Doelgericht in een vaste band of jammen met tig muzikanten ?

CJ75

Using keys to open doors
Hi allemaal,

ik speel nu als toetsenist in twee bandjes (moet ook niet meer worden, dit is nog te combineren naast fulltime werk).

Ik word weleens gevraagd (of heb in ieder geval mogelijkheden) om mee te jammen bij jamesessies, maar ook invalklussen te doen bij andere bands, waar mogelijk. Dat waardeer ik, en het voelt ook goed.

Echter, soms krijg je gewoon een ' vervelend' gevoel als je er vaak voor kiest om NIET mee te doen met een jamsessie/invalklus etc. van een ander (buiten jouw twee bandjes om). Je stelt mensen ' teleur' omdat je ' nee' zegt (dat is natuurlijk in principe niet mijn probleem)

Je zegt dan niet zozeer 'nee' omdat je al iets hebt staan, maar wel weet dat je voor bijv. die invalklus weer andere repetities bij moet wonen. Dit naast de repetities en gigs die je met je eigen twee bandjes hebt. Vaak vraagt een buitenstaander dus zoiets als: ' Oh je kan die dag niet ? Heb je al een andere gig op die dag ?' (alsof DAT de reden moet zijn waarom ik ' nee' zeg).

Kijk, ik verdeel de aandacht sowieso al over twee bands (de een meer gigs dan de ander, zijn geen wekelijkse gigs ofzo, hooguit 1 a 2 per maand).

Mijn tijd (naast werk, relatie etc.) verdeel ik qua muziek zodanig dat ik bijna systematisch plan qua ' thuis voorbereiden tbv de 2-wekelijkse oefenavond van band 1' . Daarnaast dus thuis voorbereiden tbv de 2-wekelijkse oefenavond van band 2 (gaat om en om). De repetities zijn dus allemaal gericht op bevestigde optredens.

De tijd die ik aan een jamsessie/invalklus zou besteden, besteed ik echt liever aan voorbereiden/verbeteren van mijn toetsen-taken voor mijn vaste bands.
Hiernaast wil ik ook lekker tijd besteden aan zelf eigen muziek maken. Denk aan Lounge, Smooth Jazz etc. maar daar gaat het nu niet om.

Overkoepelend heb ik wel de behoefte om muzikaal door te blijven groeien, maar het dilemma hierin (of luxe-probleem ?) is dus:

Is het beter om doelgericht in een vaste band te spelen/groeien of moet je maar met tig mensen jammen/alle invalklussen aannemen en ' hopen' dat je zo weer connecties krijgt om door te groeien ? (En moet je ' bang' zijn om anders als ' niet-willer' bekend te staan ofzo)

Ik wil namelijk geen half werk leveren. Ik krijg vaak van anderen te horen zo van ' ja zo moeilijk is onze muziek niet, je hoeft niet vaak te komen oefenen' etc. maar ik wil gewoon NIET alleen maar de juiste akkoordjes vasthouden. Ik wil juist alle typeringen van een bepaalde track ook kunnen voorbereiden /instuderen etc. en er (naar mijn idee) en ook mijn gear als zodanig instellen etc. etc. (en hopelijk is dat ook de reden dat ik regelmatig gevraagd wordt :D ) . Ik denk dat een niet-toetsenspelende weleens onderschat hoeveel tijd je soms besteedt aan het instellen van je performances etc. op je workstation, dit NAAST sowieso het oefenen van de liedjes an sich.

Aan de ene kant wil je graag met veel muzikanten spelen, maar aan de andere kant wil je ook ' kwaliteit' kunnen bieden.

