DIY Basspedal Synth

vet compliment

vet compliment

Beste Synthfreak,

Aangande de huisvlijt van de vele forumleden zal ik voor wat betreft de zelfbouw behuizingen niet gauw een compliment geven maar, wat jij hebt gemaakt ziet er helemaal gaaf uit. Mijn vette complimenten:okdan::okdan::okdan:

Ik heb de demo geluisterd met een subwoover erbij --> gaaf.

Tja, die pieptoon hoor ik ook. Rond de 10 Khz schat ik in.
Een 24 dB LP filter erachter met een kantelfrequentie van 10 Khz - dan komt het helemaal goed.

Oh ja, ik kan het op de foto niet helemaal goed zien maar heb je de bedrading naar de mega in ie headers gestoken? Zo ja, dan adviseer ik je die aan de achterzijde hard op de contacten te solderen om zo over een tijdje geen contactproblemen te krijgen.

Met vriendelijke groet,

Marc

Bij Mozzi gaan ze uitgebreid in op de 16384 Hz carrier frequency: onhoorbaar in HIFI mode, maar soms waarneembaar in STANDARD mode (vooral door onbeschadigde kinderoren). Met schema voor een gecombineerd lowpass/notch filter.

Bij Mozzi gaan ze uitgebreid in op de 16384 Hz carrier frequency: onhoorbaar in HIFI mode, maar soms waarneembaar in STANDARD mode (vooral door onbeschadigde kinderoren). Met schema voor een gecombineerd lowpass/notch filter.

Wauw, 16Khz, dan heb ik dus nog steeds kinder-oortjes ;)
Maar waarom dat een notch filter moet zijn?
Ik zou voor en 24dB LP filter gaan. Kan je met een quas OpAmp simpel maken.

Mvgrt,

Marc

Waarom is dat dan beter dan hun oplossing? Ik ben maar een leek.

Laatst gewijzigd:
Beste Synthfreak,

Aangande de huisvlijt van de vele forumleden zal ik voor wat betreft de zelfbouw behuizingen niet gauw een compliment geven maar, wat jij hebt gemaakt ziet er helemaal gaaf uit. Mijn vette complimenten:okdan::okdan::okdan:

Ik heb de demo geluisterd met een subwoover erbij --> gaaf.

Tja, die pieptoon hoor ik ook. Rond de 10 Khz schat ik in.
Een 24 dB LP filter erachter met een kantelfrequentie van 10 Khz - dan komt het helemaal goed.

Oh ja, ik kan het op de foto niet helemaal goed zien maar heb je de bedrading naar de mega in ie headers gestoken? Zo ja, dan adviseer ik je die aan de achterzijde hard op de contacten te solderen om zo over een tijdje geen contactproblemen te krijgen.

Met vriendelijke groet,

Marc

Hey Marc,

Thanxxx voor je positieve reactie.
In de foto is de bedrading inderdaad zo in de headers van de Arduino gestoken, maar dit was nog in de 'test/bouw' fase. Uiteindelijk alles netjes met connectors(Male headers) gemaakt en vervolgens de headers met elkaar 'verlijmd'met een dot lijm uit het lijmpistool. De bedrading van het frontpanel is een flatcable met dezelfde headers geworden dan kan alles nog makkelijk uitelkaar mocht het nodig zijn.

Groet Paul

LP vs Notch

LP vs Notch

Waarom is dat dan beter dan hun oplossing? Ik ben maar een leek.

Een Notchfilter bestrijkt een bepaalde band. Als je het diepste dal van de Notch precies op de uit te filteren frequentie afstelt, zit je naar de onderkant van het spectrum feitelijk met een LP filter. Een Notch filter van bijvoorbeeld 24dB is is veel gecompliceerder dan gewoon een LP van 12 of 24 dB te nemen waarbij het 12 of 24 dB punt op de ongewenste frequentie ligt.

De carrier frequentie is zo heb ik inmiddels begrepen op dik 17Khz. Deze kan ook nog een hogere harmonische genereren die je weliswaar niet direct hoort maar wel van invloed kunnen zijn op de lagere banden.

Met een LP filter, filter je ook die hogere harmonischen eruit.
Kies je bijvoorbeeld voor een 24 dB filter op 17Khz dan ligt het 12 dB punt op 8,5 en het 0 dB punt op 4,25 Khz. Dat lijkt me voor de Basstoepassing heel geschikt.

Grt,

Marc

Dank voor de uitleg die ik nog maar eens goed moet nalezen ;)
Heb je de link bekeken die ik boven heb gepost? Misschien is het verschil dat het daar niet om een bass-toepassing ging.

Dank voor de uitleg die ik nog maar eens goed moet nalezen ;)
Heb je de link bekeken die ik boven heb gepost? Misschien is het verschil dat het daar niet om een bass-toepassing ging.

Nee, had ik niet eerlijk gezegd. Ik heb het puur uit ervaring benaderd.

Maar goed, dan toch even bekeken:
Het gaat niet specifiek om een bastoepassinging aldaar maar, dat maakt niet uit.
Het probleem bij Notch filters is dat ze lastiger zijn exact te tunen op de gewenste frequentie. In jouw link wordt en zogenaamd passief dubbel-T filter begruikt zonder tunings regelaars. De toleranties van met name de condensatoren maken zo'n filter heel lastig op de juiste frequentie te krijgen. Tevens is het filter slechts 3dB/Oct. Dat verklaart ook waarom het relatieve 0dB punt al op lage frequenties begint.

Het door mij voorgestelde 12 of 24 dB filter is overigens actief. Dat wil zeggen dat er een Dual of Quad OpAmp gebruikt zou moeten worden.
De oplossing van Mozzi is natuurlijk simpeler en als het in praktijk werkt, tja....wie ben ik dan?

grt,

Marc

Tja, of het werkt zal ik niet kunnen beoordelen want ik heb geen kinderoren...

Back