Mac Firewire plops/ticks/cracks

DarkChaos

just music
Hallo allemaal,

Ik heb last van zeer vervelende bijgeluiden in m'n firewire audio afkomstig van m'n mac die mn mengtafel in gaat.

M'n mengtafel is een Mackie DXB200 met een Firewire kaart erin. Ik heb de firewire kaart overgenomen van iemand, hij zat nieuw in verpakking. De computer is een Mac Pro (Quad) met een dedicated Firewire 800 kaart erin (Sonnet Allegro FW800 PCIe). De afstand tussen de mixer en de pc is circa 1 Meter, ik heb er een degelijke kabel tussen liggen het merk AudioQuest. Toegevoegd aan dit topic zit een voorbeeldje van het geluid. Het lijkt mij alsof er af en toe een clock mismatch ontstaat tussen de Mac en de Firewire kaart in de DXB. Het probleem is dat de firewire kaart in de mixer 100% compatible is met Core Audio, ik heb dus geen driver of utility aan de kant van de mac met advanced settings o.i.d.

Ik hoop eigenlijk dat iemand hier op het forum de geluiden kan identificeren, moet ik dit zoeken in de digitale communicatie, of is het bv interferentie. Ik heb hier geen randaarde in de kamer, alles zit dus op 1 ongeaard stopcontact.

De plops maken me het leven echt flink zuur op het moment, het is bijna onwerkbaar.

Alle tips zijn meer dan welkom!

Alvast bedankt :)

Attachments

• ticks.mp3
    3,1 MB · Bekeken: 200
Ik had het nog veel heftiger, je moet master / slave instellingen wijzigen.
Als de audio interface geen tooltje heeft kun je er haast van op aan dat deze als master is ingesteld.
Je Mackie kun je toch wel als slave instellen? De samplerates heb je toch wel gelijk staan?
Overigens is een s/pdifkabel van €3 net zo goed als eentje van een veelvoud. Zo lang het kabeltje maar niet in de knoop zit en geen scherpe bochten maakt. ( en nou geen hele aparte wellus niettus serie starten over het "nut" van dure kabels svp).
Ik zou gewoon even experimenteren met je instellingen van je Mackie en dan houdt het gepl-op.
Mooie pad trouwens in je geluidsfragment.

Check het ook ff met een andere firewire kabel (en of ie aan beide kanten er goed inzit). Wij hadden het in een van de studio's waar ik werk ook. Nieuwe FW kabel en het probleem was weg.

@VL7:

M'n samplerates staan gelijk, ik kan op de mackie alleen kiezen tussen interne of externe wordclock clock (BNC op de synckaart). Maar ik weet niet in tot hoevere dit betrekking heeft op de firewire kaart. Heb ondertussen al alle mogelijke combinaties geprobeerd zonder resultaat. Ik gok dat de mackie dan toch op "internal" zal moeten staan, dat de mac zich dan als slave gedraagt. Ook aan de kant van mac driver kan ik bepalen via de klok is.. "Mac" of "Device".. beide opties geprobeerd zonder resultaat.

Ik heb ondertussen al uitgesloten dat het probleem zit in het feit dat ik zonder randaarde werk, heb even een haspel met randaarde naar een andere kamer gelegd. Ook ben ik erachter dat de Mac met de zelfde firewire kaart en kabel wel goed werkt mijn mijn Motu 896.

Het probleem lijkt zich dus toch toe te spitsen op de Mackie DXB. Ik begin sterk te twijfelen of het probleem niet in de voeding van de DXB zit. Mogelijk is er iets mis met de elco's op het mainboard ofzo.

Ik heb gelukkig ook net een OS update ontvangen voor de DXB die ik nog moet installeren, ze schijnen hier onnodige cpu cylces uitgehaald te hebben dus misschien heeft dit nog invloed en ik ga zoiezo morgen nog even een nieuwe firewire kabel bij de saturn (thanks voor de tip Bas M).

Anyway heel erg bedankt voor het mee denken allemaal, ik waardeer het enorm. Dit probleem is echt om gek van te worden. Ik kan momenteel niets externs opnemen. Vervelend genoeg geeft Mackie geen support meer op dit product en tot overmaat van ramp hebben ze ook het complete support forum offline gehaald.. ZzZzzz.

Fijne avond!

Bastiaan

Was bij mij ook zo.
Master/slave instellingen veranderen en geen probleem meer.
Rme heeft idd een tooltje waar je dat kan instellen.

Een firmware update?

