Boss stompbox effecten analoog/digitaal

Maantje

Nieuwkomer
ik heb al even gegooglet op boss effecten met de vraag welke er analoog zijn.

de meesten zouden analoog zijn maar hier is nog al wat onduidelijkheid over.

is er iemand die mij kan vertellen of ik ergens kan vinden welke type's er analoog zijn en welke digitaal?

Misschien iets specifieker, er zijn namelijk wel veel boss fx's....

hett mooiste is gewoon een lijst met alle fx met daarbij of ze analoog of digitaal zijn.

ik ben bijvoorbeeld op zoek naar een analoge reverb en delay en echo?

Boss analoge delays zijn DM1, DM2 en DM3. De rest is digitaal.
Analoge reverbs zijn volgens mij niet gemaakt door Boss in pedaalvorm.
Zowiezo, analoge reverbs zijn meestal gebaseerd op een spring, plate of iets in die geest.
Met analoge solid state techniek een reverb bouwen is nogal ingewikkeld en kostbaar.

hett mooiste is gewoon een lijst met alle fx met daarbij of ze analoog of digitaal zijn.

ik ben bijvoorbeeld op zoek naar een analoge reverb en delay en echo?

Maak jij dan eerst een complete lijst van BOSS pedalen hier en dan vullen de kenners wel aan of het A of D is .

Ik ben geen diehard techneut, maar de DM1 2 en 3 zijn DDB delays.
En die noem ik wel analoog ja.

Maar goed, de oscillatoren van een Juno60 noem ik ook een analoog, terwijl het DCO's zijn.

Als je de techniek van BBD bekijkt, is het eigenlijk net als aan ADC. Je samplet het bronsignaal aan een tempo bepaald door een klok. Wat de BBD echter analoog maakt is dat de sampling van een BBD continu is (alle waarden mogelijk, hij samplet werkelijk de spanning in een condensator "bucket") waar een ADC maar x aantal waarden kan aannemen (bv 16 bits) die de gemeten spanning voorstellen maar zelf geen spanning zijn.

Conclusie: ook al lijkt een BBD op een ADC, is hij toch analoog. Het verklaart wel waarom hij als een bitcrusher kan klinken.

DCO's zijn hybride. Een square wave wordt digitaal gegenereerd door een digitale klok, en dan door een analoge waveshaper gestuurd voor de andere golfvormen (in het geval van bv een MKS30 wordt dit design gebruikt).

Back