SOS oddity review

olafmol

[EXPANSIONS]
ik kon met de zoekmachine geen oddity thread meer vinden, dus maar ff nieuwe opstarten.... misschien wel interessant: in de SOS van augustus wordt de GMedia Oddity gereviewed door een bezitter van minstens 1 echte ARP Odyssey....en de reviewer vindt dat ie supergoed klinkt, bijna hetzelfde als het origineel..als er al verchil inzit, dan is dat net zoveel verschil als tussen verschillende hardware Oddyssey's.....enige 2 puntjes van kritiek die hij had: de sync is niet zo superhard als op de hardware, en als je met een midi controller de parameters verandert dan hoor je soms stepping, maar niet als je met je muis de faders beweegt...

nice to know dacht ik zow..

Olaf

Re: SOS oddity review

Origineel geplaatst door olafmol
ik kon met de zoekmachine geen oddity thread meer vinden, dus maar ff nieuwe opstarten.... misschien wel interessant: in de SOS van augustus wordt de GMedia Oddity gereviewed door een bezitter van minstens 1 echte ARP Odyssey....en de reviewer vindt dat ie supergoed klinkt, bijna hetzelfde als het origineel..als er al verchil inzit, dan is dat net zoveel verschil als tussen verschillende hardware Oddyssey's.....enige 2 puntjes van kritiek die hij had: de sync is niet zo superhard als op de hardware, en als je met een midi controller de parameters verandert dan hoor je soms stepping, maar niet als je met je muis de faders beweegt...

nice to know dacht ik zow..

Olaf

Scary shit huh.....die filters zijn echt niet makkelijk om na te maken......

Re: Re: SOS oddity review

Re: Re: SOS oddity review

Origineel geplaatst door bikkel
Scary shit huh.....die filters zijn echt niet makkelijk om na te maken......

laat dat maar aan de ohm-boyz over ;)

en dan zijn er nog steeds mensen die denken dat softsynths slechter zijn dan hardware.
oftewel bejaarden.

en dan zijn er nog steeds mensen die denken dat softsynths slechter zijn dan hardware.oftewel bejaarden.

:z
Opa hier... Dan heb je mijn Odyssey nog niet gehoord....Bovendien heeft iedere Arp synth 'karakter'. Ik heb 3 dezelfde Avatars en ieder heeft z'n eigen klank. Net als een viool, gitaar...of een ander echt instrument...
maar verder kunt u uw oude zooi gerust bij mij weggooien...:D

Origineel geplaatst door mono-poly
nee iedereen moet ze odyssey inruilen voor een software versie
heehoooo dumpen die handel kutbakken :duivels:

juist !!!

btw is die axxe al gefixed ? :duivels:

anyway ... belangrijkste meetpunt is voor mij hoe die in de mix past
en ik heb nog geen enkele softsynth gezien die me tr909 weerstand kan bieden ...

maar ik ben wel benieuwd !!

Origineel geplaatst door SaintEric
:z
Opa hier... Dan heb je mijn Odyssey nog niet gehoord....Bovendien heeft iedere Arp synth 'karakter'. Ik heb 3 dezelfde Avatars en ieder heeft z'n eigen klank. Net als een viool, gitaar...of een ander echt instrument...
maar verder kunt u uw oude zooi gerust bij mij weggooien...:D

dat vertel ik net....die meneer die heeft getest voor de SOS (niet het minste blad) heeft gewoon een van z'n odyssey's naast de oddity gezet en vergeleken, met z'n oren enzo....de verschillen die hij kan horen zijn idd precies te vergelijken met de verschillen tussen verschillende hardware-odysseys.......en hij is zeker niet de enige odyssey-bezitter/deskundige die dat bevestigd...

ik geloof het niet dat een stuk softwarere het frequentie bereik van het filter aan kan en zeker het fm en rm gebeuren. komen zo veel bijklanken etv bij.
geloof jij nou echt alles wat je lees?
de se1-x zou ook gewoon een copy van een minimoog zijn jaaaaaa :kont:
een dove kan het verschil nou net niet horen (niet dat de se1-x slecht is)
maar het is geen minimoog en ja de oddity zal best wel goed in de buurt komen maar ja tweak ze lekker met je muis etc :p en kom maar op met die oude meuk allemaal
ooow olaf soms wou ik ook dat alles op tv en in bladen echt was ...

