Radio compressie

Spa

Breekpunt
Technische vraag: mijn band is inmiddels meerdere malen gedraaid door (lokale) radiostations. Als ik dan dingen terugluister valt het me altijd op hoe de radiocompressor altijd m'n tracks verkloot.
Is er een manier om dit te voorkomen? Zijn er vuistregels voor het aanleveren van radiomixen?

bedenk je sowieso dat FM radio gebruikt maakt van een sampling rate van 32kHz en dan al je frequenties boven de 14.5kHz hierbij vervallen in de praktijk.

maar om je vraag te beantwoorden, nee niet echt.

Er is geen standaard compressie algoritme voor radio. Elk station heeft zijn eigen chain van compressors, limiters, etc.

Enige waar je stil bij zou kunnen staan is het feit dat radio hoe dan ook compressie toevoegt en dat je wellicht in de toekomst je bronmateriaal wat minder compressed (bij radio edits dan he)

en ook niet onbelangrijk, zorg dat je track mono ook goed klinkt. en als ik me niet vergis heeft fm radio een signal to noise ratio van ongeveer 55dB

Laatst gewijzigd:
Ik heb ook geen antwoord op de vraag behalve dat ik dit probleem bij de post-mastering engineer zou neerleggen.

Kijk eens op warsanis.com daar zie je enkele processors die door bekende radiostations worden gebruikt.
Ik zie bijvoorbeeld dat er een lowpass van 15 Khz wordt gebruikt.
Natuurlijk zou je het ook eens kunnen vragen aan de technicus van de stations waar je gedraaid wordt

Ik limit zelf mijn tracks altijd rond de -10RMS. Dat vind ik zelf hard zat. Maar als het dan op de radio wordt gedraaid pompt ie hem helemaal naar de klote. (verschilt wel per radiostation idd) Zou de oplossing zijn om voor radio edits helemaal geen brickwall limiting toe te passen?

Een klein stukje uit de manual van de orban optimod, DE standaard in radioprocessing:
"There is a myth in the record industry that applying "radio style" processing to CDs in mastering will cause them to be louder on air or will reduce the audible effects of on-air processing. In fact the opposite is true: these CDs will not be louder on air, but they will be audibly distorted and unpleasant to listen to, lacking punch & clarity. We hope that the record industry will come to its senses when it hears the consequences of these practices on air"

In de praktijk komt het er op neer dat radioprocessing, zeker in nederland, behoorlijk over the top is. Een optimod maakt gebruik van clipping, multiband compressie, AGC (Auto Gain Control), limiting, pre-emphase etc en dat allemaal tegelijk en veel.
Nou vraag ik me wel af, je hebt de track zelf gemasterd en vraagt je af waarom het op de radio niet goed klinkt? weet je ook wel 100% zeker dat je master goedklinkt? Je zegt ook gelimit tot -10 rms, maar hoeveel heb je daarvoor moeten limiten?
Ikzelf maak regelmatig een aparte master voor de radio zonder limiting en met zo min mogelijk compressie om ervoor te zorgen dat het nog enigszins overeind blijft maar dat is met de radioprocessing lastig.
Hou er overigens ook rekening mee dat, zeker als je de mix en master zelf hebt gedaan, je heel anders luistert dan iemand anders die de track op de radio hoort. Die persoon kan onbevooroordeeld naar de track luisteren, jij niet.

Thanks voor de tip Goose: ik ben zelf geen mastering engineer inderdaad: dus ik weet nooit 100% zeker of de track goed klinkt. Ik kan alleen uitgaan van wat ik hoor op mn monitors, autoradio, telefoon etc. Toch eens bedenken of ik mn toekomstige tracks wil laten masteren door een pro.

Klinkt de muziek van anderen (commerciele releases) ook zo rot op die radiostations in vergelijking met dezelfde CD op je HiFi?

Thanks voor de tip Goose: ik ben zelf geen mastering engineer inderdaad: dus ik weet nooit 100% zeker of de track goed klinkt. Ik kan alleen uitgaan van wat ik hoor op mn monitors, autoradio, telefoon etc. Toch eens bedenken of ik mn toekomstige tracks wil laten masteren door een pro.

Als ik je een tip mag geven, stuur je tracks naar da goose (mastering-online.nl) dan komt het helemaal goed :)

De meeste commerciele releases klinken op radio ook beroerd. In ieder geval niet zoals de release op CD of Itunes
Er wordt op radio echt geen aparte radio edit gedraaid van releases.

Het is altijd de radio compressor/limiter die de boel verkloot.
Radio processors zijn altijd op extremen ingeregeld en dat hoor je ook. Vaak hangen er ook nog exiters enzo aan. De bedoeling is eigenlijk om de tekortkomingen van de FM band te compenseren en om het hele handeltje op eenzelfde level te houden.

Klinkt de muziek van anderen (commerciele releases) ook zo rot op die radiostations in vergelijking met dezelfde CD op je HiFi?

precies... ben zelf vrijwilliger (in rustte) van lokale radio. Daar zijn op een enkeling na, alleen maar folks die niet weten hoe de mengtafel, de compressie, een equalizer en de uitzendstraat werken. Liefhebbers die niet luisteren maar doen, die er voor zich zelf en voor de familie (moeder) zitten die bij thuiskomst zeggen dat het weer en te gekke show was.

neem je uitgezonden track eens op en leg die eens naast jouw eindmix om een oordeel over het station te geven.
zoals eerder gezegd, jij luistert anders naar jouw muziek dan een onafhankelijk persoon.

succes!

Ik vind ook inderdaad dat de muziek op de radio klote klinkt. En dat is dan vaak niet de geluidskwaliteit, maar gewoon de kutbaggershit die wordt gedraait. Vooral radio2/3: wat een ellende.

Waar ik me ook aan erger is de, volgens mij althans, digitale randje wat er op radio2/3 aanzit. Komt volgens mij omdat ze een computersysteem gebruiken met (waarschijnlijk) mp3s. Ik krijg er pijn in men oren van vooral bij hoge zang hoor je het heel goed. Ergerlijk, zoals Jan zou zeggen.

Ik gebruik werkelijk nooit een digitale limiter op mijn eind-mix. Als ik mijn eind-mix mooi gecomprimeerd heb met mijn Focusrite MixMaster is het voor mij af. Een digitale limiter op individuele kanalen is een heel ander verhaal voor mij, dan moet je wel soms vanwege de eind-mix.

gewoon dynamiek behouden in je muziek.

Het begint al dat radio stations inderdaad MP3's draaien. Daar begint het verkloot al.
Dan heb je nog dat lokale stations niet de apparatuur hebben om het lekker te laten klinken.
Die zenders zijn al blij dat ze mogen uitzenden.

afgezien van die domme dj's al genoeg reden om geen radio te luisteren dus

Back