patchbay inrichting?

olafmol

[EXPANSIONS]
ik ga toch maar es mijn patchbay in gebruik nemen..... maar ben er nog niet helemaal over uit hoe ik em ga inrichten, ben dus wel beetje op zoek naar tips ed.... heb een standaard behringer dingetje die je per module op open, half-normalised, normalised en parallel kan zetten.... wat ik vnl wil is mijn outboard (SE50, SE70, trakmaster, stereo compressor, mic100 preamp) flexibel kunnen verbinden met mijn hardware of geluidskaart ins/outs of mixer..... ik heb een delta44 met 4 ins en 4 outs, en ongeveer 4 synths waarvan ik de meeste mono gebruik... heb een redelijk eenvoudige hardware mixer met 2 aux-sends, een alt-stereo out en een mix out (die laatste gaat naar mijn monitors)... in de huidige situatie gebruik ik mijn aux-sends om naar mijn geluidskaart inputs te gaan...eentje direct, de andere via de focusrite trakmaster...... de outputs lopen alle 4 naar mijn mixer.... met de prefade aux send kan ik zo submixen maken en die opnemen in mijn PC en tegelijkertijd monitoren via de 2e stereo out set....

anyway, wat ik wat meer wil doen is flexibele effect-paden opzetten waar ik zowel mijn synths als mijn soundcard output doorheen wil kunnen sturen..dus bv mijn pulse door de mic100, dan door de compressor, vervolgens de SE50 en dan de SE70 en dan de geluidskaart in, en dit wil ik dan op mijn mixer gewoon kunnen monitoren.... maar ik wil dit soort chains ook op mijn geluidskaart output kunnen zetten....dus een audio kanaal door zo'n chain heen, en dan weer opnemen en monitoren....

dus wat is voor mij de beste manier om mijn patchbay in te richten?

Olaf

De outputs van gear bovenin en de inputs benedenin. En dan alle dingen die standaard bij elkaar horen (volgens je default setup) recht onder elkaar. Dan heb je het minste last van spaghettie en kun je snel zien wat waar gepatched zit.

Normalled.. half normalled..

Normalled.. half normalled..

Kan iemand misschien even uitleggen hoe het ook alweer zit met normalled.. half-normalled etc. Ik moet het elke keer weer opzoeken ;)

Oh ja.. nog iets anders.. ik hoorde van een ervaren studio-man dat "jack" patchbays slecht nieuws zijn.. en je altijd voor Bantam (lijkt op.. of is bananenstekker ?) moet gaan. Iemand ervaringen om met ons te delen ?

Tsja, als je je patchbay als stekker'bordeel' gaat gebruiken dan moet je wel beter materiaal hebben.
Lijkt me in een thuisstudio zwaar overdreven IMO.

ideale vinding

ideale vinding

Ideale vinding voor mijn mengpaneetje van 4 x mono en 4 x stereo ingangen.
Deze verbonden met de patchbay en al mijn ander rotzooi inclusief 8 uitgangen van sampler op dat ding aangesloten.
En nabelieven inpluggen.
Kwam wel tot ondekking dat het handig is om er stikkers op te doen anders ben je nog aan het klooien en zoeken.
Inputs mengpaneel rechts aangesloten dus bovenste rij 8 inputs onderste rij rechts eerst 4 lege(worden niet gebruikt) en 4 inputs mengpaneel(vormen samen met de twee bovenste de stereo ingangen)
Links al mijn modules etc op dezelfde manier in geval dat het stereo outputs zijn wordt ook de onderste rij gebruikt.
Alles natuurlijk afhankelijk hoevel spullen je aan te sluiten hebt anders moet je schipperen en kan je deze keuze niet maken. Of een tweede patch bay)
Maar dit is mijn voorkeur ik vind dit overzichtelijk.
En vergeet vooral die stickers niet.
Alles aan de achterkant aangesloten zodat je aan de voorkant alles met patchkabels kan verbinden.(ehm is dat nu normlized of half?)
En dat ziet aan de voorkant wel redelijk uit als spagetti. (koop daarom niet te lange patch kabels anders hangen die op de grond maar ook niet te korte anders kan je niet van de ene na de ander kant van je patch bay.
Dit probleem heb ik natuurlijk ook een beetje door mijn voorkeur van inrichten.
En trouwens wat zijn die patchkabels duur.
Heb zelf geprobeerd om mijn inputs en output van geluidskaart en effect apparatuur met de patch bay te verbinden om het flexibeler te maken, maar dat vond ik niet zo'n succes toch maar liever direct op de mengtafel.

