Tikjes bij MicroModular

CraZ

..
Heb ik nét een hele vette patch gebouwd voor mijn Micro-Modular.. zitten er tikjes in het geluid. Ik denk dat het iets met de envelopes te maken heeft..

Weet iemand hier iets tegen... ? (liefst in de patch zelf voorkomen natuurlijk..)

probeer de attacks en releases eens wat minder snel te zetten..

Olaf

Dat werkt wel...

Dat werkt wel...

Dat werkt.. maar ik zoek eigenlijk een oplossing waarbij ik mijn envelopes gewoon lekker snel kan houden..

je zou ze echt maar een heel klein beetje moeten ophogen...van 0 naar 1 of 2....je kan volgens mij ook veel doen met de smoother module....

Olaf

dit heb ik regelmatig in buzz als ik weer iets vets geknutseld heb... begint 't af en toe te tikken. Ik dacht dat het aan de software lag, maar het kan dus ook met hardware.

Zelfde met de Q

Zelfde met de Q

Ik heb het zelfde wel eens met m'n Q vooral met basslines en het attack releas verhaal gaat hier niet op ! Ut gaat soms niet weg ..... iemand een idee ??

Mmm....... als ik er even verder over nadenk ut gaat wel weg met de attack releas maar te laat .....dus ik zoek eigenlijk hetzelfde als craz

Probeer je oscilators te resetten als het geluid begint. Je krijgt vaak tikjes doordat de oscilators aan het begin van het geluid niet op nul beginnen maar al halverwege een golfvorm zijn. Als je de envelopes heel snel zet knalt ineens de output van 0 naar veel en hoor je een tik.

Origineel geplaatst door 4-Tek
Probeer je oscilators te resetten als het geluid begint. Je krijgt vaak tikjes doordat de oscilators aan het begin van het geluid niet op nul beginnen maar al halverwege een golfvorm zijn. Als je de envelopes heel snel zet knalt ineens de output van 0 naar veel en hoor je een tik.

Mmm ik snap min of meer wat je bedoeld.....ik kan m'n LFO's bijv in een range van 360 'graden' willekeurig laten beginnen.
Maar hoe doe je dat dan met je osc's ??

syncen

Olaf

Origineel geplaatst door olafmol
syncen

Olaf

?? oke .....nieuw voor mij ....ga ik maar is even lekker uitvogelen!!

Ik dacht dat ik in mijn geval alleen osc 2 en 3 met elkaar kon syncen. (Q)

Hoe doe ik dat op m'n nordlead bijv, ???

op een Q, nordlead enzo zou je dat niet zelf hoeven te doen....dat zou al in de software geprogrammeerd moeten zitten..als je daar tikjes in hoort gaan je envelopes gewoon te snel.....de enige oplossing is dan om ze iets langzamer te zetten....

in de modular kan je je oscillators met elkaar syncen zodat ze tegelijk met elkaar op 0 beginnen, en ook altijd op 0 beginnen als je een note-on geeft....check de super tutorials van RobHordijk en Roland Kuit voor erg veel interessante info:

http://www.clavia.se/nordmodular/Modularzone/index.html

Olaf

Ik heb ook weleens last van tikjes, maar dan tamelijk zachte. Het interessante hiervan is dat deze tikjes zich niet storen aan de stand van de volumeknop! Ze gaan meestal weg als ik midi kabels ga uittrekken. Ik neem aan dat we het hier niet over hetzelfde hebben, maar herkent iemand het door mij beschreven verschijnsel?

Origineel geplaatst door kamiel
Ik heb ook weleens last van tikjes, maar dan tamelijk zachte. Het interessante hiervan is dat deze tikjes zich niet storen aan de stand van de volumeknop! Ze gaan meestal weg als ik midi kabels ga uittrekken. Ik neem aan dat we het hier niet over hetzelfde hebben, maar herkent iemand het door mij beschreven verschijnsel?

Om wat voor een apparaat gaat het en gaat het meestal....of altijd weg als je de midi eruit trekt ??

Het gaat om de Micromodular. Voor zover ik me kan herinneren gaat het altijd weg als ik de midikabels eruit trek (weet niet meer precies welke). Ik heb er meestal geen last van, dus het is niet zo een probleem. De frequentie van de tikjes correleert bijna altijd met LFO frequentie (1 LFO gepatched met 1 HZ - elke seconde een tikje), geldt ook voor reguliere oscillatoren en de randomgeneratoren.

Het lijkt er op dat het bij je sequenser vandaan komt. Staat je metronoom misschien af en toe aan en stuurt ie alleen uit via midi ?? Waarschijnlijk stuur je toch iets uit wat je niet in de gaten hebt.

Laatst gewijzigd:
Heb je goeie midikabels? Ik kan me herinneren dat als je verkeerde kabels had (iets met de aarde maar ik weet niet meer precies meer wat) dat je dan storingen kon krijgen.

Gennplumber, nee, het effect treedt ook op als er geen sekwenzer in het spel is.
Het zou natuurlijk met de kabels te maken kunnen hebben, zoals 4-tek zei, maar als de 'PC Out' poort kabelvrij is, zijn de tikjes weg. Aangezien dit een niet al te cruciale verbinding is, is het probeem niet al te vitaal. Ik vond het wel uiterst curieus, vooral omdat het getik dus door de LFOs etc gegenereerd lijkt te worden, terwijl het getik niet in het synthese pad optreedt. Waar worden de tikken dan in vredesnaam gegenereerd (?).

Craz, jouw tikjes zaten toch in het synthese pad he?
Overigens zijn de envelops van de Nord inderdaad wel supersnel!

Origineel geplaatst door kamiel
Ik vond het wel uiterst curieus, vooral omdat het getik dus door de LFOs etc gegenereerd lijkt te worden, terwijl het getik niet in het synthese pad optreedt. Waar worden de tikken dan in vredesnaam gegenereerd (?).

Waarschijnlijk toch signalen over de PC out. De modular stuurt namelijk voor de LFO's signalen over de PC-out naar de editor om de lampjes op de LFO's in je editor aan en uit te zetten.

Back