Ben effe de draad kwijt ;) : iets met ' tijd' en ' muzikaal blijven groeien' en 'omgaan met nee verkopen' en ' waarde hechten aan de band waar je vast in speelt'

Ben gewoon benieuwd naar jullie meningen, of dat jullie hier mogelijk ook ervaring mee hebben en hoe jullie hier mee omgaan. Wellicht kan ik dan verder met relativeren *D

(ik vraag me echt af hoe de mensen om mij heen het doen, degenen die vaak met die en die band invallen, dan weer gaan jammen etc. . Wellicht ben ik kortzichtig maar ik vraag mij dan af hoe je goed kunt voorbereiden met zo weinig tijd tussen afspraken etc.)

Thanks !

Focussen. Als je geen halve werk wilt leveren, dan blijven spelen met de vaste bands, want daar heb je meer zekerheid lijkt me. Invallen is leuk ook maar je bent een "invaller" van een andere.

Tenzij als je een soort gevaar ziet in de bestaande banden, zou ik voor een vaste line-up kiezen en doorgaan. Je kunt niet alles doen.

Ik jouw niet snappen. je bent gewoon eerlijk en zegt dat je veel tijd in je relatie moet stoppen anders is er straks geen relatie meer. Een "knap" "figuur" die dan nog zegt, dat je iets anders moet beslissen. Of hebben ze het op je vriendin gemunt hehe ? dat kan ook nog ik ken je situatie niet. Ik denk verder dat het jouw probleem is dat je er mee zit. Iemand anders kan dat niet oplossen. ten tweede zou je er ook niet gelukkig van worden dat iemand het voor je zou oplossen. Ik zeg kaats die bal.

Excuus voor als mijn topic wat warrig overkomt, maar ik denk dat ik het voor mezelf mogelijk complexer maak dan het is :D .

Ik denk eerlijk gezegd dat ik me ook onbewust laat leiden door mede-muzikanten die aangeven met verschillende bandjes bezig te zijn. Wellicht moet ik mezelf aanleren dat mensen die in meerdere bandjes en jamessies spelen niet gelijk betekent dat diegene DUS ook goed bezig is (en dan bij mezelf denk dat ik dat ook moet doen om goed/beter te worden ;{ )

als ik het zo je tweede regel lees vind je jezelf niet goed genoeg terwijl iedereen om je heen je goed vind. Je moet andere ook serieus kunnen nemen. je kan op zoek gaan naar een "echt " goede band. Een klasse hoger laten we maar zeggen.

Ik heb zelf er wel eens over na zitten denken om met mensen mee naar jamsessies te gaan en lekker wat te spelen, maar ik ben toch wel een beetje bang dat ik me niet zo lekker voel met het gevoel van andermans toetsen onder m'n vingers. En ik vertrouw m'n eigen board niet klakkeloos aan iedereen toe, haha.

Maar misschien kan het goed zijn om een keertje risico's te nemen. Jammen is een compleet andere manier van muziek maken dan met een bandje wat instuderen, maar het helpt je wel ontzettend met verder groeien. Logischerwijs leer je om op mensen in te spelen zonder dingen strikt van tevoren af te spelen. Ik heb er echter geen weet van of dit makkelijker is voor gitaar/bas/drums dan voor toetsen. Ik zou zelf me er niet echt lekker bij voelen om een podium op te gaan met mensen zonder allerlei zaken vast te zetten, maar misschien ben ik met de verkeerde muzikanten bezig geweest ;)
Je moet oppassen dat muziek niet teveel een verplichting aan andere mensen gaat worden, dat je het wel nog steeds voor jezelf doet, voor je eigen passie en ambitie. Maar als je benieuwd bent naar wat die jamsessies en inval-mogelijkheden je bieden, ga ervoor! Ik denk dat je er sowieso wijzer van wordt; of je doet bepaalde nieuwe skills op, of je leert dat last-minute zaken niks voor jou zijn.

Dank voor jullie antwoorden zover.

