SP12 turbo reparatie

jayoverdose

Ouwe rot
Iemand in de buurt (50KM) van Rotterdam de kennis en zin om te proberen hem te fixen?

Ik haak ff in, terwijl ik je niet kan helpen.
Wat is er kapot aan?
Ik heb zelf ook een SP12 dus ben erg benieuwd naar wat anderen meemaken met hun exemplaar.

Hij gaat niet meer aan en heeft als ie het nog gaat doen een nieuwe geheugenbatterij nodig.

hm...als hij niet meer aangaat moet ik meteen aan de zekering denken.
Maar ik neem aan dat je die zelf ook al gecontroleerd hebt?

E-Mu

In 80% vd gevallen.... reviseer de voeding of zorg voor een nieuwe voeding met dezelfde waarden (printplaten en memory aandrukken) evt outputs wat hersolderen. Check de printplaten op losgelaten spoor - connecties.

Dan is ie weer als nieuw.

echt!

Woon in Dordrecht, je mag em langsbrengen als je in de buurt bent.

Ben nu aan het kijken naar de SP12 en heb iig een LM350T zonder output gevonden. Werd wel heel heet, nu vervangen, maar wordt nog steeds heel heet (met koelribben). Display gaat nu wel aan, maar verdwijnt op een gegeven moment en machine freezed dan ook.

Zo zat de lm350t gemonteerd:

2013-06-23 20.33.23.jpg

Iemand ervaring met een SP12? Heb trouwens nog niet de chips ge-re-seat.

Als ie heel heet wordt zit er misschien een kortsluiting ergens bij die output. Niet toevallig een brak tantaaltje over de voedinglijn? (Is C152 een tantaal?)

Ik heb al wel eens een SP12 onder handen gehad, maar die had andere problemen (iets in de adressering van het RAM). Maar voedingsproblemen zijn doorgaans vrij generiek.

ok dan, ff goede gekeken en heb nu de lm350t van het achterpaneel met een geleidingsplaatje (zonder dat witte rubber plakkaat) en een PLASTIC schroef weer achterop gemonteerd en hij blijft nu redelijk aanraakbaar. Waarschijnlijk gaf die schroef kortsluiting van de achterplaat naar de spanningsregelaar.

Het apparaat blijft nu aan, maar blijft hangen na een paar minuten; scherm blijft aan, leds ook.

Neem morgen m'n ic-trekker mee en dan alle ic pootjes ff poetsen met een fiberpen.

ik heb dat rubbertje er misschien wel ingezet omdat het rubbertje dat er oorspronkelijk zat vergaan was. slecht rubbertje?

Dat rubbertje moet wel warmtegeleidend zijn, anders fik je spanningsregelaar door.
Wss, maar de achterkant dan de spanningsregelaar de behuizing niet raken ivm kortsluiting.
Dus er moet wss een stukje materiaal tussen wat electrisch isoleerd en warmte geleidt.

Ja dat klopt, dat warmte geleidende velletje zat tussen dat witte ding en de regelaar., maar dus ook nog met een metalen schroefje die dus alsnog elektrische geleiding maakte. Nu is dat witte ding eruit en het metalen schroefje vervangen voor een kunststof schroefje. Morgen maar de ic's poetsen.

Blij dat de machine iig aan blijft, helaas freezed ie nog.

Gaaf project iig, wat een SP12 is echt wel een hele toffe machine.
Ik lees aandachtig mee omdat ik zelf ook een (nu nog werkende) SP12 heb.

Succes met de verdere reparatie!

aha, dan lijkt heel waarschijnlijk dat de spanningsregelaar is doorgefikt.
De SP12 is sowieso best wel een soort van centrale verwarming als hij een tijdje aanstaat maar na dat ik dat rubbertje had vervangen is het inderdaad mis gegaan.
schroefje heb ik volgens mij niet vervangen?

Normaal gebruik je wel een metalen schroef (omdat plastic door de warme toch gaat uitrekken) maar doe je er een isolatie busje tussen Zo dus

Back