Linndrum LM2 mods en schema draad

Hij doet het wel weer super, behalve de kick dan..

Ik heb nu zo'n Korg EMX1, maar ik loop me te ergeren aan de 9 drum geluiden, en maar vier outputs. En die Linn staat maar niks te doen. Kom ik weer bij die Jomox Xbase888 uit.... die natuurlijk weer moeilijk nieuw te krijgen is.

Het ding is best mod vriendelijk door al zijn clock timers enzo. Er zit ook Een CEM2230 in, filter IC.

Die bedoel ik ja :)

Denk wel dat het aan die CEM ligt, maar moet nog effe kijken. Geen tijd gehad enzo..

U89 en nare fiebels

U89 en nare fiebels

Beste Mensen,

Naar aanleiding van mijn nu beschikbare pitch mod kit kwam ik tot de volgende ontdekking:

Bij twee LM2's bleek dat er op de pitch gemodificeerde geluiden op het einde
van de samples een naar bijgeluid hoorbaar was - vooral goed hoorbaar bij
een lage pitch. Alle picthmod geluiden worden in de LM2 de gemultiplexed,
ge-demultiplexed en lopen over een Dual OpAmp TL082 (U89).

Een TL082 blijkt een ongelukkige keus te zijn geweest van de ontwerper.
een 4558 bleek het probleem op te lossen.

Natuurlijk heb ik eerst een nieuwe TL082 erin gestopt om te zien of
de OpAmp niet enigzins defect was. Dat was niet het geval.
Ook andere geprobeerd (TL072, TL062, TL052, SSM2139)
--> Nope: een 'ordinaire' 4558 is de oplossing.

DUS: alle LM2 bezitters (ook zonder modificatie):
luister eens kritisch naar de Cowbell en de Crash
--> daar kan het goed gehoord worden op het einde van de sample.

Wel het geluid hard zetten en dan gewoon een enkele sample 'tikken' en uit laten klinken.

Zie de foto van U89 op onderstaande draad:

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?p=1718606#post1718606

Met vriendelijke groet,

Marc

Nieuws

Nieuws

Net de zesde Linndrum LM2 afgeleverd met pitch modulatie.
Zie voor nieuws hierover met foto:
https://www.synthforum.nl/forums/show...06#post1718606

En dan nog wat:

1) Een elco mod over de pullup-weerstand voor de PLAY/STOP switch zat verkeerd om: moet met de plus naar boven gericht zijn (aan de +5V). Deze mod dient om de switch te debounching en is 10UF --> kan beter een 1UF zijn - is beter.

2) Ik heb al eerder Linndrumms gehad waarbij voor de +/- 15V regelaar een 220UF/25V zat. Volgens het schema hoort daar een 1000UF in te zitten en als je de spanning erop meet blijk die boven de 25V uit te komen --> vervangen door 1000/35.

3) Met het pitch modificeren dient de MUX instelpotmeter ook anders afgesteld te worden (hogere frequentie) in verband met de mogelijkheid van een hoger in te stellen sample rate. Deze instelling betreft alle geluiden en geeft subtiele timbre verschillen --> zou een boeiende modificatie zijn als een externe pot.

4) Ook de instelpot voor het BASS filter en T/C filter met envelopes zouden boeiend zijn om als externe pot te hebben.

Op de overview foto zie je waar de instelpots zitten.

Voor zover dit nieuws.
Hoort zegt het voort. Ik wil wel weer een nieuwe om te modificeren en nog meer de diepte in te gaan met een LM2

Attachments

• 3 total overview inside.jpg
    3 total overview inside.jpg
    84,7 KB · Bekeken: 125
Hitte

Hitte

Dat de LM2 erg heet van binnen wordt en de trafo zoemt weten all LM2 gebruikers waarschijnlijk wel.

Er is een oplossing voor als de netspanning stabiel is (in NL is dat zo).

In apparaten ontworpen voor ook de USA markt zit een ernorme overhead in de secondaire spanning om de netstroomfluctuaties op te vangen.
In NL is het net stabiel en is dus die overhead niet nodig.
Hierdoor kan de primaire spanning verlaagd worden van 230 VAC naar 180 VAC.
Dit scheelt enorm veel warmteontwikkeling en dus een langere levenduur. Ook de trafo gaat dan minder zoemen.

