ELKA RHAPSODY 610

cns

sfm
Hoi,

Kan iemand mij iets meer info geven omtrent de in het onderwerp genoemde "synth"

Is deze het aanschaffen waard? Ik heb deze nooit gekend, mijn vader heeft deze ooit gehad maar kan zich er niet zo heel veel van herinneren. Waarschijnlijk te weinig gebruikt, maar goed...

Ik kan deze kopen, maar wat is een goede prijs? Moet is dan denken aan een 300 euro of minder?

Waar moet ik op letten? Gebreken? Moet er overigens een footpedal bij zitten? En als deze er niet is, maakt dit iets uit?

Alvast bedank

IMG_1949.jpgIMG_1949.jpg

nou toch maar gekocht...

Gisteren werkte dat ding nog prima... maar na vandaag is het dood zo dood als een pier wat geluid betreft!

Gaat wel gewoon aan en uit... Maar geluid hoor ik niet meer :s

Kortom hoe moet ik dit fixen waar moet ik zoeken en is hier iemand misschien handig???

Balen voor jou maar de Elka kan wel gerepareerd worden. Schema´s zijn volgens mij op het internet te vinden. Ik hoop dat je niet teveel geld aan hem hebt besteed (zo´n Euro of 200 zeg maar).

Ik vind hem best de moeite waard; als je bijvoorbeeld van het klassieke stringgeluid van Tangerine Dream uit het tijdperk "Rubycon t/m Force Majeure" houdt dan is de Rhapsody iets voor jou. Ik heb er zelf weer eentje aangeschaft zo´n jaar of drie geleden omdat ik mijn oude ooit had verkocht (aan een studio in Nederland... ergens in de streek rond Venlo) en hem sindsdien miste.

Stephen

Even aan de verkoper vragen? Misschien is het iets simpels als de jack aansluiting. Hoor je wel ruis als j'm aansluit?

Ik heb onlangs een Elka Rhapsody 490 gerestored. Daarbij was het probleem onder meer dat de elco's in de voeding waren uitgedroogd waardoor deze kortsluiting veroorzaakten. Rode lampje ging wel aan maar er was verder niets te horen.

Schema's zijn inderdaad wel te vinden. De opbouw van de Elka (de 490 in ieder geval) is relatief eenvoudig. Die heeft een oscillatorbordje, een stapeltje frequency dividers en een losse chorus print. Die 610 is een stukje complexer maar t zal geen rocket science zijn waarschijnlijk en de kans is groot dat 't met een paar nieuwe elco's en een zekering is opgelost. (Maak dan ook gelijk even de keyboard contactjes schoon met een fiberpen!)

Maar goed, als je m net -werkend- hebt gekocht zou ie t gewoon moeten doen natuurlijk. dus eerst effe contact opnemen met de verkoper?

Hoi CNS,

Heb je al contact gehad met de verkoper en ontdekt wat het mankement is?

Ik heb net als Lynxxx ook een Rhapsody 490 waarvan ik gisteren nog de stem potmeter heb vervangen omdat hij steeds ontstemde. Eindelijk eens tijd voor vrijgemaakt nu ik even vakantie heb.

Als je de schema's van de Rhapsody 610 niet hebt kunnen vinden, moet je maar even pb-tje sturen en je emailadres doorgeven dan mail ik je via mijn prive mail de bijlage.

Als ik het mij goed herrinner is de kwaliteit en leesbaarheid van de schama's van de 610 beter dan die van de 490.

Back