touchkeyboard

ik heb echt werkelijk nog geen idee.

ik moet eerst nog een pcb maken en die nog een keertje opbouwen

( dit prototype was een klus van iets van 30 uur....:D)

:mega:

ik ben ook wel geintereseerd.
hoe doet hij het ?

Was ook al wat langer aan het kijken om eens zo'n touch keyboard te bouwen zoals in het Synapse artikel:
http://www.cyndustries.com/synapse/synapse.cfm?pc=39&folder=jan1977&pic=26
Maar om een of andere reden vond ik het nogal wat onderdelen. Bovendien hoor je niet veel joepiedepoepie hoera hoera verhalen van mensen die hem succesvol gebouwd hebben. Maar Ken Stone heeft de zijne het zelfde gemaakt dacht ik: http://www.cgs.synth.net/modules/cgs86_trk.html en da's op zich wel het teken dat het circuit het doet).

Afgelopen week kwam ik deze weer eens tegen, en ik dacht dat het allemaal wat simpeler was:
http://www.paia.com/ProdArticles/touchsw.html

En gezien dit schema in een produkt van Paia gebruikt wordt.....
Als je touch sensitivity wil ontlopen de schema's elkaar niet qua complexiteit. Dan is het de vraag of je CMOS wil of niet.

En gezien ik dit bij het ModLab wil gebruiken met CMOS, leek me dit schema wel handig.

D'r zijn er nog meer, uit een of ander japans boek, maar ik geloof dat niemand dat nog aan het werk heeft gekregen.

Dus, heb nu een touchplate gemaakt met 4 toetsen, en een layoutje met 4 moment toetsen (alleen aan/uit). Net geetst, komende dagen maar eens kijken of ik het aan het werk krijg.

Deze heb ik wel ooit aan het werk gekregen, is ook simpel, en aanraakgevoelig:
main.php

Een kloon van een Zvex Wah Probe, een proximity wah pedaal, geinig, werkte aardig.

Voor degenen die het helemaal analoog willen houden dan he?

Zo'n AVR lijkt me enorm handig als keyboard scanner, als je dat analoog wil doen wordt je gek.

de schemas en een voorbeeld van de faceplate en de touch pcb.

je mag dit ding alleen voor eigengebruik bouwen.

attachment.php

attachment.php

Attachments

• touchketb1.jpg
    touchketb1.jpg
    25,8 KB · Bekeken: 83
  • touchkeyboard.jpg
    touchkeyboard.jpg
    52,9 KB · Bekeken: 78
Listig Jeroen!
Discreet, CMOS, opamps, alles zit erin :-)
Wel mooi dat je meteen ook de trigger en voltage outputs erbij hebt gedaan, meestal is het sensor output en daarmee basta.
Maar wat gebeurt er nu als je meerdere toetsen aanraakt? Tellen de voltages dan op?

Ah, zelf nooit met zo'n Buchla gespeeld, dus dat wist ik niet. Scheelt een hoop CMOS (hoewel je het met een microcontroller makkelijker op zou kunnen lossen).

een uC heb ik aan zitten denken, alleen de bijkomende hardware was bijna net zoveel als dat je nu hebt.

als je de fingerpressure zou laten vervallen, dan was het wel eenvoudiger met een uC.

:koffie:

dat ziet er weer eens niet slecht uit maestro

attachment.php

godver de godver, dat editen lijkt helemaal nergens op, waarom komt mijn tekst bij het edittene er niet meer op?

maar goed , nog maar een keer.

pcb set is te koop, bovenstaand keyboard ( lengte 35 breedte 5 cm) , en de pcb voor de onderdelen. 68,-
een compleet gebouwde kost 550,-

ik heb iets aan het schema veranderd, de schmitt triggers, waardoor het allemaal wat soepelr werkt.

bvk. deze week opgeven als je iets wilt, dan kan ik pcb´s gaan bestellen.

Attachments

• touchkeyboard.jpg
    touchkeyboard.jpg
    16,5 KB · Bekeken: 79
die wil ik wel bouwen , dus graag een set pcb's. :koffie:
Ik zie geen moeilijk verkrijgbare onderdelen, is dat nog steeds zo ?
Heeft de onderdelen print een opdruk waar de onderdelen komen, of komt er nog een schema.
Is er een trimpot per noot ? of kan ik dat zelf finetunen.
Voeding allen met +15 volt ?

zo als gewoonlijk is mij van alles niet helemaal duidelijk, daarom voor
types zoals ik de volgende uitleg van Jeroen B.

er zitten geen moeilijk verkrijgbare onderdelen in, en een schema en een onderdelen placement list wordt bij geleverd.
( geen opdruk op de pcb)

er zitten twee trimpots in, eentje voor de touch sensitivity, een eentje voor de triggerdrempel ( op welk punt hij spanning begint te geven)
voeding + 15 volt

als je een noot in toonhoogte wilt veranderen dan kan je gewoon aan een van de 24 potmeters draaien.
( 2 rijen of meer van 12 potmeters voor de toonhoogte, of iedere andere cv spanning die je nodig hebt.

Back