Wat er voor nodig is is een z.g. Variac - een trafo in een kastje waarmee de primaire spanning omlaag te brengen is met een grote regelknop. Naar 180 VAC, want dan draait de LM2 in NL en bijna in heel de EU gewoon prima.
Een Variac kost ongeveer 100 EUR incl BTW.

Echter, de LM2 heeft een meetcircuit op de ongestabiliseerde spanning voor de +15V die ongeveer 25,5 Volt is. Dit meetcircuit verzorgd het GO-signaal voor het processorysteem.
Het verlagen van de primaire spanning naar 180 VAC laat de LM2 dus niet opstarten.
Een oplossing is om de variac bij het aanzetten op 230 VAC te zetten en als eenmaal opgestart is deze naar 180 VAC te draaien.
Dit lijkt omslachtig maar, het scheelt werkelijk enorm veel hitte-ontwikkeling en daarom de moiete waard.

Door twee mensen reeds gerapporteerd dat na langdurig aanstaan (18 uur of meer) de LM2 crasht en al z'n geheugen verliest. Voor mij een ????

Er is een modificatie mogelijk waarbij een weerstand van waarde wordt veranderd en de LM2 ook bij een variacinstelling van 180 VAC gewoon opstart.
Een weestand van 287K moet worden vervangen door een van 220K (zie foto).

Ook leuk: er staat hier nu een LM2 met de handtekening van de ontwerper Robert Linn (zie foto) die binnekort op de markt komt.

Attachments

• works with variac at 180 VAC.jpg
    works with variac at 180 VAC.jpg
    95 KB · Bekeken: 115
  • rober linn signed panel.jpg
    rober linn signed panel.jpg
    77,6 KB · Bekeken: 123
Laatst gewijzigd:
@django
Ik heb jouw kit als een van de keuzes aan een LM2 bezitter voorgesteld. De andere was de FORAT.
heb ik het goed begrepen dat jouw kit nogal simpel recht toe recht aan is met enkel het triggeren van de drum sounds?

Dat klopt, het maakt eigenlijk een soundmodule van je linn. de sounds zijn afzonderlijk aan te sturen over midi ( de interne sequencer blijft ook gewoon werken hoor ) De kit synct de linn niet met midi klok.
maar aangezien daar ook vraag naar is, zal ik een kleine modificatie maken binnenkort..

Ik heb de kit gemaakt omdat ik zelf midi wilde op mijn linn, ik heb een handje vol extra kits gemaakt voor liefhebbers, als die op zijn maak ik geen nieuwe kits meer. mijn focus ligt momenteel op andere leuke dingen :engel:

MarcMarc> dan voor de nuttige info. Ik ben ook een Linndrum bezitter met zoemende trafo.

Djongo> tof dat je die kits gemaakt hebt. Wat kosten ze en hoe zijn ze w.b.t. inbouwen (beetje makkelijk?).

LM2 Trigger inputs

LM2 Trigger inputs

Een klant vertelt dat als hij de LM2 extern will triggeren met de 5 external trigger inputs, hij een behoorlijk vertraging merkt (latency). De zaak loopt eigenlijk behoorlijk uit sync met de rest.

Ik had me nog nooit zo bezig gehouden met die external trigger inputs, anders dan het rudimentair testen.

Een nadere beschouwing van het schema van de external trigger inputs leert dat die oorspronkelijk waren ontworpen om met een audiosignaal te triggeren - van een pickupmicrofoon, piezo-element of zoiets als een Simson drum pad.

Na de dubbele gelijkrichting van de audio wordt het signaal door een zwaar Low Pass filter gevoerd om vervolgens op een comparatorcircuit te belanden waar tevens opnieuw zwaar LP wordt gefiltert. Ja, logisch, die latency.

Als die ingangen enkel gebruikt worden met een normaal trigger/gate signaal is die hele filtering niet nodig (de geluikrichting eigenlijk ook niet).
Met het simpel eruit helen van de LP filter condesatoren (4x per circuit) zou dit probleem opgelost moeten zijn.

Dit gaat waarschijnlijk over afzienbare tijd uitgeprobeert worden.
Tot later.

Back