DIY Basspedal Synth

Synthfreak

ff lekker resoneren
Hey Folks,

Uit een oud orgel sloopte ik vorig jaar een setje basspedals, waarmee ik ooit een keer DIY Taurus wilde gaan bouwen.. Deze zomer eindelijk tijd :okdan: ... Na een paar dagen programmeren(Arduino) en en wat uren lassen/zagen/boren/spuiten etc is dit het eind resultaat.

Een twee oscillator wavetable synth met 5 golfvormen, lowpass filter en een simpele envelope generator. En we noemen hem OuterBASS:D.. Het geen taurus(zowel qua looks en qua sound) maar ach we zijn weer bezig geweest. Ik heb een demootje opgenomen, met een kleine impressie maar ik moet nog even een souncloud account ofzo aanmaken.. maar komt eraan..

Greetzzz Synthfreak

Attachments

• 1.jpg
    1.jpg
    117,9 KB · Bekeken: 99
  • 2.jpg
    2.jpg
    69,8 KB · Bekeken: 82
  • 3.jpg
    3.jpg
    103,5 KB · Bekeken: 77
  • 4.jpg
    4.jpg
    94,1 KB · Bekeken: 81
  • 5.jpg
    5.jpg
    101,2 KB · Bekeken: 81
Netjes hoor!
Maar doet de arduino nou alleen keyboard scanning of is het ook de oscillator?
Anders zou je er misschien nog wat meer analoge electronica in kunnen duwen.
Hele nette behuizing, tof ding!

Arduino doet alles, scanning, wavetables afspelen, filters, envelope.. niks analoog aan 100% digitaal. Nog even een foto van de binnenkant.. Links een arduino Mega, rechts een voeding en wat pots en schakelaars... En een foto van de case in aanbouw..

Attachments

• 6.jpg
    6.jpg
    81 KB · Bekeken: 76
  • 7.jpg
    7.jpg
    55 KB · Bekeken: 82
Uiteraard wil ik de code delen... das natuurlijk de hele opzet van Arduino:okdan:
De code maakt gebruikt van de Mozzi library(http://sensorium.github.io/Mozzi/) erg fraaie gratis library. Verder zit in mijn code natuurlijk ook de scanning etc., mocht je vragen hebben..vraag maar raak.

Attachments

• OuterBASS.txt
    6,8 KB · Bekeken: 96
https://soundcloud.com/synthfreak-1/outerbass-demo

Even een soundcloud account aangemaakt.. bij deze dus de demo.. have fun:duivels:

of uit z'n geluidskaart oid

Ja die pieptoon hoorde ik net ook.. Heb alleen maar gespeeld op mijn basversterker. De uitgang is direct op 2 PWM uitgangen van de arduino. Er moet dus nog een filtertje tussen om de PWM wat af te vlakken. Maar op mijn basversterker hoor je dat niet, vandaar.. Van het weekend nog ff klussen:) ..

Heel tof:okdan: behuizing ziet er erg goed uit idd. Klinkt nog ok ook...

Ik heb ook nog zo'n pedalenoverblijfsel ("..nee dat moet bewaard!" :D )
ga me eens verdiepen in Arduino denk ik.

Heeft hij toevallig ook midi?

Ja en Nee, de software maakt gebruikt van de standaard midi note nummers voor de pedalen.. Maar ik heb geen midi out of in geimplementeerd, want gebruik ik toch niet. Maar in principe kun je twee midi connectors aan de arduino hangen, waarbij de midi in ontkoppeld wordt met een optocoupler en met een paar regels code is je midi note on/off geimplementeerd.

Heb van de week een Arduino aangeschaft... Uurtje geleden simpele blokgolf-geluidjes gemaakt...
Maar daarnet die Mozzi library ingeladen en ik sta helemaal versteld! :okdan: Ik denk dat ik jouw ding klakkeloos ga nabouwen! 8~ Eindelijk een bestemming voor die baspedalen in het fietsenhok...

Toen ik net een demootje draaide zeurde m'n dochter wel over een hoge pieptoon (die ik niet hoorde), wellicht dezelfde?

Back