De Odyssey met fmodule4075 heeft een fout in het ontwerp. Bij die van mij heb ik dat opgelost. Hij komt nu tot 28khz.

ik geloof graag dat íe dicht in de buurt komt... Maar zoals ik al schreef alle Arp's hebben karakter, dwz dat ze onderlinge verschillen hebben. De een klint vetter dan de ander, de volgene heeft een snellere adsr...etc.er zijn er ook die niet te stemmen zijn (had de mijne... en na een verse tor en fet lukte dat gelukkig weer wel.) Heeft oa te maken toleranties die gehanteer werden.

Bij een software versie hoef je alleen maar de zelfde getalletjes in te vullen om exact hetzelfde geluid te reproduceren. Wederom; zet 10 Ody's naast elkaar en ze klinken allemaal verschillend...

ik geloof het niet dat een stuk softwarere het frequentie bereik van het filter aan kan en zeker het fm en rm gebeuren. komen zo veel bijklanken etv bij.
geloof jij nou echt alles wat je lees?
de se1-x zou ook gewoon een copy van een minimoog zijn jaaaaaa :kont:
een dove kan het verschil nou net niet horen (niet dat de se1-x slecht is)
maar het is geen minimoog en ja de oddity zal best wel goed in de buurt komen maar ja tweak ze lekker met je muis etc :p en kom maar op met die oude meuk allemaal
ooow olaf soms wou ik ook dat alles op tv en in bladen echt was ...

gewone vraag: heb jij de oddity naast je odyssey beluisterd/vergeleken?

ohja..alleen bujaarduh tweaken hun softsynths nog met een muis, ik heb geloof ik minstens 100 knoppen en sliders die ik kan gebruiken om de boel te tweaken :duivels:

Olaf

Origineel geplaatst door SaintEric
De Odyssey met fmodule4075 heeft een fout in het ontwerp. Bij die van mij heb ik dat opgelost. Hij komt nu tot 28khz.

ik geloof graag dat íe dicht in de buurt komt... Maar zoals ik al schreef alle Arp's hebben karakter, dwz dat ze onderlinge verschillen hebben. De een klint vetter dan de ander, de volgene heeft een snellere adsr...etc.er zijn er ook die niet te stemmen zijn (had de mijne... en na een verse tor en fet lukte dat gelukkig weer wel.) Heeft oa te maken toleranties die gehanteer werden.

Bij een software versie hoef je alleen maar de zelfde getalletjes in te vullen om exact hetzelfde geluid te reproduceren. Wederom; zet 10 Ody's naast elkaar en ze klinken allemaal verschillend...

zucht..dat ontkent de review toch ook niet? sterker nog, dat wordt gewoon bevestigd.....wat de reviewer schrijft is dat de oddity wel wat anders klinkt dan zijn (hardware) odyssey, maar niet meer of minder dan het verschil tussen verschillende Ody's......en daar gaat het toch om?

weetje, ik wil helemaal geen hardware vs software discussie, iedereen moet maar lekker gebruiken wat ie prettig vindt, maar het zit me een beetje dwars dat altijd als ik een reactie als die van bv mono-poly hierboven lees, de persoon helemaal niet echt heeft vergeleken, maar gewoon een bepaalde idee in z'n hoofd heeft en daar niet vanaf wil/kan stappen, met de bijbehorende conclusies.....daarom vindt ik het nu ook goed om te lezen dat iemand echt met het hardware-origineel ernaast (plus jarenlange speel-ervaring met dat bakkie) heeft zitten vergelijken...en iedereen weet dat ze in de SOS echt niet te lullig zijn om iets af te zeiken als het slecht is (lees bv de review van de Hartman Neuron maar es)..

Olaf

Origineel geplaatst door olafmol
gewone vraag: heb jij de oddity naast je odyssey beluisterd/vergeleken?

