Microfoonopname

ptaurus

Ouwe rot
Sinds een paar weken ben ik een cursus aan het ontwikkelen (photoshop) en neem ik mijn stem op in ableton.
Ik heb een shure sm57 microfoon en werk met een EMU pci 0404 kaart (allemaal eenvoudig dus)

Nu vind ik dat de de microfoon vrij zacht wordt opgenomen. Dat mix ik natuurlijk wat harder af, maar dat is natuurlijk niet ideaal. De ruis gaat dan ook mee.

Ik krijg het niet echt goed voor elkaar het opname niveau omhoog te krijgen?
Zie ik iets over het hoofd of zijn er handige methoden om dat voor elkaar te krijgen binnen mijn opzetje

Paul

Je loopt met je microfoon toch over een menger o.i. dergelijks?
Als ik het goed zie heeft de 0404 enkel lijningangen.
Een gewone XLR-Jack adaptor zal niet lukken om microfoonsignaal op een lijningang te zetten.
Inderdaad, het signaal is dan zeer zwak en optrekken geeft een pak ruis erbij.

Cheers,
Exo. :mega:

Ik heb de microfoon rechtstreeks op XLR van de EMU aangesloten
Zou dat het probleem zijn?

Ik heb wel een klein mixertje, daar zal ik dan eens mee experimenteren, maar ik vrees dat deze extra ruis gaat geven (soundcraft notepad)

Paul

Je aanwijzing is toch belangrijk geweest.
Ik ben aan de slag gegaan met het mixertje en nu stuur ik het mic-signaal via een AUX naar de geluidskaart en inderdaad kan ik nu het geluid veel beter beheersen.

Bedankt!

Dan nog een algemene vervolg vraag over het opnemen van gesproken woord.
Zijn er algemene aanwijzingen mbt tot compressie of iets dergelijks die ik kan toepassen om het geluid zo goed mogelijk te krijgen.

Paul

Zit er geen volumeknop in de interface? Daar kun je het volume instellen, misschien helpt dat wel? Anders moet je inderdaad harder mixen

Ik heb het probleem nu opgelost. Nee de EMU is een interface zonder break out box (heel eenvoudig kaartje, maar voldoet voor mij)

Ik heb op aanraden van Exo nu de mic op mijn Notepad aangesloten en dan stuur ik via de AUX het signaal naar mijn geluidskaart. Zo kan ik via de AUX-volume het microfoon signaal perfect regelen en het resultaat is al meteen beter als het was.

Jammer alleen dat ik nu al 25 lessen heb gemaakt op de oude manier en die ga ik nu niet over maken. Dat is 2 weken werk. Maar goed er zijn nog vele 10tallen lessen te maken. Want eenvoudigweg alleen maar opnieuw inspreken gaat (bijna) niet want het moet wel synchroon met de handelingen in beeld lopen. De transcripties die ik heb zijn meer vooruit geschreven verhalen, waar ik me tijdens de opname niet precies aan hield. Meer een geheugensteun.

Paul

Back