RM1x tips, the sequel

Probeer de diskette anders opnieuw te formateren. Kan ook op de RM1x volgens mij. Die dingen zijn best gevoelig...

Ik ben erachter dat je dan je patterns als ALL moet opslaan, maar daar doet 'ie godsgruwelijk lang over. Is nog niet eens klaar. Hij blijft hangen op 2/5 v/h balkje.
Dat zit niet goed denk ik, het duurd nooit niet langer dan een minuut.
Ik zou op een andere diskette proberen op te slaan (zelf save ik ook alles op 2 diskettes).

- Probeer de Transpose nog even stap voor stap zoals ik eerder beschreef. Dit zou normaal moeten lukken omdat ik het tegelijk met mijn toestel heb gedaan.
- Ik vermoed dat er wat met het schijfje is. Waarschijnlijk een bad sector waar de diskdrive niet over kan en steeds blijft proberen.
Om te weten of er echt iets scheelt met het schijfje, kan je het eerst even formatteren op een goeie ouwe PC en kijken of er bad sectors aangegeven worden in de formatteringsboodschap.
Als je wat van MS DOS afweet kan je het schijfje in MS-DOS formatteren. RM1X formatteert ook in MS-DOS formaat dus dat blijft hetzelfde. Indien je het zekere voor het onzekere wilt kan je ook daarna gewoon opnieuw formatteren op de RM1X.

Wanneer je ALL gebruikt om te saven ga je het hele geheugen van de RM1X opslaan wat ik vermoed, echt niet nodig is.
Deze files verwerken alle data van het interne geheugenvan de RM1x als één enkele file.
ALL behelst de volgende data.
Songs 20
Stijlen (User) 50
Systeem-setup 1
Songdata bevatten de muziekdata voor songs 01 - 20 van de instellingen voor elke song van de Songmode, de Voicesubmode en Effect-submode, de Play FX-instellingen van de Song mode en Uitgangskanaalinstellingen.
Stijldata bevatten data voor de acht Patronen van elke stijl (50 X 16 = 800), en 99 User-Frases voor elke Stijl (50 X 99 = 4950). De data voor elk Patroon bevatten naast de muziekdata instellingen van Afspeeleffect, Pattern-Voice, en Patrooneffect.
System-setup bevat de instellingen van Utility mode.
Dat is dus wat veel nietwaar....
Normaal gezien, save ik enkel de Pattern.
Disk knop, file type: PATT, Pattern: U (xx), naam ingeven, Enter.
Dit zou normaal gezien moeten werken.

Try it out :-)
Grtz, Exo.

Bedankt allen voor alle hulp.

Een master reset doet wonderen (pattern+pattern chain+utility indrukken en aanzetten-> factory set (F3)).

Toine

* als je externe midi modules niet helemaal strak lopen doordat ze wat ouder/trager zijn ofzo kan je in de groovegrid alle 16 steps selecteren en vervolgens vooruit of achteruit in de tijd bewegen...works like a charm.....shift-groovegrid reset alles weer.....record-replace om alles definitief op te nemen...

^^^^------------- ik heb een betere methode:

- selecteer track 16
- ga naar playfx (2x zodat je 'note offset' ziet)
- selecteer alle tracks
- draai aan de knop voor 'note offset' om de offset goed te krijgen

ps1. dit is beter want als je een grooves ingesteld hebt in de groovegrid, behoud je deze.
ps2. bovenstaand werkt alleen als je alle tracks op dezelfde playfx 'note offset' waarde hebt staan (=standaard 0)
ps3. het kan zijn dat ie het laatst geselecteerde kanaal (track 16 in dit geval) niet meeneemt, maar das een kleine moeite om daarna meteen ff te doen.

Voor mij is dit DE manier om makkelijk softsynths en samplers (zoals sfz+,shortcircuit e.d.) aan te sturen met een perfecte 'delayed' sync. Werkt ook heerlijk met opnemen, gewoon opnemen inspelen..en daarna komt het er gewoon weer uit :)

Het valt me op hoe goed dit apparaat eigenlijk is, het is echt uitgekristalliseerd man.
Zelfs 10 jaar na aanschaf kom ik nog nieuwe dingen tegen in de manual, waarvan later pas het 'waarom' begint te dagen.

