SOS oddity review

maar zoals edp heeft ondervonden met ze avatar is een echte gewoon wat ruiger

Het gaat hier over een oddyssey clone met een 4075 filter! Dat dit dan niet als een avatar klinkt lijkt me misschien logisch.

Het lijkt mij dat veel mensen hier gewoon niet kunnen verdragen dat een stuk software (bijna?) identiek klinkt als hardware. Argumenten dat het in het verleden met de Pro52 ook niet was slagen nergens op. Maar er is in het verleden inderdaad al te veel geroepen dat iets hetzelfde klonk terwijl dit niet was. Als ik zie naar de plugins, synths etc. van enkele jaren geleden en dan de hedendaagse vergelijk kun je enkel maar zeggen dat de software industrie serieuze vooruitgang gemaakt heeft op qualitatief gebied. Dat emulaties van analoge bakken dan ook beter en beter worden is niet meer dan logisch, en ergens stopt dit, nl. wanneer de klank net hetzelfde is.

Of dit nu al is met sommige clones moet iedereen maar voor z'n eigen uitmaken, maar het feit dat ze ooit hetzelfde kunnen klinken, daar ben ik van overtuigd!

Het gaat hier over een oddyssey clone met een 4075 filter! Dat dit dan niet als een avatar klinkt lijkt me misschien logisch.

Alle Avatars hebben een 4075 filter.

maar het feit dat ze ooit hetzelfde kunnen klinken, daar ben ik van overtuigd!

Hetzelfde, als wat? Alle ody's en Avatars klinken onderling anders.

Hetzelfde, als wat? Alle ody's en Avatars klinken onderling anders.

Als het model waarop die gebaseerd is.

:D Ok, fair enough..
Ik hoop wel dat ze een model hebben genomen waarin de ontwerpfout is verbeterd.*D

Meestal wordt bij dit soort emulatie projecten niet gekeken naar de eigenschappen van één specifieke synth, maar hebben ze een aantal van die dingen staan zodat er crossreferences kunnen worden gemaakt tussen de vershillende synths. (zodat ze bijv. niet iets zitten te modelleren wat toevallig net een eigenaardigheidje van die éne synth was).
Het uiteindelijke model zal dan ook nooit precies gelijk zijn aan één bepaalde synth.

Origineel geplaatst door SaintEric
:D Ok, fair enough..
Ik hoop wel dat ze een model hebben genomen waarin de ontwerpfout is verbeterd.*D

uit de SOS review:

"The only significant sonic difference I noticed between my Odyssey and the Oddity was that — with the filter wide open — the Oddity was distinctly the brighter of the two. Given that my 2811 has a hobbled ARP4075 filter (see 'Odyssey Filters' box) I had a good idea why this might be. I contacted Gmedia to discuss it and, sure enough, they had modelled the sound of the Oddity on a later model with a corrected 4075 that did not suffer from the bandwidth restriction. Knowing this, I can now say with some confidence that my Odyssey's filter has a maximum cut-off frequency of just 10kHz because, at this value, the Oddity sounds like my Odyssey with its filter wide open."

"The Odyssey used for sonic comparison in this review was a black/gold Model 2811, serial number 0184. This has the pitch-bend knob of the earlier Odysseys, and the earlier oscillators, but the hobbled 4075 filter and the CV+Gate interfaces of the later black/orange Odysseys with Model numbers 2820 to 2823."

Odyssey Filters
There has always been some dissent regarding the exact configuration of each Odyssey model. In no small part, this is ARP's fault, because the company was not averse to building new models using components and sub-assemblies from previous ones. While this used up ageing stock, it makes it very difficult to determine which oscillators, filters and so on were used in each model.
The following information seems to be the most accurate, although you will find statements that contradict it in books such as Mark Vail's Vintage Synthesizers. If so, please don't write in to tell me.
Model 2800
Year 1972-1974
Fascia White with black legends
Oscillator board B1
Filter 4023
Interface None
Pitch bend Rotary knob

Model
2800
Year 1974-1975
Fascia Black with gold legends
Oscillator board B1
Filter 4023
Interface None
Pitch bend Rotary knob

Filter Characteristic:
The 4023 was a 12dB/octave, SEM-style filter; it was slightly noisy but offered good bass response, especially at high resonance.

Model
2810
Year 1975-1976
Oscillator board B1 or B2
Filter 4035
Interface None, or CV+gate+trig
Pitch bend Rotary knob

Filter Characteristic:
The 4035 was a 24dB/octave, Moog-style filter. This was the subject of a patent infringement claim, and was replaced by the 4075.

Model
2810-2813
Year 1976-1978
Oscillator board B2
Filter 4075
Interface CV+gate+trig
Pitch bend Rotary knob or PPC*

Model
2820-2823
Year 1978-1981
Fascia Black and orange with white legends
Oscillator board B2
Filter 4075
Interface CV+gate+trig
Pitch bend PPC

Filter Characteristic:
This was ARP's own 24dB/octave filter, and appeared in many of their later instruments. It offered low noise and distortion, but a design fault (easily rectified) limited its maximum cutoff frequency to just 12kHz or thereabouts.
* PPC: Proportional Pitch Controller

Wel, mijn hoop lijkt bewaarheid.

En natuurlijk ken ik als 'arpidiot' Joachim Verghese's expertise op Arpgebied.(waar is die gebleven trouwens?)

ik heb inmiddels wat demo's van de Oddity beluisterd en inderdaad het klinkt verd-md goed. ik hoorde nog wel de 'stapjes'in die demo.(Ik heb twee defecte sliders in de mijne zitten, dat levert reuzestappen op...maar vervanging is gelukkig onderweg)
Is in ieder geval een prettige oplossing als je geen 'echte' gebruiken kunt, om wat voor reden dan ook.
Ik kan wel weer een rijtje bezwaren aanvoeren, maar die zijn allemaal al voorbij gekomen.

Ik ben benieuwd of de meningen nog steeds staan.. is het een natuurgetrouwe replica of niet..?

Ik heb de hele thread nog niet gelezen.. ga ik zo doen..

Reden van omhoogstoken van deze thread is dat Heckmann mij vertelde dat de main synth de Odyssey was, gekoppeld aan de 303.

Mijn mening staat nog.

Geef mij maar een echte.

Of twee.

drie

etc.

Alles gelezen.. leuke thread.. }:|

Kan me herrinneren dat er één simulatie bij gekomen was.. klopt dit, en wat zijn de meningen daarover..?

Back