Line inputs.

Is niet zo moeilijk: pak een sinus-klank uit een willekeurige synth en zet hem heel laag (32').
Daarmee voeg je aan elke klank laag toe, zonder dat de oorspronkelijke klank zelf gekleurd wordt.

Back