Hier nog ff een hersenspinsel waar ik mee speel:

Ik raad ook een ieder aan om niet te onderschatten wat je met een rm1x en een oude geluidskaart/laptop kan doen. Kale windows erop, lading met soundfonts & loops erop, shortcircuit 1.0 (freeware soundfont/loop softsampler met veel ingebouwde filters die je zo kan mappen met je rm1x), die je vervolgens in vsthost (freeware minimal vsthost) draait. En hup! klaar is je studiootje.

Zelf heb ik wel de gear mbt. DAW's, plugins, midicontrollers etc..maar laatste tijd ben ik weer een beetje lofi aan het werk. Valt me namelijk op dat als ik muziek maak op deze gelimiteerde manier (rm1x + soundfonts & loops), dat ik echt met mn HART luister. Als ik al muizend achter mn pc met plugins loop te klooien, verstart mn hele lichaam, en luister ik meer met mn OREN :)

Laatste tijd zijn mn productiesessie eigenlijk in tween verdeeld:

1) loops en schetsen op de rm1x (lekker pielen, en samples maken, maar geen uitgebreide computerafdwalingen)
2) met mn DAW lekker nummers afmaken, automatiseren, samples gebruiken van de rm1xsessies

natuurlijk zal er overlap zijn, maar persoonlijk denk ik dat met al die miljoenen plugins een beetje discipline wel vereist is tegenwoordig.
Wellicht heeft iemand nog wat aan mn 'producerdiaries' :)

Laatst gewijzigd:
Hi Soul C,
Ik vermoed niet dat er patches van een andere synth erkend worden door de RM1X.
Naar mijn idee is het ook niet mogelijk om een zipdisc of andere drive in de RM1X in te bouwen en deze dan nog naar behoren te laten werken.
De komende week zie ik de Yamaha hersteller. Zal ik hem ff vragen.
Misschien andere mensen die hier beter kunnen op antwoorden?

Grtz,
Exo.

mischien een domme vraag, maar kan ik eigenlijk patches van een andere synth dumpen op een schijfje in de rm1x ?

andere vraag; ik heb nog een inbouw zipdisc drive liggen, zou ik die in de rm1x kunnen stoppen op zo'n manier dat het ook werkt ?

cheers soul c:P

Ja, je kunt wel patches van een andere synth dumpen, maar de RM1x herkent ze niet. Je zet simpelweg realtime recording aan en dan laat je de synth een patchdump doen. Volgens sla je deze song op op een diskette. Als je de song afspeelt naar die synth, worden alle patches er weer op gezet.

Hi Soul C,
Naar mijn idee is het ook niet mogelijk om een zipdisc of andere drive in de RM1X in te bouwen en deze dan nog naar behoren te laten werken.
Een quote van [ame="http://en.wikipedia.org/wiki/Zip_drive"]Wikipedia:
Interfaces

Zip drives are available in multiple interfaces including

• IDE True ATA (very early ATA internal Zip drives mostly sold to OEMs; these drives exhibit software compatibility issues because they do not support the ATAPI command set)
  • ATAPI (all Zip generations)
  • USB 1.1 (Zip 100 MB and 250 MB generations)
  • USB 2.0 (Zip 750 MB generation; backwards compatible with USB 1.1 systems)
  • IEEE 1284 (Parallel Port) with Printer passthrough (Zip 100 MB and 250 MB generations) (See NB 1)
  • IEEE 1394 (Firewire) (Zip 250 MB and 750 MB generations)
  • SCSI (Zip 100 MB and 250 MB generations; both internal and external editions; external editions limited to ID 5 and 6) (See NB 2)
  • "Plus" (Zip 100 MB external drive with both SCSI and IEEE 1284 connections; SCSI ID limited to ID 5 and 6) (See NB 2)

Ik weet niet met welke interface de inwendige floppy drive van de RM1x werkt, maar dit zou best wel eens IDE kunnen zijn. Me dunkt dat een Zipdrive met IDE dan nog wel eens zou kunnen werken.