Last edited by a moderator:
Patchkabels duur ?
Ik heb deze van Thomann.de :
THE SSSNAKE - SK369S-06 PATCH
The Sssnake - 6X6,3mmPlugs Patchkabel Stereo 0,6 Meter

Dus 6 TRS voor 11 euro en 6 TS voor 8.90

Alles aan de achterkant aangesloten zodat je aan de voorkant alles met patchkabels kan verbinden. (ehm is dat nu normlized of half?)

Dat is helemaal niet normalized of half normalized, dat kost onnodig veel patchkabels.

Ik ben toevallig ook mijn patchbay aan het her-inrichten. Zo heb ik het:

- op rij A van de behringer de outputs van mijn synths
- rij B van de behringer (zijn de outs van de patchbay) zijn verbonden met
mijn Mackie, dus B1 van de patch loopt naar kanaal 1 van de Mackie, en zo
verder tot en met kanaal 24
- de patchbay staat geheel op "half normalized". Dit betekent dat als je aan de achterkant
van de bay een synth output op A1 zet, hij INTERN is doorgelust naar B1. Nu kun je aan
de voorkant nog de synth output A1 aftappen naar een andere plek, hij blijft dan toch
nog intern doorgelust. Steek je echter een stekker aan de voorkant in B1, dan is de
interne verbinding verbroken (bij half normalized dus).
Op deze manier kun je dus je mono synth out re-directen naar een ander kanaal op je
hardware mengpaneel en daar wat compressie tests of iets dergelijks proberen.

Ikzelf kwam toch ruimte te kort dus, heb ik nog een patchbay gekocht. Daar komen nog
wat inputs van synths aan te hangen, en alle outs van mijn S3000XL.

Patchkabels koop ik trouwens ook gewoon per 6 stuks bij Feedback, voor zo'n 10 euro ofzo.

Origineel geplaatst door fuse
De outputs van gear bovenin en de inputs benedenin. En dan alle dingen die standaard bij elkaar horen (volgens je default setup) recht onder elkaar. Dan heb je het minste last van spaghettie en kun je snel zien wat waar gepatched zit.

eh..ja dat had ik ook al wel bedacht ;)
ik zat meer in de richting van specifieke voorbeelden van hoe mensen hun eigen petsbee geconfigged hebben te denken...

Origineel geplaatst door Backdrop
Patchkabels duur ?

Dat is helemaal niet normalized of half normalized, dat kost onnodig veel patchkabels.

dat klinkt idd als "open" en is idd beetje zonde van je kabels..

Origineel geplaatst door Backdrop
Patchkabels duur ?

Bedankt voor de tip.
Maar wat is volgens jouw handiger dan om aan te sluiten in mijn situatie wil ik flexibel blijven?
As je commentaar geeft geef dan even aan hou jij het zou doen?
Ik zal ongetwijfeld het onlogisch hebben en ik verbeter me graag..

omdat ik maar 2 aux-sends en 1 stereo alt bus (naast een main en monitoring out) op mijn mixer (behringer 2004A) heb, en 1 aux maar prefade kan zit ik eraan te denken om de ins en outs van mijn outboard gewoon in "open" mode op de patchbay te prikken, omdat ik ze nl dus toch meestal niet als aux-sends gebruik maar veel meer als een soort effect-chains... als ik dan mijn midi gear plus de soundcard outputs in normalised mode verbindt met mijn mixer inputs, en de aux sends en alt-bus normalised met mijn soundcard inputs, dan kan ik dus de outboard vrij "ertussen" patchen... of mis ik iets?

zou het misschien toch slimmer zijn om de insert send en returns van de mixer normalised op de patchbay te zetten, en de midi gear gewoon rechtstreeks op de mixer kanalen te prikken? kan ik makkelijk een effect-chain maken via deze insert send/returns?

