[Trance] "Berlin Style"

keyboardfreak

Ingeburgerd
Hallo!

Ik heb gisteren deze track gemaakt, benieuwd wat jullie er van vinden :D

Luister hier:

http://soundcloud.com/mrjazzz/berlin-style

Het is goed te merken dat deze track in 1 dag is gemaakt, want het is wel erg afgeraffeld en veel van hetzelfde. Ik vermoed dat we hier echter met een beginner te maken hebben en ook zo deze track moeten beoordelen

Bij een trance track verwacht ik op zeker moment een akkoordlijntje. Je begint met een steady (1 akkoord) patroon. Dat kan, maar zodra je dan de break krijgt gaat dat vaak over in een zeker (meer akkoorden) patroon.

De bas vind ik niet echt "des trance" ; die is nu voor mijn gevoel vrij kaal en wel heel erg jumperig. Een bas op de afterbeat kan best, maar dan minder prominent en toch een andere sound (warmer, niet zo punchy).

Wat er op 1.01 gebeurt weet ik niet, maar dat is niet mooi.

Er valt meer over op te merken, maar ik zou eerst eens gaan beginnen met een leuke sequence te maken. Dat zou je als volgt kunnen doen:
1) bepaal de toonsoort waarin je wilt gaan werken (trance is meestal mineur)
2) schrijf die toonladder op
3) Zoek een leuk (trance) bass geluid. Neem gewoon een simpele trance preset daarvoor (later kun je deze wel aanpassen)
4) Maak een leuk akkoorden patroontje binnen de toonsoort.
5) Kies daar de akkoorden bij (je hebt je toonladder dus die zijn nu af te lezen)
6) Ga dit verder uitwerken

Zo doe ik het tenminste.

Succes
Paul

die baslijn is maar 1 noot.. speelt geeen melodie.. waarom varieer je die niet, dan komt er emotie in de muziek.. nu gebeurt er niks..

Hoi Ptaurus,

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Wellicht heb je gelijk dat de track wat "snel afgeraffeld" is en was ik wat snel met posten. Ik denk dat ik wel verder kan met je adviezen. Het was wel eigenlijk mijn bedoeling om juist geen melodische variatie in deze track te maken om meer een bepaalde monotome sfeer te creeren. Ik zal zodra de track aangepast is de nieuwe versie hier posten (in deze post)

Groeten,

Paul

Hey Furious,

Ik ga eens kijken of ik na de monotone intro meer melodische patronen kan introduceren.

Groeten,

Paul

Dat kan, monotonie, maar dan moet je het geen trance willen laten zijn.

Er zijn verschillende stijlen die dat als element in zich hebben (minimal bv), maar dan is het waken voor saaiheid. Ik hou van monotone muziek, maar ben heel "gevoelig" voor saaiheid.

9 van de 10 dingen die ik maak belanden in de prullenbak, omdat ik ze uiteindelijk saai vind.

Trance vind ik niet tot de monotone stromingen horen. Daar zitten toch meestal melodische aspecten in en is ook sprake van een duidelijk opbouw en (afhankelijk van de soort trance) een euforisch karakter. De goede trance moet het in mijn ogen hebben van de overgang: break naar weer uitpakken. Hoe sterker de break is, hoe beter ik zo'n track vind.

Maar het maken van een goede break ik wederom niet eenvoudig. Daar kan je dagen mee bezig zijn.

Paul

Hey Furious,

Ik ga eens kijken of ik na de monotone intro meer melodische patronen kan introduceren.

Groeten,

Paul

Maak gewoon een baslijn melodietje van 4 maten lang.. dat zou al het veel beter maken...

Trance vind ik niet tot de monotone stromingen horen. Daar zitten toch meestal melodische aspecten in en is ook sprake van een duidelijk opbouw en (afhankelijk van de soort trance) een euforisch karakter.
Psytrance kan soms behoorlijk monotoon zijn.

Als ik TS was zou ik deze richting verder in trekken, ik hoor wel potentie.

van 0.58 tot 1.04 is het goed, de rest is niet veel
dat zou ik als basis nemen en "dieper" maken die rare blip kick en de keyboard arpjes zou ik achterwege laten, dat is hetgeen het erg kazig en "keyboard" maakt.

Je had je blijkbaar een hoop commentaar kunnen besparen door het geen trance te noemen. Verder is dit eigenlijk nog geen track die af is. Er is geen opbouw, ik mis een bas die tegenwicht biedt aan de kick. Wat is het idee van deze track eigenlijk?

Bedankt voor alle feedback :okdan:

... ja het heeft denk ik geen zin om van deze track nog proberen een trancestijl track te maken . Het zijn nu ongeveer 24 tracks in Logic Pro en mijn iMac begint telkens vast te lopen tijdens het editen vanwege te weinig processing power :) Waarschijnlijk moet ik me meer richten op het sounddesign aspect en de opbouw van de track. Ik ga toch eens proberen of het lukt om een volledige monotome track te maken die toch "interessant" is om naar te luisten

Back