Olaf

ik heb dat niet gedaan
maar me ervaring leerd dat het gewoon aangedikt word (verkoop praat)
ik heb wel is een midimoog (van mij) naast een se1-x (van tom thomas) gehad
en er was wel duidelijk verschil te horen de moog pompte vanzelf al meer dan de se1-x die had voor ballen naar ons idee toch wat compressie etc nodig
en ik heb toch wel is gelezen dat ome bob beweerd had dat die se1-x gewoon exacte copy van de minimoog was
ik denk dat ik met mijn arp zowiezo een moeilijk vergelijk kan doen omdat die een moog ladderfilter heeft
en sja overtuigd ben ik niet zo snel hoor en het zal best wel een goede softsynth zijn die goed in de buurt komt

ze gaan toch niet op hun site zetten dat die synth voor 80% overeenkomt met de echte?
zo verkoop je niks hoor

idd altijd leuk om te zien hoe Mono-Poly zijn mening over welke softsynth dan ook al klaar heeft zonder het zelf gehoord of vergeleken te hebben. Sound on Sound is van alle muziekbladen nog wel zo'n beetje de meest betrouwbare en geloofwaardige dus zou ik dat niet meteen afdoen als verkooppraat.

Tuurlijk zijn er verschillen en tuurlijk zijn die ouwe analoge bakken ook geweldig om te hebben (als ze tenminste niet constant ontstemd raken ;)) maar dat heilig verklaren van allerlei kenmerken van analoog die niet te emuleren zouden zijn moet maar eens afgelopen zijn. Ga er nou eerst maar eens gewoon naar luisteren voor je begint met "ik geloof het niet".

zucht..dat ontkent de review toch ook niet?

hmpf, niet goed genoeg gelezen...:o:
Maar een voordeel heb je wel met die oddity, je potmeters slijten niet!
Ach en nog een voordeel voor weinig geld haal simulatie's binnen in hoeveelheden die normaal gesproken niet in je huis passen..
maar als bejaarde heb ik liever knoppen in de buurt, geen gedoe met menu's, verschillende pc's. Heb je trouwens dat moog ding ding gehoord? vond ik erg goed klinken. Hetzelfde verhaal; een modulaire mooggebruiker die zijn mening gaf..klonk overtuigend en zat in de buurt maar die opa had uiteindelijk ook liever knoppen en kasten met kilometers snoer.
Ik denk dat die discussie nooit zal overgaan zolang er nog bejaarden zijn:biertje:

maar weer even ontopic: is er iemand die dat ding getest heeft?

jongens dat oude bakken continue ontstemmen etc is niet helemaal waar
het zelfde als ruisende junos etc mijn bakken ruisen niet maar ja
en die softsynth zal best wel super zijn en tuurlijk handig lekker alles in je pc
daar ben ik het helemaal mee eens lekker geheugens etc sliders opnemen (helaas stappen hoorde ik)
maar alleen een filter met alle bijbehoorende tonen en frequentie bereik programeren is verdomd moeilijk
zeker met een odyssey want die heeft hele vette modulaties fm op de oscilators rm etc etc
en ik geloof best wel dat het goed in de buurt komt, maar hebben jullie wel is met een echte odyssey gespeeld?

Ik wil niet stoken hoor...maaruh...SOFTSYNTHS ZIJN VOLKOMEN RUK!!!!

Ohjee! Heb ik het toch weer gedaan....shit!

Zonder dollen. Hoe kan je de ervaring van een SE-1X en een midimoog overzetten op een review van een virtuele Arp Ody. Ik heb dat ding ook gehoord (die plugin dan) en kan bevestigen dat het de meest 'analoog' klinkende plugin is die ik ken. Ik heb zelf meerdere analoogjes (ondermeer Moog prodigy, Macbeth M3x, Korg MS-10, Roland SH101) en deze plug is echt in een league of its own.

Dusss...eerst luisteren en dan een mening vormen lijkt mij verstandiger.