Olaf

Open

Open

Origineel geplaatst door olafmol
dat klinkt idd als "open" en is idd beetje zonde van je kabels..

Inderdaad dat was em. Maar het is wel snel je hoeft niet na te denken in een opslag zie je wat je aan het doen ben.
En niet te denken dat A1 is verbonden met B1 en dat je nog voorin een patch kabel moet steken om dit te onderbreken en A1 naar een ander kanaal moet verbinden.
Maar zo heeft iedereen zijn voorkeuren.

Origineel geplaatst door Exzit
Bedankt voor de tip.
Maar wat is volgens jouw handiger dan om aan te sluiten in mijn situatie wil ik flexibel blijven?
As je commentaar geeft geef dan even aan hou jij het zou doen?
Ik zal ongetwijfeld het onlogisch hebben en ik verbeter me graag..

je default verbindingen normalised of half-normalised met de outputs boven, en de inputs eronder...zo zijn ze altijd intern verbonden per default, zonder kabeltjes, tenzij je een patch maakt... in de behringer patchbay manual staat het allemaal wel erg mooi beschreven.... http://www.behringer-download.de/PX2000/PX2000_ENG_Rev_D.pdf

nu lijkt het net of ik het allemaal zelf zo goed weet, maar bij de loodgieter thuis lekt het, ik heb mijn vraag wat gespecificeerd hierboven...netto komt het er op neer: effecten/outboard open ja of nee? inserts of midi-out/mixer-in gebruiken in normalised mode?

Olaf

Manual

Manual

je default verbindingen normalised of half-normalised met de outputs boven, en de inputs eronder...zo zijn ze altijd intern verbonden per default, zonder kabeltjes, tenzij je een patch maakt... in de behringer patchbay manual staat het allemaal wel erg mooi beschreven.... http://www.behringer-download.de/PX2000/PX2000_ENG_Rev_D.pdf

nu lijkt het net of ik het allemaal zelf zo goed weet, maar bij de loodgieter thuis lekt het, ik heb mijn vraag wat gespecificeerd hierboven...netto komt het er op neer: effecten/outboard open ja of nee? inserts of midi-out/mixer-in gebruiken in normalised mode?

Olaf

Ik ben in het bezit van de manual hoior. en heb helemaal van a tot z gelezen. En ik begreep wel wat het deed allen ik vond dit makkelijker,. Maar nu ik er over nadenk is het inderdaad wel handig om dit onder elkaar te doen. Maar wat doe je met de stero inputs van een mengpaneel in zo'n geval?

Dit is wat je zoekt. Moet je wel het geld er voor uit willen geven.
Ik vind hem super handig. Je kan met dit apparaat alle mogelijkheden programmeren. Dus bijv. eerst door de vitalizer en dan door de compressor. Zeker aangezien jij de PC met zijn in- en uitgangen als tussenstation hebt bijzonder handig. Geen geklooi met stekkertjes. Alles goed aansluiten. Opschrijven waar wat zit. Programma's met routings opschrijven waar wat zit en hoe verbonden en klaar is kees. Scheelt je een hoop ergernis.

http://www.netzmarkt.de/thomann/artikel-135432.html

Groet Erik

Re: Manual

Re: Manual

Origineel geplaatst door Exzit
Ik ben in het bezit van de manual hoior. en heb helemaal van a tot z gelezen. En ik begreep wel wat het deed allen ik vond dit makkelijker,. Maar nu ik er over nadenk is het inderdaad wel handig om dit onder elkaar te doen. Maar wat doe je met de stero inputs van een mengpaneel in zo'n geval?

gewoon horizontaal naast mekaar.... staat ook in de manual, hoor, ;)