Gaandeweg doe ik ook ideeen op :)

Ik heb inderdaad al eerder aan jamsessies meegedaan (spontaan en georganiseerd) en ook diverse invalklussen gedaan. Vaak gaf dit mij alleen maar meer 'stress', omdat ik die aan de ene kant niet goed kan 'voorbereiden' , plus het feit dat ik dan denk dat ik die tijd beter had kunnen gebruiken voor het 'verdiepen' van mijn toetsenwerk voor mijn vaste band. ;{

Nu ik er zo over nadenk, is het denk ik niet zo dat er jamsessies/invalklussen verkeerd zijn, net zoals dat in een vaste band spelen ook niet verkeerd is.

Wat denk ik wel belangrijk is, is volgens mij dat men niet moet vergeten dat men zich niet gek moet laten maken door het aanbod aan jamsessies en invalklussen.
Het is denk ik toch niet gek om het naast een vaste band te doen, zolang jouw tijd er niet onder lijdt, EN jouw 'werkzaamheden' voor jouw vaste band(s) er niet onder gaan lijden.

Op die manier pak je denk ik wel op gezette momenten nieuwe inspiratie (groei ?) op. Ook is het belangrijk om zelf discipline te hebben om jezelf steeds nieuwe dingen aan te leren, ook desnoods via tutorials op Youtube. (Bijvoorbeeld tips over akkoordenliggingen en -voicings door diverse toetsenisten)

Aan de andere kant hoor ik om mij heen juist ook mensen die zeggen dat je juist zoveel mogelijk moet gaan jammen om 'gezien' te worden. Als toetsenist (althans, ik) wil ik juist niet zomaar jammen, zonder te weten welke (bekende) nummers er gespeeld/gejamd worden. I kwil namelijk alle sounds etc. al goed hebben, om overtuigend over te komen. Kijk als het puur om improviseren gaat, dan heb i kgeen moeite als er een ander toetsenbord is, zolang ik maar de meest 'basic' klanken kan gebruiken (bijv. piano/orgel/strings/brass) .

Ondanks alles (en het feit dat je blij mag zijn DAT iemand je vraagt) is 'nee' durven zeggen het allerbelangrijkste (maar dat geldt uiteraard in vele situaties) ;)

Regel 1: Doe wat je leuk vind.

Als jammen stress oplevert en je oefent liever je partijen, ga niet jammen.

Ik had het vroeger ook wel; dat ik geen nee zei. Niet zozeer met jamsessies, maar wel met allemaal kansloze zielen die bij mij wel muziek wilden maken in de studio en dan zat ik vervolgens de hele avond iets te maken met inspiratie-loze figuren ernaast. Dat schiet niet op.

Focussen op één ding werkt voor sommigen goed; zeker als je ergens succesvol in wil zijn. Voor mij echter, vind ik het juist leuk om veelzijdig bezig te zijn. Jammen, piano spelen, beats programmeren etc.
Ik haal meer lol uit het muziek maken als ik van alles doe, ipv dat ik me vastpin op 1 ding.

Maargoed, terug naar regel 1: doe vooral wat je leuk vind :)

Ja inderdaad Trigg,

Ik denk dat het gewoon een verschil in beleving van muziek maken is.
Er zijn altijd wel muzikanten die bij een nieuwe kennismaking bijna standaard vragen om een keer af te spreken om te gaan jammen. Ook heb ik vaak genoeg muzikanten meegemaakt die dan naar een georganiseerde jamsessie willen gaan (of zelf organiseren).

Natuurlijk kan het wel gezellig zijn etc. onder het mom van 'iedereen is welkom' en ' neem lekker jouw instrument mee' .

Ieder zijn ding denk ik maar.

Ik denk uiteindelijk dat er diverse manieren zijn om te groeien / anderen te leren kennen, waarbij een jamsessie een van de manieren is.

Mijn manier van veelzijdigheid bestaat denk ik juist uit het spelen in een (of twee) vaste bands, en daarnaast juist lekker mijn eigen muziek maken. Wat ik weleens doe is aan bevriende muzikanten vragen of ze eens iets in willen spelen (bijv. een gitaarpartij), gewoon omdat ik dat niet kan, ipv een plug-in 8)

Back