Ik blijf het verder toch een beetje een raar idee vinden om op 48000 op te nemen wat met 44100 op een CD gaat, misschien boerenbijgeloof hoor.....
Dat vond ik ook altijd een vreemd ding, maar hier heeft iemand mij ooit wat duidelijkheid in verschaft:
De meeste waves worden na opname heftig bewerkt, als deze bronopname van hogere kwaliteit is als de kwaliteit waarmee ie op cd gedumpt wordt, compenseert dat het kwaliteitsverlies als gevolg van de bewerkingen. Een beetje te vergelijken met een footootje wat met een lage resolutie gescand wordt en daarna uitvergroot wordt.
Klinkt logisch.......... (en er is nog niemand geweest die dit heeft ontkrachtigd, iemand hier ?)
Nu moet ik wel zeggen dat ik, ook dit in gedachte houdend, het nut niet echt zie van de heftige samplerates die je nu ooit tegenkomt bij soundcards (96000, 24-bit, enz.), dit gaat erg ver, wmb.
Ik kan me wel voorstellen dat het wat anders wordt als je eindmix niet op cd terechtkomt, maar op bv DVD (als soundtrack ofzo) of op SACD ofzo. Dat werkt volgens mij wel weer met hogere samplerates.
Maarreuh, dat SACD komt volgens mij ook niet echt van de grond.......