Ik had het nog veel heftiger, je moet master / slave instellingen wijzigen.
Als de audio interface geen tooltje heeft kun je er haast van op aan dat deze als master is ingesteld.
Je Mackie kun je toch wel als slave instellen? De samplerates heb je toch wel gelijk staan?
Overigens is een s/pdifkabel van €3 net zo goed als eentje van een veelvoud. Zo lang het kabeltje maar niet in de knoop zit en geen scherpe bochten maakt. ( en nou geen hele aparte wellus niettus serie starten over het "nut" van dure kabels svp).
Ik zou gewoon even experimenteren met je instellingen van je Mackie en dan houdt het gepl-op.
Mooie pad trouwens in je geluidsfragment.

Was bij mij ook zo.
Master/slave instellingen veranderen en geen probleem meer.
Rme heeft idd een tooltje waar je dat kan instellen.

Een firmware update?

Een firmware update van wat? de Firewire kaart.. er is geen update beschikbaar op de site van de leverancier. Ook voor de firewire kaart in de Mackie DXB is geen update beschikbaar.

Ik herken je verhaal, ik heb dat zelfde probleem gehad met ADAT signaal tussen mn RME HSDPe 9652 en en mn Mackie DXB. Hier moest ik ook aan beide kanten instellen wie de wordclock master/slave was.

Het probleem blijft dat ik aan de kant van de mengtafel bij de clock settings alleen kan kiezen tussen:

- Internal
- Wordclock (BNC)

Die wordclock (BNC) is een aparte sync kaart.. en ik heb in dit geval geen externe wordclock generator op die BNC connector zitten. Ik heb hem daarom nu ingesteld staan op "Internal". Ik hoop dat de tafel nu een wordclock signaal verstuurd via die Firewire bus. Op m'n iMac heb ik bij de clock source settings de keuze tussen:

- Mac
- Device

Ik heb hier gekozen voor Device, zodat de mac zich aanpast aan de wordclock van de tafel. Maar dit geeft helaas geen enkele verbetering. Ik heb in het verleden al heel wat problemen gehad met wordclock signalen, dus ik ben bekend met het master/slave principe.

Om deze reden begin ik er steeds meer aan te twijfelen dat het niet een andere oorzaak heeft. De plopjes lijken zich te moduleren op de transienst van de audio. Hoe intenser de transients hoe harderd de tickjes zijn. Je kan dit horen in het audio voorbeeld uit mijn vorige post. Als het stil is heb ik geen enkel bijgeluid. Ik heb dit probleem in het verleden nog niet opgemerkt met deze tafel, maar hij heeft ook bijna een jaar stil gestaan. Ik was er daarom vanuit gegaan dat het probleem is geïntroduceerd bij het plaatsen van de Firewire extensie kaart. Maar misschien is het wel een generiek probleem over alle ingangen van de tafel. Aangezien m'n studio net gebouwd is heb ik nog geen apparatuur op de analoge ingangen hangen, ik ga vanavond dus eerst eens testen of het probleem zich ook op andere ingangen voordoet.

De mengtafel is eigenlijk gewoon een PC, er zit een ATX board in met een computer voeding. Wanneer ik de tafel uitschakel hoor ik na ca 7 sec een hoog (+/- 18 Hz) geluid uit de voeding komen van (waarschijnlijk) een leeglopende elco die z'n lading verliest. Dit is al vanaf het begin dat ik de tafel heb, misschien dat door het plaatsen van de extra kaart nu meer stroom getrokken wordt waardoor een instabiele spanning een issue wordt? Ook weet ik dat er issues zijn met defecte elco's op het main pcb. Dus misschien is het board wel brak.

Misschien zoek ik het wel veelte ver, ik ga het vanavond eerst maar eens proberen met een nieuwe firewire kabel, toch heb ik een vermoeden dat de uiteindelijke oplossing in de stroom hoek zit.

Dat geluid/fluiten uit je voeding duidt op spanningsregelaars die niet in sync zijn. Dat kan ook klikjes/of fluiten veroorzaken in je audio dat verklaart ook de amplitude relatie.
Wel vreemd dat dat alleen is als je hem uit zet. Ik zou eerder zeggen dat dat verschijnsel zich voordoet wanneer de psu al even aan staat.

Het heeft even geduurd, maar heb eindelijk tijd gehad om het probleem verder te onderzoeken. Het probleem zit zoals ik voorheen dacht NIET in het firewire gedeelte. Maar het is generiek over heel de tafel :'(

Kortom, als ik alles loskoppel en 1 audio bron op een analoge ingang aansluit is het probleem er ook al. Ik heb beschik ondertussen nu ook over een goede randaarde, dus dat is het ook niet. De voeding in de mengtafel is een 1200 Watt ATX computer voeding, Ik heb deze ook niet even op de plank liggen dus die moet ik eerst op de kop zien te tikken.

Als er toevallig iemand in de buurt van Dordrecht woont, met een osciliscope om uit te sluiten dat het signaal daadwerkelijk wordt veroorzaak door de PSU, houd ik me aanbevolen.

Back