RM1x tips, the sequel

Als ik op de RM1x TRANSPOSE indruk en dan een key, wordt er helemaal niks getransponeerd. Dat zou moeten werken. Weet iemand wat ik fout doe?

Neem gelijk welke preset style en druk op play.
Muziek start.
Duw "transpose" in. Je zou nu de led van toets 8-H moeten zien aan/uit gaan.
Op het display staat de waarde onder "TRANS" op +00
Wanneer je een andere toets onderaan indrukt (1~16 terwijl "Transpose ingedrukt is") dan zie je de waarde "TRANS" op het display wijzigen en hoor je ook de klank van de instrumenten veranderen. Bij drums valt dat niet onmiddellijk op maar bij andere instrumenten (piano etc...) wel.

Check it out!
Exo.

Neem gelijk welke preset style en druk op play.
Muziek start.
Duw "transpose" in. Je zou nu de led van toets 8-H moeten zien aan/uit gaan.
Op het display staat de waarde onder "TRANS" op +00
Wanneer je een andere toets onderaan indrukt (1~16 terwijl "Transpose ingedrukt is") dan zie je de waarde "TRANS" op het display wijzigen en hoor je ook de klank van de instrumenten veranderen. Bij drums valt dat niet onmiddellijk op maar bij andere instrumenten (piano etc...) wel.

Check it out!
Exo.
Ok, dat zal ik vanavond dan nog maar weer proberen. Dat gaat per track toch?

De hele pattern wordt getransponeerd.
Het zou nergens op lijken moest elke track tegelijk in een andere toonaard gespeeld worden ;-)
Wil je per track gaan pitchen om dit bv als een effect te gebruiken, dan selecteer je tijdens het afspelen een track (Track button + een van de actieve tracks) en dan draai je aan de "pitch bend" knop (2e rij knoppen rechts boven). Daar kan je 2 octaven onder en boven het nulpunt bereiken.
Let wel, de "KNOB" toets dient op A (rode led aan) te staan, anders ga je het volume van deze track bewerken.

Try it out! *D

Exo.

Ja logisch eigenlijk.
Bedankt!!!

zijn er behalve de manual nog documenten die kunnen bijdragen tot het leren kennen van deze machine?

Deze thread, zou ik zeggen.... ;) De Engelstalige manual is op zich vrij duidelijk, en ik vind zelf de RM1x makkelijk en overzichtelijk, ten opzichte van andere sequencers.

yes, hij is binnen
sound is inderdaad net iets minder als een rs7k imho maar vind het wel niet echt slecht ook niet feitelijk, zeker bruikbaar voor wat ik doe

deze week nog eens de manual printen (werkt toch makkelijker dan een scherm) en er eens aan beginnen...

yes, hij is binnen
sound is inderdaad net iets minder als een rs7k imho maar vind het wel niet echt slecht ook niet feitelijk, zeker bruikbaar voor wat ik doe

deze week nog eens de manual printen (werkt toch makkelijker dan een scherm) en er eens aan beginnen...

Scherm heeft het voordeel dat je sneller kan zoeken op keyword.
De klanken vind ik inderdaad ook niet zo slecht. Sommigen vinden ze minder maar dat heeft natuurlijk met smaak te maken ;-)
Gooi ze door een effectje en ze zijn zeker te gebruiken.
Enjoy!

eerste maal in de midi chain, als master lukt het wel.

wat mij wel opviel is dat die sequencer toch beetje anders is dan de rs7k, of toch de manier waarop je ermee kan spelen live dan. Maar ik moet hem nog volledig uitpluizen

is wel een leuk ding sowieso!

kan je de presets ook editten of veranderen ??

ik heb wel gemerkt dat er sommige geluiden ofwel enkel links ofwel enkel rechts spelen of is dat de instelling bij die presets?

Ja en nee.
- Je kan aan de presets wijzigen, zaken toevoegen of weglaten maar wanneer je van preset verandert en dan terugkeert ben je alles kwijt en staat de preset weer op origineel.
Je kan de preset wel volledig kopiëren naar een user pattern en daar kan je wel je gang gaan.
Kopiëren doe je via Job - Pattern - Copy pattern dan selecteer als eerste de bron pattern en evt. 1 of alle sections en als tweede pattern selecteer je de user pattern waar deze naartoe moet en de evt. section waar de aparte section naartoe moet.
- Inderdaad, sommige geluiden staan in een stereobeeld ge"PAN"ned. PAN = panoramische correctie.
Dit kan je per track(instrument) instellen door op de "voice"-knop te duwen. Dan zie je een mini mengpaneel op het scherm. Per track kan je 1) de "Bank" waaruit je het instrumenten voor deze track kiest selecteren, 2) de "program" = het instrument uit deze bank selecteren 3) de PAN = panoramische correctie voor dit instrument instellen en 4) "VOL"ume voor dit instrument instellen.
Je kan deze instellingen doen door de 4 draaiknoppen onder het beeldscherm te gebruiken.
Uiteraard reageren deze 4 parameters ook op MIDI, uitgestuurd door bv. een master klavier.

Deze 4 parameters worden ook tijdens een record sessie constant opgenomen zodat je dus het volume, stereobeeld en instrument kan in real-time kan wijzigen terwijl dit alles opgenomen wordt.

Enjoy!
Exo.

Beiden, geprogrammeerd en live :-)
Ik kan me vergissen, maar er valt niet veel live te programmmeren toch? Je kunt natuurlijk live voor geprogrammeerde patterns (un)muten, en je kunt vie overdub (en dan rec. mode "multi") met andere apparaten ook een heel eind komen, maar om iets nieuws erbij te nemen moet je altijd op stop drukken toch?

@ Ice Age Druid: Wat bedoel je precies met iets nieuws erbij nemen?
@ Soul C: cc's bedoel je control changes?
Wanneer je deze 8 draaiknoppen een instelling geeft blijft deze behouden doorheen het hele patteren tenzij je de waarden onderweg in een section gaat veranderen. Het zou knap vervelend zijn indien deze parameters telkens zouden resetten wanneer je van section verandert. Effecten zouden bv. plots wegvallen. Het is beter deze zelf op een andere waarde te zetten aan het begin van bv. een opname van een nieuwe section.

Grtz,
Exo.

Bij mij werkt de transpose nog steeds niet! Is er een setting voor?

Ook slaat de RM1x bij mij de Voices die bij de patterns/tracks horen niet op, zowel op het floppy als op het interne geheugen niet. Is hier ook een instelling voor?

Bij mij werkt de transpose nog steeds niet! Is er een setting voor?

Ook slaat de RM1x bij mij de Voices die bij de patterns/tracks horen niet op, zowel op het floppy als op het interne geheugen niet. Is hier ook een instelling voor?
Ik ben erachter dat je dan je patterns als ALL moet opslaan, maar daar doet 'ie godsgruwelijk lang over. Is nog niet eens klaar. Hij blijft hangen op 2/5 v/h balkje.

Back