Invoer uit Zwitserland ?

pjoris

Ouwe rot
Weinig zin om de website van de Belgische douane nog eens te proberen doorgronden, dus vraag ik het eerst even hier. Moeten er bij invoer in de EU op 2dehandsgoederen van Zwitserland invoerrechten en/of BTW worden betaald ? Bedankt, Joris

Bedankt, dat vreesde ik al ... Dat maakt daar kopen al heel wat minder interessant. Joris

(hoi belastingdienst ik woon niet in de Benelux :D)

Wat je vooral niet mag doen is vragen of het mogelijk is of de verkopende partij het via een aangrenzend land kan versturen als het niet iets met de waarde kan doen waardoor het een lager bedrag heeft dan 25 euro, dus dat kan ik jou dan ook niet aanbevelen om het toch voor elkaar te krijgen..... MAG DUS NIET

Inderdaad, dat laatste doe ik ook NOOIT met pakjes van de VS - hoewel het daar nog goedkoper zou zijn ...

héhé.... ik kocht juist veel buiten de EU en heb slechts een paar keer pech gehad....
zelfs uit Zwitserland was er tussen door geglipt.....
er is verschil tussen nieuw en tweedehands.....
bij nieuw ben je meestal de pineut....
is ophalen geen optie?

Inderdaad best duur... Voor een dongle uit de VS (voor de Emulation II software moest ik de dongle apart aanschaffen) betaalde ik zoiets van 40 euro de dongle, nog zo'n 20 euro verzendkosten en ook nog iets meer van 20 als "invoerrechten". Dus ja voor een groot apparaat... Succes!

Inderdaad best duur... Voor een dongle uit de VS (voor de Emulation II software moest ik de dongle apart aanschaffen) betaalde ik zoiets van 40 euro de dongle, nog zo'n 20 euro verzendkosten en ook nog iets meer van 20 als "invoerrechten". Dus ja voor een groot apparaat... Succes!

da's wel heel veel zeg...
ik heb vorige week een samplekaartje voor m'n R8 gekocht op ebay in de VS. dat kaartje is toch zo'n 3 keer zo groot als een USB dongle.
de verzendkosten waren 7 dollar en ik hoefde niks te betalen toen het pakketje aankwam.

héhé.... ik kocht juist veel buiten de EU en heb slechts een paar keer pech gehad....
zelfs uit Zwitserland was er tussen door geglipt.....
er is verschil tussen nieuw en tweedehands.....
bij nieuw ben je meestal de pineut....
is ophalen geen optie?

Gaat niet zo zeer of het goed nieuw of tweedehands is maar meer om de waarde van het goed.
Er kan in sommige gevallen een verschil zijn in het belastingpercentage maar veel zal dat niet schelen.

Dus invoerrechten, BTW over het aankoopbedrag plus kosten transport en gratis en voor niets krijg je ook nog eens administratie kosten daar boven op.

Ophalen is duurder (Zwitserland) want: benzine kosten, wegenvignet, uitvoerrechten en invoerrechten aan de grens... land valt gedeeltelijk onder Europese wetgeving dus je kan er doorheen rijden zonder grenscontrole, echter als je wel gecontroleerd wordt (Zwitserland of Duitsland) en je kan niet aantonen dat dat wat je gekocht heb jouw eigendom is en je op doorreis bent dan ben je zwaar de Sjaak......

Leuker kunnen ze het niet maken

Het is inderdaad altijd wat wikken en wegen. Vroeger passeerde bijna alles dat via de post (bv USPS) ging enkel met 10 euro kosten (enkel administratie, geen BTW of invoerrechten), zelfs indien waarde was aangegeven. Daarna heb ik 2 maal voorgehad dat ze een betalingsbewijs vroegen. De laatste tijd lijkt het te zijn dat ze aangegeven waarde aanvaarden zonder extra vragen, maar dat alles wel degelijk belast wordt aan de aangegeven waarde - niks slipt er nog toevallig door. Vervelend dat de Belgische post efficienter is geworden !

(Nu voor dit specifiek geval, was mogelijks een interessante aanbod binnen de EU, erbuiten - met steeds de mogelijkheid van belasting en afweging verzekering e.d. - heel wat minder en werd het al interessanter in de VS te kopen.)

Vervelend dat de Belgische post efficienter is geworden

En niet alleen de Belgische. Puur doordat het allemaal elektronisch getraceerd wordt tegenwoordig weten ze vaak van tevoren al dat zo'n pakketje eraan komt. Ze hoeven niet meer met de hand alle pakketten te bekijken.

In principe kunnen ze zelfs de inklaring al vooraf doen, op afstand. Amazon VS doet dat bijvoorbeeld. Als je daar elektronica bestelt betaal je vooraf al BTW en inklaring, waardoor het verzenden vanuit de VS nog maar 1-2 dagen duurt.

Back