Ik ben 't wel met monopoly eens dat de interface natuurlijk ook heel belangrijk is. Het feit dat je zo'n aanzet en kan gaan spelen is voor mij ook heel waardevol. Midicontrollers doen 't ook niet voor mij.

ik heb dat niet gedaan
maar me ervaring leerd dat het gewoon aangedikt word (verkoop praat)
ik heb wel is een midimoog (van mij) naast een se1-x (van tom thomas) gehad
en er was wel duidelijk verschil te horen de moog pompte vanzelf al meer dan de se1-x die had voor ballen naar ons idee toch wat compressie etc nodig
en ik heb toch wel is gelezen dat ome bob beweerd had dat die se1-x gewoon exacte copy van de minimoog was
ik denk dat ik met mijn arp zowiezo een moeilijk vergelijk kan doen omdat die een moog ladderfilter heeft
en sja overtuigd ben ik niet zo snel hoor en het zal best wel een goede softsynth zijn die goed in de buurt komt

ze gaan toch niet op hun site zetten dat die synth voor 80% overeenkomt met de echte?
zo verkoop je niks hoor

ahum, het komt uit een SOS review, niet van hun eigen site...... wanneer werd die SE-1x ook alweer voor het eerst gemaakt? dat was volgens mij een aantal jaren geleden, ontwikkelingen gaan verder etc.

leuke quote uit de review:

"To paraphrase something i wrote recently when i compared the Moog Voyager to the Minimoog, there are yobs on the net who state that the Oddity sounds 'nothing like a real Odyssey'. Again, i don't have a clue what they're talking about and, again, neither do they. I ran the Oddity under DP 2.7 next to my near-mint Model 2811 Odyssey, and within moments it was clear that, with the exception of one inconsistency, one control limitation and a few minor differences that are no more significant than the variations between revisions of the original, the Oddity sounds like an Odyssey. In fact, the similarities are at times astounding, wether you're inspecting single oscillators across seven octaves in an analytical way, or creating and playing complex patches." enzovoort enzoverder...

die incosistentie is dus dat de 'sync on' niet helemaal exact op pitch locked, maar een beetje een chorus-effect geeft....ik neem aan dat dit in een update gefixed wordt.....

maargoed, ik geloof eerder iemand die de hardware naast de software heeft vergeleken, en jarenlange ervaring met de hardware heeft, dan iemand die ooit een Se-1X met een minimoog heeft vergeleken, en vervolgens nav de marketing-praat van SE (want ik geloof niet dat er ooit een review in de SOS was waarin werd gezegd dat de SE-1x precies als een mini klonk) vervolgens voor alle "clones", danwel hardware of software, gaat concluderen dat ze toch niet echt in de buurt komen qua klank, zonder ook maar zelf vergeleken te hebben. Verder goede vrienden natuurlijk :luv:

Olaf

ja maar alle voorstanders hier van de oditty hebben nog nooit een echte arp gehoord
de meeste hier hebben nog nooit met een echte analoge synth gespeeld geloof ik
ja een sh101 of zo pfff
en dat verhaal van die se1-x haal ik erbij omdat bob moog op de studio electronics site beweerde dat het een exacte copy was. dus heb ik hem getest naast een se1-x.
jullie kunnen me allemaal een analoge lul vinden hoor maar ja
ga eerst dan maar is met een echte oddysey spelen kan ik ook gillen

oooow en olaf je ben nog steeds lief hoor :luv:

Origineel geplaatst door Nolet
Ik ben 't wel met monopoly eens dat de interface natuurlijk ook heel belangrijk is. Het feit dat je zo'n aanzet en kan gaan spelen is voor mij ook heel waardevol. Midicontrollers doen 't ook niet voor mij.

ben ik het ook helemaal mee eens..de interface is een erg belangrijk onderdeel van een synth...maar je moet ook zaken als kosten ed. met elkaar vergelijken..... deze kost iets van 100 UK pond....dus rond de 170 oiro..... daarvoor kan je dan een ongelimiteerd (zolang je CPU het aankan) aantal oddity's tegelijk op je computer draaien, en je hebt geen geklooi met stemmen, kapot-gaan, ruimte-gebrek etc. en als je een leuke hardware midi-controller hebt pak je ook een goed deel van de interface-voordelen terug.... het heeft dus allebei z'n voor- en na-delen....maar ik wilde hier ff over klank discussieren... ik heb met een Arp (axxe geloof ik) gebruiker met de oddity lopen spelen, die gast was ook helemaal ondersteboven, de Arp karakteristieken kwamen er volgens hem ook heel duidelijk uit... ikzelf heb geen ervaring met een Arp Odyssey, dus ik kan het niet vergelijken, daarom ga ik op de ervaringen in de review in de SOS af, maar voor mij telt alleen dat ie heel vet en levend klinkt, echt een ranzige sound zeg maar.....

Back