Subbass creëren

Is niet zo moeilijk: pak een sinus-klank uit een willekeurige synth en zet hem heel laag (32').
Daarmee voeg je aan elke klank laag toe, zonder dat de oorspronkelijke klank zelf gekleurd wordt.

Dat is denk ik de meest generieke manier. Gewoon een sinewave 2 octaven lager bij je bass geluid mixen en je hebt als het goed is al een sound met flink veel body.

Niet elke synth heeft een sinewave subosc maar mocht de synth die je gebruikt dit hebben kun je deze hier prima voor gebruiken.

dit zijn pics van de helft van m'n stack.
allemaal zelfbouw en control tower met JTS preamp. deze preamps hebben een parametrische eq (zie de 10 zwarte knobs onderin) links naar rechts is van laag naar hoog.
32edaeefce5aeb5adf253a42e680a423.jpg

35acce2648fe63c07659d2c313c0fc50.jpg

hier twee pics van de front en back van een JTS.
6f8d0901bc54aae4fcb50252eea44a26.jpg

79ed0cfd0c918862c03e80534324f445.jpg

toch zul je zelf eens naar een sessie moeten gaan om dit te kunnen ervaren.
ik ben zelf nog m'n midtops aan het veranderen, zodra die klaar zijn zal ik aangeven wanneer ik waar sta met de set.

In Nederland veelal in Amsterdam, King Shiloh organiseerd redelijk veel, in Belgie heb je meer soundsystems met eigen sound en wordt redelijk wat georganiseerd veelal rondom Antwerpen of Brussel.
www.irielion.com/irie

voor een unieke beleving zou je naar London moeten gaan en een sessie als bijv. University of Dub kunnen bezoeken, London is dan ook de plek waar de UK reggae soundsystem scene allemaal is begonnen.
Er zijn veel filmpjes op youtube te vinden over het ontstaan van dit soort soundsystem.

kijk hier voor de uk agenda: http://forum.speakerplans.com/events-and-ting_forum34.html

Het is een Linemixer, géén tubeamp.
Een linemixer wordt naast een preamp gebruikt omdat je op een preamp zelf weinig in- en outputs hebt.
Het geluid van dit beestje is wel heerlijk vooral als je van analoog en vintage houd, ook behoorlijk zeldzaam, ze zijn nagenoeg alleen van MATAMP te vinden, Orange heeft maar weinig van deze units gemaakt.

Onderste rij EQ is graphic EQ geen para. Er zit wel een soort para EQ op voor laag en mid/tops. Maar is ook weer geen echte para EQ. Is meer een soort filter met een fixed boost level.

Idd King Shiloh doet de meeste sessies in NL. Eerst volgende is in MC theater op 5 of 6 juli.
Ik werk nauw samen met Shiloh voor hun label. Zo goed als alle releases op Shiloh komen uit mijn studio.
Om eerlijk te zijn vind ik de sessies in Londen niet meer wat ze geweest zijn. Veel rave publiek tegenwoordig en daar wordt de vibe niet beter op.

Een van de beste soundsystems in UK is eigenlijk Jah Tubby's en is ook degene die die preamps bouwt. Maar ook scoops, amps en FX zoals sirens etc.

zei ik para eq? my bad. tis idd een graf. eq zoals je in de tekening kan zien.

er zijn nog wel wat rasta dances te vinden, maar het wordt ook daar een stuk minder.
hier een voorbeeld van een warrior style

het blijft hoe dan ook een andere ervaring als hier op het vaste land.

Dat is denk ik de meest generieke manier. Gewoon een sinewave 2 octaven lager bij je bass geluid mixen en je hebt als het goed is al een sound met flink veel body.

Niet elke synth heeft een sinewave subosc maar mocht de synth die je gebruikt dit hebben kun je deze hier prima voor gebruiken.

Dank je. Met een dichtgefilterde pulse of saw kom je ook wel in de buurt van een sinus. Je hebt er echt geen hoogwaardige synth voor nodig.

dan heb je een sinuswave ja, maar hoe maak je deze sinuswave nou voller en dikker?
de één zegt compressor, de ander zegt distiortion en de ander zegt weer wat anders.
De meningen verschillen hierover dus behoorlijk.

Zoals een aantal keer gezegd... zoek een sound die van zichzelf al vol ende dik is en ook definitie heeft. Al het andere zijn lapmiddelen.
Zo goed als alle producers in de UK dub/roots gebruiken daarvoor specifieke synths zonder compressie en andere lapmiddelen, soms wat EQ.
Roland SH, Yamaha CS, Novation bassstation en ikzelf gebruik een Moog LP voor de bassen.

Ik begin het door te krijgen, het effect van die muziek dan. Lijkt me gaaf om mee te maken moet ik zeggen.

Ikzelf zou een high pass filter laten resoneren op die lage frequenties. Om het viezer te maken zou ik noise als basis gebruiken en, milde, distortion toepassen. Of je laat een band pass filter resoneren op noise, maar dan is het effect van de distortion minder omdat er veel minder noise aanwezig is. Het is maar een idee dit...

dan heb je een sinuswave ja, maar hoe maak je deze sinuswave nou voller en dikker?
de één zegt compressor, de ander zegt distiortion en de ander zegt weer wat anders.
De meningen verschillen hierover dus behoorlijk.
puur theoretisch heeft een blokgolf de meeste energie en die klinkt dus dikker dan een sinus. Je zou dus een blokgolf kunnen af filteren tot je richting een sinus komt, dan klinkt ie als het goed is dikker dan een pure sinus.
Zoals dubcreator al zei kun je ook een analoge synth gebruiken voor een sinus, deze klinken ook dikker omdat een analoog circuit vaak geen perfecte sinus maakt en dus een dikker randje kan geven.

Wat ook helpt bij analoge synths is dat het filter een beetje overdrive geeft. Je kunt dus ook zelf op een digitale sinus wat overdrive gooien en vervolgens eq-en tot je de gewenste hoeveelheid harmonischen hebt.

De attack van een sub kan ook bijdragen aan een voller geluid, denk maar aan de subs in oude drum n bass en ook wel in reggae dub. Die hebben volgens mij een korte pitch envelope zodat ze meer als een kick gaan klinken, dat komt beter door in je mix en dus perceptie van laag.

Ja! Een blokgolf filteren met een low pass filter. Eerst naar beneden halen tot je ongeveer een sinus hebt, en dan weer stapsgewijs omhoog. Naarmate de filter hoger wordt, des te meer boventonen van de blokgolf weer hoorbaar worden.

Back