Ja, je kunt wel patches van een andere synth dumpen, maar de RM1x herkent ze niet. Je zet simpelweg realtime recording aan en dan laat je de synth een patchdump doen. Volgens sla je deze song op op een diskette. Als je de song afspeelt naar die synth, worden alle patches er weer op gezet.

ok dan, dat ga ik proberen , thanks

Ik weet niet met welke interface de inwendige floppy drive van de RM1x werkt, maar dit zou best wel eens IDE kunnen zijn. Me dunkt dat een Zipdrive met IDE dan nog wel eens zou kunnen werken.

de zipdrive is een IDE dacht ik, ga er binnenkort eens naar kijken, moet toch alle switches vervangen ;{

rm1x + linuxsampler

rm1x + linuxsampler

Wellicht is dit ook interessant:

Laatste dagen heb ik weer een last van crashes tijdens het muziekmaken :S
Zat weer een beetje te brainstormen om de rm1x als sequencer te gebruiken, en het samplegedeelte met de computer.
Maar dan ook op zo'n manier dat je eigenlijk niet een extra beeldscherm nodig hebt, zegmaar back to the muis-afwezige basics :)

Toen kwam ik terecht op LinuxSampler.
Het is eigenlijk een standalone gigastudio,soundfont (SF2 en SFZ) softwaresampler.
Het leuke ervan is, dat het alleen een engine is met optionele frontend.
Dus maw: in theorie kan je het als pc-based dedicated standalone software sample draaien.

Voor de techneuten is dit een leuke hersenspinsel:

Je zou een micro-ITX computertje kunnen kopen en er linux op knallen, en linuxsampler installeren.
LinuxSampler draait als een netwerkdaemon, die naar poort 8888 luisterd voor commandos.
Daarna sluit je de rm1x's midi-out aan op een USB midi-interfaceje.
Met de 'playfx'-knop van de rm1x, kan je de midi-delay zodanig instellen dat je geen last heb latency problemen.
Het vetste zou zijn, dat je dan gewoon vanaf de rm1x, door je soundfonts/samples kan switchen.
Bijv. door 'program changes' op de midi-in poort omvormen naar het volgende commando:

[load-soundfont-for-midi-channel-1.txt]
ADD CHANNEL
SET CHANNEL AUDIO_OUTPUT_DEVICE 1 0
SET CHANNEL MIDI_INPUT_DEVICE 1 0
SET CHANNEL MIDI_INPUT_PORT 1 0
SET CHANNEL MIDI_INPUT_CHANNEL 1 1
LOAD ENGINE SF2 1
LOAD INSTRUMENT NON_MODAL 'Q:/musiclib/soundfont_work/drumkit1.sf2' 0 1
SET CHANNEL AUDIO_OUTPUT_CHANNEL 1 0 0
SET CHANNEL AUDIO_OUTPUT_CHANNEL 1 1 1
SET CHANNEL VOLUME 1 1
SET CHANNEL MIDI_INSTRUMENT_MAP 1 0

cat load-soundfont-for-midi-channel-1.txt | netcat localhost 8888

Helemaal vet zou zijn als je al je soundfonts gewoon op je desktopcomputer hebt staan, en dat de sampler die directory via het netwerk heeft gemount.

Eigenlijk zou je ook nog iets als een dikke synth op die linux bak moeten draaien op een ander midikanaal...magoed dit gaat alweer te ver :)

Linux.... totaal onbekend voor mij maar al goeie kritieken over gehoord.
Ik heb meerdere RM1X'en en gebruik een ervan om m'n windows softsynths aan te sturen.
Geeft me niet direkt enig probleem...
En wanneer de softsynths enig latency probleem opleveren kan ik nog altijd m'n hardware synths die aan een andere RM1X hangen wat midi delayen zodat "the whole shebang" terug netjes in de maat loopt :P
Grtz,
Exo.
P.S. Niettemin een aardige denkpiste :D

Back