Origineel geplaatst door Catalunya
Dit is wat je zoekt. Moet je wel het geld er voor uit willen geven.
Ik vind hem super handig. Je kan met dit apparaat alle mogelijkheden programmeren. Dus bijv. eerst door de vitalizer en dan door de compressor. Zeker aangezien jij de PC met zijn in- en uitgangen als tussenstation hebt bijzonder handig. Geen geklooi met stekkertjes. Alles goed aansluiten. Opschrijven waar wat zit. Programma's met routings opschrijven waar wat zit en hoe verbonden en klaar is kees. Scheelt je een hoop ergernis.

http://www.netzmarkt.de/thomann/artikel-135432.html

Groet Erik

leuk ding maar ik vindt het helemaal niet erg om kabeltjes te patchen..... het gaat me dus vooral om de slimste manier om mijn patchbay voor mijn gewenste manier van werken te configgen.....

Re: Re: Manual

Re: Re: Manual

gewoon horizontaal naast mekaar.... staat ook in de manual, hoor, ;)

Ik heb een gevoel voor symetrie denk ik op mijn mengpaneel zitten ze ook boben elkaar du sdat wilde ik zo houden dat was eigenlijk de reden het er precies zo uit laten zien op de patch bay als op mijn mengtafel.
Shit moet ik al die stickertjes er weer afkrabben.

Bovenste rij is de INPUT: daar gaat in kanaal 1 OUTPUT MIXER LEFT
kanaal 2 OUTPUT MIXER RIGHT

Beneden rij is de OUTPUT: daar gaat in kanaal 1 INPUT MIXER LEFT
kanaal 2 INPUT MIXER RIGHT

Op kanaal 3 en 4 sluit je op precies dezelfde manier je computer ins en outs aan

Voorbeeld gebruik compressor: COMPR. out left zit op kanaal 5 input patchbay
out right zit op kanaal 6 input patchbay

COMPR. in left zit op kanaal 5 output patchbay
COMPR. in right zit op knaal 6 output patchbay

VOORBEELD: MIXER OUTPUT NAAR COMPRESSOR EN DAN NAAR DE COMPUTER

1 boven gaat naar 5 beneden
2 boven gaat naar 6 beneden
5 boven 3 beneden
6 boven gaat naar 4 beneden

Wil je hem nog verder bewerken in de hardware mxer en dan naar de computer
dan kun je 1 beneden en 2 beneden (input hardware mixer left en right) nog verbinden met 3 boven en 4 boven (waar je de computer left out en right out hebt) Dan heb je een leuke lus.

Ik weet niet of je dit al wist, maar ik dacht laat ik het maar opschrijven.

Groet Erik

Origineel geplaatst door Catalunya
Bovenste rij is de INPUT: daar gaat in kanaal 1 OUTPUT MIXER LEFT
kanaal 2 OUTPUT MIXER RIGHT

Beneden rij is de OUTPUT: daar gaat in kanaal 1 INPUT MIXER LEFT
kanaal 2 INPUT MIXER RIGHT

Op kanaal 3 en 4 sluit je op precies dezelfde manier je computer ins en outs aan

Voorbeeld gebruik compressor: COMPR. out left zit op kanaal 5 input patchbay
out right zit op kanaal 6 input patchbay

COMPR. in left zit op kanaal 5 output patchbay
COMPR. in right zit op knaal 6 output patchbay

VOORBEELD: MIXER OUTPUT NAAR COMPRESSOR EN DAN NAAR DE COMPUTER

1 boven gaat naar 5 beneden
2 boven gaat naar 6 beneden
5 boven 3 beneden
6 boven gaat naar 4 beneden

Wil je hem nog verder bewerken in de hardware mxer en dan naar de computer
dan kun je 1 beneden en 2 beneden (input hardware mixer left en right) nog verbinden met 3 boven en 4 boven (waar je de computer left out en right out hebt) Dan heb je een leuke lus.

Ik weet niet of je dit al wist, maar ik dacht laat ik het maar opschrijven.

Groet Erik

ik neem aan dat je het hier over open verbindingen hebt? anders wordt het een fijne feedback-loop als ik het zo zie..toch?

Back